Jump to content
Annons

T och K låter för högt (sånginspelning)


Alexander Paul

Recommended Posts

Annons

Det handlar mycket om mikrofon/mikrofonteknik/sångteknik. Ett sätt att undvika starka konsonanter är att vinkla micken lite när du sjunger in, så att du inte sjunger rakt in i membranet (Du kan även sjunga bort från micken på vissa konsonanter tex.). Är skadan redan skedd så gör du bäst i att manuellt automatisera ner dem, eller jobba med tex en de-esser. Vidare kan dina konsonanter sticka iväg om du komprimerar sången för hårt, eller boostar för mycket high.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag upplever också att sång blir bäst om miken pekar lite mot kinden. Vassa S kan man ta med deesser. Starka s eller k och t etc kan du automatisera ner lite. Tar lite tid och kan vara pilligt. Men det blir bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk också på avståndet till både mick och puffskydd.

Har du munnen för nära puffskyddet, så går luftströmmen igenom i stort sett opåverkad. Har du puffskyddet för nära micken, så hinner luftströmmen inte spridas ut så mycket som hade behövts innan den når membranet. Har du mickens membran under munnens höjd så är det inte bra, eftersom luftströmmen går lite nedåt från munnen. Jag brukar ha munnen ca 20-25cm från micken och ha puffskyddet ungefär mitt emellan. Membranet på micken har jag ungefär i höjd med näsan och så vinklar jag micken svagt nedåt så att den pekar mot munnen. Det funkar bra och jag har aldrig problem med puffljud eller andra tråkigheter - inte ens när min sambo klämmer i för fullt med operaklangen... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...