Jump to content
Annons

Seriösa Alternativ till Lynx Aurora ?


Ekstasis

Recommended Posts

Annons

Har fått svar nu, angeånde RME Raydat som var till salu begangnat, priset var 4900, men det är för att den där world clock modulen ingår, är den något att ha ? enligt butiken är den värld 4200 kr bara den.

De har nog lite fel pris i så fall.

RayDAT ligger på 5095:- och Wordclock-modulen 950:-.

Wordclock är bra att ha om man får problem med synk när man kopplar ihop flera olika burkar, men oftast behövs det inte.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar AES16 ???

Nej. Jag menar att det är bortkastat med ett Aurora 16 (med 16 omvandlare) om man sedan arbetar med samplingsfrekvenser över 48 kHz via ADAT eftersom man då bara kan utnyttja de första åtta omvandlarna. Dvs halva Auroran utnyttjas inte, det hade funkat lika bra med en Aurora 8.

Men, om du inte planerar arbeta i högre samplingsfrekvens än 48 kHz är det så klart en annan femma.

Link to comment
Dela på andra sajter

De har nog lite fel pris i så fall.

RayDAT ligger på 5095:- och Wordclock-modulen 950:-.

Wordclock är bra att ha om man får problem med synk när man kopplar ihop flera olika burkar, men oftast behövs det inte.

Och inget vidare pris då... hade tänkt typ 3000 för begangnat Raydat..

aa..har inget behov wordlcock tror jag nu..

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej. Jag menar att det är bortkastat med ett Aurora 16 (med 16 omvandlare) om man sedan arbetar med samplingsfrekvenser över 48 kHz via ADAT eftersom man då bara kan utnyttja de första åtta omvandlarna. Dvs halva Auroran utnyttjas inte, det hade funkat lika bra med en Aurora 8.

Men, om du inte planerar arbeta i högre samplingsfrekvens än 48 kHz är det så klart en annan femma.

Okej..då hänger jag med...trodde faktiskt man skulle kunna använda alla 16..trodde begränsningen satt hos Raydat kortet..då den hade 32 trodde jag man kunde få ut 16 totalt om i 96khz.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag vet inte varför det pratades så varmt om ADAT förut, tycker det verkar mest vara nackdelar med ADAT ? förutom billigare kablar ?

AES känns som ett bättre val just nu.

Det spelar ingen roll. Lika bra överföring av de digitala signalerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

okej lutar åt ett RME Aes kort då.

Det man kan se som en nackdel med AES, är att det är svårare att hitta köpare till om man vill byta senare, eftersom alla de vanligaste omvandlarna kör med ADAT. Å andra sidan så varar ett RME-kort länge. Jag är bara inne på mitt andra RME-kort (under ca 15 års tid) - och mitt första kort snurrar fortfarande i en god väns burk, så det är kanske inte så mycket att hänga läpp för... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv kan jag inte se ngn. nackdel med Adat. Kör ett RME RayDat i studion och som Claes säger så är utbudet på omvandlare med Adat betydligt större. Kan själv bara lovorda RME RayDat då det inte ens märks, det bara rullar, har inga som helst problem med latency eller annat krångel. En annan fråga är varför man skulle behöva köra högre än 48khz?

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste att man behövde någon speciall AES kabel, en med tascam i en änden och yamha i andra...

Behöver också välja kablar till min monitor kontroller samt till själva monitorerna också. Någon som vill guida mig i kabel djungeln ?

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Var har du läst detta???

GS

"f you go with the RME / Lynx combo in the AES format, make sure you get a cable that has a Tascam pinout on one side and Yamaha on the other. Not a big deal, but something to watch for. I am using this cable: "Mogami Gold AES YTD DB25 - DB25 AES Format Crossover Cable.""

Link to comment
Dela på andra sajter

GS

"f you go with the RME / Lynx combo in the AES format, make sure you get a cable that has a Tascam pinout on one side and Yamaha on the other. Not a big deal, but something to watch for. I am using this cable: "Mogami Gold AES YTD DB25 - DB25 AES Format Crossover Cable.""

Vad är GS ? Har du någon länk till sidan där du läste detta?

Jag menar ,då måste jag ha problem med mitt Lynx AES16e fast jag har haft det sen 2008 .

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...