Jump to content
Annons

Surr/oljud vid hemstudiobygge. *fixat*


ibanez-mag

Recommended Posts

Fixat, tack för all hjälp.

Hej.

Är ny här och hoppas att jag frågar på rätt ställe.

Jag håller på att bygga upp en nya datorbaserad hemstudio i en stuga (byggd för studion) på tomten.

Har haft många hemstudiobygge tidigare med detta problem går jag helt bet på och hoppas att någon hör kanske kan hjälpa mig.

Datorn är en PC med ett Focusrite Forte ljudkort.

Kopplade till slutsteg + passiva monitorer så funkar denna setup felfritt och utan problem.

Då huvudsyftet med studion varit att spela in gitarr och jag kört uppmickning av förstärkaren rakt in i ljudkortet har jag helt hoppat över mixer och andra externa prylar (som det finns en hel del av).

Men för en vecka sen skulle jag spela in lite sång och kopplade in mixern mellan sångmick och ljudkort för att, bland annat, kunna kontrollera hörlursmix till sångaren bättre. Mixern kopplades mellan ljudkort och monitorslutsteg, ut från ljudkort in i mixern och mixern ut till slutsteg. Men så fort mixern, utan någonting kopplat till den, kom in i kedjan fick jag ett surrande oljud ur monitorerna. Svårt att beskriva ljudet men det är inte ett brum, mer som en blandning mellan ljudet från ett gammalt telefonmodem och surr. Ljudet är inte stilla utan låter som om det svänger omkring (som när något, en stor fläkt eller frys, stör strömmen i en gitarrförstärkare live).

Har provat med två olika mixers med samma resultat.

Kör jag ljudkortet som tidigare direkt i slutsteget så funkar det igen, men det blir samma oljud så fort jag kopplar in en mixer i hörlursutgången på ljudkortet. Så fort jag drar ur strömsladden ur mixern blir det tyst (den ena behöver inte ens vara igång).

Har även provat med en laptop istället men med samma resultat, men kör jag den på batteri blir det tyst.

Kör jag aktiva monitorer istället för slutsteg+passiva direkt i ljudkortet blir det samma oljud då.

Det verkar som om att så fort något som är jordat koppas in någonstans i ljudkortet så blir det oljud.

Kör jag en rörmick med extern drivdel blir det en svagare version av oljudet.

Kör jag en vanlig kondensator mick med fantommatning från ljudkortet eller en dynamisk mikrofon är det tyst.

Slutsteget till de passiva monitorerna är ojordat.

Det verkar ju som någonting med strömmen, någon form av jord problem.

Strömmen är helt färskt indragen i huset, en separat 32 amp där ingenting annat är kopplat till det (inte ens ljuset i stugan är på samma ström).

De kablar jag haft när jag provat har varit obalanserade och jag skall prova byta dem, men har inga hemma nu.

Någon som har någon som helst aning om vad det är som bråkar och vad man kan göra åt det?

Skulle bli extremt tacksam för alla sorters funderingar i ämnet.

Mvh,

Magnus "frustrerad" Olsson

Redigerat av ibanez-mag
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

I bästa fall har du någon elledning som ligger bredvid,längst med nära och pararellt med en audiokabel. då kan det vara så att det electomagnetiska fältet som bildas kring alla elledningar stör audiosignalen- lösning: separera audiokablar från elkablar.

I värsta fall. Du säger elledningen in i stugan är separat, men den kommer från ett elskåp någonstans. det kan vara något som kan beskrivas som dubbeljordproblem, kan vara att elkabeln du drar in har sin jord och att samma elcentral har en annan ledning från ett annat hus eller annan del/rium i huset som är kopplad till ett annat jord, då kan det bildas en svag ström mellan de båda jordarna som inte e samma, jättesvårt att hitta vad som händer om det e fallet. Kan t.ex vara en kyl eller flälkt i ett grannhus som ger störningar tillbaka och ger ström i jordkabeln som sen stör ut elektriska audio apparaterna inne i dem. En studio i USA höll på i 3 veckor och hittade till slut orsaken i huset poå andra sidan gatan.och minns inte hur de löste det med de var tvungna att göra om fastighetens centrala elcentral för dyra pengar-

Jag kommer köpa isolatorer, en till varje elledning från mitt elskåp i lägenheten, ca 5000 kr styck, för att stoppa all sådan strömstörning via jordkablarna (som är sammankopplade i elskåpen) som kan komma från tvättmaskinen på vån 3 hos grannen.

Jag vet inte exakt de tekniska lösningarna eller orsakerna men det e så här jag läst mig till kunskap om detta, och att man bör tänka på detta, Det finns en anledning till att musikstudior kostar multum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tusen tack för ditt svar.

Problem ett har jag testat från erfarenheter av att bygga gitarrrack.

Problem två gör mig svettig :-)

En fläkt eller liknande stämmer ju in på det svängande känslan i missljudet.

Jag har fått för mig att det är jorden som bråkar på något sätt.

Kan det vara värt att ta hit en elektriker och kolla så att jorden är kopplad som det skall?

Var köper man såna isolatorer du pratar om?

Jag borde väl klara mig på en?

Fast man vill ju känna sig trygg i att det är problemet innan man köper sånt :-)

/Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Har haft liknande problem i fast installerad PA-anläggning. Fick ha systemet igång 5-10 minuter så försvann störningarna varje gång det skulle användas. Bytte sedan mixer från Behringer till Yamaha och problemet var borta.

Har du testat att flytta utrustning en bit ifrån varandra? Fysiska hårddiskar kan störa mickpreamps mm.

Ligger lampor eller lysrör på samma fas? Vanlig orsak till störningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har haft liknande problem i fast installerad PA-anläggning. Fick ha systemet igång 5-10 minuter så försvann störningarna varje gång det skulle användas. Bytte sedan mixer från Behringer till Yamaha och problemet var borta.

Har du testat att flytta utrustning en bit ifrån varandra? Fysiska hårddiskar kan störa mickpreamps mm.

Ligger lampor eller lysrör på samma fas? Vanlig orsak till störningar.

Tack för dina tankar.

Mitt försvinner tyvärr inte av att stå igång. Byte av mixer har inte heller hjälpt (även om jag bara provat med två).

Flytta runt skall jag prova direkt, bra idé. Återkommer med resultat.

Nej, inget ljus eller så på samma fas (inget annat kopplat mer än "studion").

/Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har 2 olika elkablar in i studiorummen för att kunna kräma på med utrustning. så jag behöver 2 isolatorer, du behöver bara en (OM det löser problemet) och dem kommer elektrikerna att fixa fram när de ska göra jobbet.

hitta VAD som orsakar jordstörning tog 3 månader för studion i usa....varifrån kommer elkabeln? villa? hyreshus? industrilokal med gem elcentral?

hur är elsystemet ihopkopplat? ett alternativ var att byta ut standardelskåpet men det skulle brf föreningen bli tokiga på så det e lättare med isolatorer,

men helt klart en BRA och erfaren elektriker, för detta problem e de flesta firmor helt ställda inför och påstår att det finns inget problem. ström i jordkabeln? nej nej säger de flesta.

Men det finns ju de elektriker som bygger studios och sjukhusinstallationer t.ex som kräver extra skydd för störningar

Link to comment
Dela på andra sajter

och ja, som man skriver här. Lysrör är ajabaja nix i studion. Ajabaja är också alla former av dimmers, de skapar extra stora elektromagnetiska fält i ljusets elsystem. Det e ju också så att jag har 2 elbablar för dubbel effektmöjlighet till audioutrustmningen men en 3e separat elkabel för belysningen som är endast LED (pga av alstrar INGEN värme, brandfara bort och värmereduktion, blir bastu i liten mini studio med glödtrådsglödlampor) och inga dimrar. Har man en dimmer i hallen som har samma elcentral i lägenheten som har ledning till audioutrustningen kan det börja surra i monitorerna...via jorden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hejsan.

Lägesrapport.

Har nu köpt lite balanserad kabel och det, mirakulöst nog, löste alla problem helt.

Det räckte att kabeln från ljudkort till första källa (mixer) var balanserad och ljudet var borta.

Ibland är the all mighty God god och gör det lätt för en.

Tusen tack för alla hjälpsamma svar.

Killen som uppfann forum borde få en massiv grupp puss :-)

Återkommer säkert med tusen andra frågor nu när jag hittat stället.

/Magnus

Redigerat av ibanez-mag
Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan.

Lägesrapport.

Har nu köpt lite balanserad kabel och det, mirakulöst nog, löste alla problem helt.

Det räckte att kabeln från ljudkort till första källa (mixer) var balanserad och ljudet var borta.

Ibland är the all mighty God god och gör det lätt för en.

Tusen tack för alla hjälpsamma svar.

Killen som uppfann forum borde få en massiv grupp puss :-)

Återkommer säkert med tusen andra frågor nu när jag hittat stället.

/Magnus

Toppen! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...