Jump to content
Annons

Total tystnad


aspucko

Recommended Posts

Häromkvällen när jag skulle somna kom jag att tänka på att jag inte varit med om "total tystnad" på ett par månader. Jag bor i en stad och när jag inte hör trafiken utanför så är det alltid någon fläkt eller brusande i elementen.

Har funderat på hur detta ständiga brus påverkar mig och andra. Kanske nedsatt hörsel, sämre sömn osv? Vill höra era erfarenheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

När jag sitter på muggen mitt i natten... så är det knäppttyst... förutom det där eländiga pipet i öronen.

Annars så vet jag inte, har alltid TV/Stereo/Dator igång... Och utomhus är det knappast tyst.

Jo, när jag åker ut till vårt sommarställe utanför örebro, mitt i skogen. Där är det verkligen knäpptyst. Bara vinden som viner... och lite fågelkvitter 😄 Dit åker man för att koppla av när man är som mest stressad 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Flyttade ut på landet för 1,5 år se'n, och det är det bästa jag gjort. Här väljer man hur mycket ljud man vill ha runt sig, och vissa dagar kan man gå runt och bara njuta av tystnaden. Att man dessutom kan spela musik på full patte mitt i natten om man vill är ju en bonus 😉

Föriut bodde jag mitt i byn och trafiken drog igång utanför vid 4-5 på morronen och fortsatte oavbrutet till 23-tiden på kvällen. Även om man vänjer sig och inte hör bakgrundsoväsendet tror jag att man stressas av att sinnena hela tiden bombas med intryck.

Link to comment
Dela på andra sajter

Total tystnad går inte att höra (?) nånstanns utomhus tror jag. Alltid nått plan som flyger nånstanns och om inte det så åstakommer djuren (fåglar, syrsor etc) eller vädret (vinden, bruset från havet etc) alltid nån slags noise. Det närmaste man kan komma är väll i så fall högst upp på nån kal fjälltop en riktig vindstilla natt.

Annars får man bege sig in till något riktigt ljudämpat rum innomhus. Men även om man befinner sig i ett sånt rum och har ett par riktigt bra dämpade hörselskydd pluss öronproppar i öronen så hör ju dom allra flesta ett svagt brus i örat som inte är dirket vilsammt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men även om man befinner sig i ett sånt rum och har ett par riktigt bra dämpade hörselskydd pluss öronproppar i öronen så hör ju dom allra flesta ett svagt brus i örat som inte är dirket vilsammt.

Eller sina egna andetag. Har en vän som är döv. Snackar med honom via teckenspråk.

Riktigt trevlig kille. Han säger att han inte ens kan föreställa sig hur ett ljud låter. Ganska givet men otäckt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är svår och ganska otäck tanke att inte kunna höra ljud alls... Även om det finns olika grader av dövhet och han kanske kan höra vissa sorters frekvenser. Men han finner kanske lika stort nöje i att titta på en vacker bild eller läsa en riktigt bra historia.

En annan ganska otäck tanke är att djuren störs av massa ljud som vi människor släpper ifrån oss. Ljud som är så låga att vi inte uppfattar dem kanske dom går och stör sig på som attan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är svår och ganska otäck tanke att inte kunna höra ljud alls... Även om det finns olika grader av dövhet och han kanske kan höra vissa sorters frekvenser. Men han finner kanske lika stort nöje i att titta på en vacker bild eller läsa en riktigt bra historia.

En annan ganska otäck tanke är att djuren störs av massa ljud som vi människor släpper ifrån oss. Ljud som är så låga att vi inte uppfattar dem kanske dom går och stör sig på som attan.

Jo precis. En grej jag hörde för ett tag sen, Förr så ylade hundarna när folk bytte kanal på TVn men ingen förstod varför. Men då styrdes TVn av svinhöga frekvensen som skickades från TV dosan (infra ljud), och det reagerade såklart hundarna på. Men nu är det väl infra ljus om inte jag har fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo precis. En grej jag hörde för ett tag sen, Förr så ylade hundarna när folk bytte kanal på TVn men ingen förstod varför. Men då styrdes TVn av svinhöga frekvensen som skickades från TV dosan (infra ljud), och det reagerade såklart hundarna på. Men nu är det väl infra ljus om inte jag har fel?

Jasså? Det hade jag inte hört innan även om jag mycket väl kan tänka mig att det är så. Stackars hundarna i så fall... Mycket zappande blir det ibland 😉

Jo... Fast både höga och låga ljud är nog störande för olika sorters djur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo precis. En grej jag hörde för ett tag sen, Förr så ylade hundarna när folk bytte kanal på TVn men ingen förstod varför. Men då styrdes TVn av svinhöga frekvensen som skickades från TV dosan (infra ljud), och det reagerade såklart hundarna på. Men nu är det väl infra ljus om inte jag har fel?

Jasså? Det hade jag inte hört innan även om jag mycket väl kan tänka mig att det är så. Stackars hundarna i så fall... Mycket zappande blir det ibland 😉

Jo... Fast både höga och låga ljud är nog störande för olika sorters djur.

Jo. Tex hundar hör sina egna hjärtslag. Men det har jag också bara hört så det grundar mag inte på faktaböcker iof. Men farsan är Kennel tränare aller vad faan det heter så man har fått höra ett och annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Jo. Tex hundar hör sina egna hjärtslag. Men det har jag också bara hört så det grundar mag inte på faktaböcker iof. Men farsan är Kennel tränare aller vad faan det heter så man har fått höra ett och annat.

det här är humor 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo. Tex hundar hör sina egna hjärtslag. Men det har jag också bara hört så det grundar mag inte på faktaböcker iof. Men farsan är Kennel tränare aller vad faan det heter så man har fått höra ett och annat.

det här är humor 😉

Jupp. Men jag hatar allt som har med hundträning och göra hehe. Men det e skojj att gosa med vovvsen,

Link to comment
Dela på andra sajter

Hunden som mina föräldrar har, en före detta tränad shäffer, har blivit döv på gamla dar. Han hör ingenting förutom dörrklockan som ringer 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...