Jump to content
Annons

Val av preamp!


EternalSunset

Recommended Posts

Tjena!

Har kollat lite på vad man ska uppgradera hemmet med och det har landat på en preamp vilket jag inte har.

Jag kör med ett Tascam-ljudkort, sedan en Rode-mick för sång.

Har inte en svinstor budget och är inte helt säker på vad jag ska köpa för någon preamp.

Har kollat lite och det verkar som transformer preamp eller tube ska vara för mig.

Spelar in lite allt möjligt men det mesta ligger väll i pop/rock-facket.

http://www.thomann.de/se/behringer_mic2200_ultragain_pro.htm

är denna något att ha?

Hur kopplar man preampen till ljudkortet? är det vanlig mick-sladd?

God Jul 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Själv lämpar sig inte min åsikt om ART i tryck tyvärr, även om jag respekterar de som gillar dom. Där gillade jag för omväxlings skull Behringers MIC100 mycket bättre.

För mig har jag dock fastnat för StudioProjects VTB-1, faktiskt! Snorbillig (1500:-), men har ett fullt dugligt ljud! Visst, den har inte det vackra crispet man får från dyra preampar i övre midden och diskanten, men låter så fint & detaljerat att ny preamp inte kommer fören typ sist på listan över saker att uppgradera i min egen studio :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

StudioProjects VTB-1
Dubbla kostnaden mot Behringer-preampen men jag håller med om att det är ett bra val. 🙂

Med en bright Röde-mik kanske det jämnar ut sig lite 😉

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Med en bright Röde-mik kanske det jämnar ut sig lite 😉

Well, den har fortfarande en bra topp tycker jag! Lite rundare än Behringer (som jag tycker kan låta lite distad i diskanten), men den går hela vägen från ner till upp :-)

Tack för bra och snabba svar! 🙂

Jag har detta ljudkort: http://www.thomann.d...am_us122mk2.htm

StudioProjects VTB-1 är det en transformer eller tube?

Hur mycket måste man lägga om man vill höra någon skillnad? 🙂

De nada :-)

Ummm..känner inte till ljudkortet måste jag erkänna. Gillar du inte soundet? *nyf* Det var ganska exakt 15 år sen nu jag använde ljudkort med mick-förstärkning senast (undantaget en Focusrite Saffire-box jag fått, men den har jag enbart använt till extra Send och Return), så jag har ingen som helst aning om vad ett modernt kort klarar av...

VTB-1 kan ställas steglöst från Solid State (vilket använder transformatorer till förstärkningen) och rör. Själv måste jag dock säga att jag inte gillade röret alls. Det går alldeles utmärkt att byta ut till nåt bättre, men till det mesta jag gör så funkar rak solid state mycket bättre ändå :-)

Vad gäller hur mycket man måste lägga för att märka skillnad, det är väldigt svårt att svara på tyvärr. Det är främst enligt min erfarenhet två saker som gör att man märker större skillnad än andra gånger, och det första är om man har bra medlyssning. Utan bra medlyssning låter det mesta över ren budget-klass ungefär likadant i rått tillstånd (dvs ofiltrerat och oproducerat). Det andra är i mix - en signal från en bra förstärkare är mycket lättare att få som man vill i mixen än en dålig förstärkare då den lägger till grumlighet och otydlighet som blir värre ju fler lager man kör i mixen.

Sen hänger det även väldigt mycket på övrig utrustning åsså. En helt orgastisk mickförstärkare med en muggig China-mick får onekligen micken att låta något bättre, inte så att micken blir bättre, den försämras bara mindre. Men säg att man har 11.000:- att lägga och vet med sig att man inte kommer kunna lägga mer på väldigt länge, så kan man fråga sig om det är värt att lägga 10 lapp på en förstärkare som ska förstärka en mugg-mick för en tusing med lite bättre ljud omedelbart, eller om man inte hellre skulle vända på det och köpa en enkel förstärkare för en 1500:- och lägga 9500 på micken istället för att få ett markant bättre ljud direkt. Sen är A/D-omvandlarna helt avgörande, men det kan du ju inte göra mycket åt just nu oavsett hur dom du redan har är, och riktigt bra A/D (analog till digital omvandling) är svindyr.

I ditt fall har du ju dock redan en mick som du verkar trivas med, och jag misstänker, som även Linus nämnde, att en Röde förmodligen skulle kunna trivas ganska bra med en VTB-1! Vad du kommer tycka kan enbart du säga, men själv har jag glatt använt mina två i nånstans runt 6-7 år utan att känna nåt större behov av att prioritera uppgradering på länge :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Well, den har fortfarande en bra topp tycker jag! Lite rundare än Behringer (som jag tycker kan låta lite distad i diskanten), men den går hela vägen från ner till upp :-)

De nada :-)

Ummm..känner inte till ljudkortet måste jag erkänna. Gillar du inte soundet? *nyf* Det var ganska exakt 15 år sen nu jag använde ljudkort med mick-förstärkning senast (undantaget en Focusrite Saffire-box jag fått, men den har jag enbart använt till extra Send och Return), så jag har ingen som helst aning om vad ett modernt kort klarar av...

VTB-1 kan ställas steglöst från Solid State (vilket använder transformatorer till förstärkningen) och rör. Själv måste jag dock säga att jag inte gillade röret alls. Det går alldeles utmärkt att byta ut till nåt bättre, men till det mesta jag gör så funkar rak solid state mycket bättre ändå :-)

Vad gäller hur mycket man måste lägga för att märka skillnad, det är väldigt svårt att svara på tyvärr. Det är främst enligt min erfarenhet två saker som gör att man märker större skillnad än andra gånger, och det första är om man har bra medlyssning. Utan bra medlyssning låter det mesta över ren budget-klass ungefär likadant i rått tillstånd (dvs ofiltrerat och oproducerat). Det andra är i mix - en signal från en bra förstärkare är mycket lättare att få som man vill i mixen än en dålig förstärkare då den lägger till grumlighet och otydlighet som blir värre ju fler lager man kör i mixen.

Sen hänger det även väldigt mycket på övrig utrustning åsså. En helt orgastisk mickförstärkare med en muggig China-mick får onekligen micken att låta något bättre, inte så att micken blir bättre, den försämras bara mindre. Men säg att man har 11.000:- att lägga och vet med sig att man inte kommer kunna lägga mer på väldigt länge, så kan man fråga sig om det är värt att lägga 10 lapp på en förstärkare som ska förstärka en mugg-mick för en tusing med lite bättre ljud omedelbart, eller om man inte hellre skulle vända på det och köpa en enkel förstärkare för en 1500:- och lägga 9500 på micken istället för att få ett markant bättre ljud direkt. Sen är A/D-omvandlarna helt avgörande, men det kan du ju inte göra mycket åt just nu oavsett hur dom du redan har är, och riktigt bra A/D (analog till digital omvandling) är svindyr.

I ditt fall har du ju dock redan en mick som du verkar trivas med, och jag misstänker, som även Linus nämnde, att en Röde förmodligen skulle kunna trivas ganska bra med en VTB-1! Vad du kommer tycka kan enbart du säga, men själv har jag glatt använt mina två i nånstans runt 6-7 år utan att känna nåt större behov av att prioritera uppgradering på länge :-)

Tack för en bra svar 🙂

Börjar luta mot VTB-1:an. Jag har ju inte jättebra koll på preamps, men jag tror att jag kommer kunna få fram ett bättre och starkare signal med den. Jag vill inte heller lägga svinmycket på någon. Är nöjd med Röde-micken 🙂

Men borde jag kolla om mitt ljudkort klarar av VTB-1:an?

Funkar Röde-micken att spela in gitarr med? Jag har några superlux-mickar som är helt okej för akustiskgitarr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om ljudkortet har line in (och det har det säkert), så funkar det fint med VTB-1. 🙂

Vilken mick som funkar får du nog avgöra själv genom att testa. Röde är det rätt tunnsått med på min testsite, men jag har ett gäng olika mickar där, som du kan hämta smakprov på hur de kan låta. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror på...

Om du har en preamp inbyggd i ljudkortet, som kan ge 60dB gain, så blir det precis lika mycket förstärkning som med en extern preamp som kan ge 60dB gain.

Av den anledningen är det alltså ofta ganska meningslöst att skaffa en extern preamp. Sedan beror det på kinkighetsnivån. Om man redan har uppgraderat det mesta och har en grymt bra rigg i övrigt, så kan man uppskatta de små skillnaderna bättre om man jämför mellan olika transparenta preamps, men om inte övriga riggen är riktigt kanonbra, så är det normalt ingen mening. Om man däremot skaffar en färgande preamp så handlar det om en annan ljudkaraktär.

Apropå färgande preamps, så är det lika bra att ta upp det populära ämnet "rörvärme" ännu en gång... 😉 Rörfärgning är som regel ganska subtil och det som de flesta tror är "rörvärme", är i själva verket ofta transformatorfärgning. En rörpreamp kan byggas lika transparent som en transistorpreamp, om den konstrueras för att vara transparent, så rör är inte automatiskt en garanti för "rätt" sound...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror på...

Om du har en preamp inbyggd i ljudkortet, som kan ge 60dB gain, så blir det precis lika mycket förstärkning som med en extern preamp som kan ge 60dB gain.

Av den anledningen är det alltså ofta ganska meningslöst att skaffa en extern preamp. Sedan beror det på kinkighetsnivån. Om man redan har uppgraderat det mesta och har en grymt bra rigg i övrigt, så kan man uppskatta de små skillnaderna bättre om man jämför mellan olika transparenta preamps, men om inte övriga riggen är riktigt kanonbra, så är det normalt ingen mening. Om man däremot skaffar en färgande preamp så handlar det om en annan ljudkaraktär.

Apropå färgande preamps, så är det lika bra att ta upp det populära ämnet "rörvärme" ännu en gång... 😉 Rörfärgning är som regel ganska subtil och det som de flesta tror är "rörvärme", är i själva verket ofta transformatorfärgning. En rörpreamp kan byggas lika transparent som en transistorpreamp, om den konstrueras för att vara transparent, så rör är inte automatiskt en garanti för "rätt" sound...

Ett exempel: min nya SE Electronics 2200t (rörmick m preamp), den låter hur transparent som helst faktiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror på...

Om du har en preamp inbyggd i ljudkortet, som kan ge 60dB gain, så blir det precis lika mycket förstärkning som med en extern preamp som kan ge 60dB gain.

Av den anledningen är det alltså ofta ganska meningslöst att skaffa en extern preamp. Sedan beror det på kinkighetsnivån. Om man redan har uppgraderat det mesta och har en grymt bra rigg i övrigt, så kan man uppskatta de små skillnaderna bättre om man jämför mellan olika transparenta preamps, men om inte övriga riggen är riktigt kanonbra, så är det normalt ingen mening. Om man däremot skaffar en färgande preamp så handlar det om en annan ljudkaraktär.

Apropå färgande preamps, så är det lika bra att ta upp det populära ämnet "rörvärme" ännu en gång... 😉 Rörfärgning är som regel ganska subtil och det som de flesta tror är "rörvärme", är i själva verket ofta transformatorfärgning. En rörpreamp kan byggas lika transparent som en transistorpreamp, om den konstrueras för att vara transparent, så rör är inte automatiskt en garanti för "rätt" sound...

Nu har jag ingen koll om mitt ljudkort har en inbyggd preamp, den har en phantom iaf! Är vtb-1:an rör?

Gog fortsättning till er!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag ingen koll om mitt ljudkort har en inbyggd preamp, den har en phantom iaf! Är vtb-1:an rör?

Gog fortsättning till er!

Har du en mikrofoningång, så sitter det en micpreamp där - och eftersom du har fantommatning, så finns det en mikrofoningång (fantommatning finns nämligen bara från micpreamps). En micpreamp är helt enkelt nödvändig om man ska kunna förstärka den svaga signalen från micken, så att den kommer upp i en hanterbar nivå.

VTB-1 är en transistorpreamp där det också sitter ett rör som en send-effekt i burken. Det är alltså inte en "äkta" rörpreamp där hela signalen blir rörförstärkt, utan en sorts hybrid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, du skrev att du inte hade mikpreamp, så jag antog att ditt ljudkort inte hade någon.

Men ljudkortet har en inbyggd mikpreamp och slutsatsen är då att du inte är nöjd med ljudkortets preamp och vill ha något bättre. Då ser jag inga som helst anledningar att köpa Behringer-preampen du själv föreslår, likaså ART-preampen.

VTB-1 är väldigt trevlig - men jag undrar om det verkligen är preamp du behöver? Likaså om ditt ljudkort kan ta tillvara på fördelarna med VTB-1 eller om det bara skulle brusa ner signalen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, du skrev att du inte hade mikpreamp, så jag antog att ditt ljudkort inte hade någon.

Men ljudkortet har en inbyggd mikpreamp och slutsatsen är då att du inte är nöjd med ljudkortets preamp och vill ha något bättre. Då ser jag inga som helst anledningar att köpa Behringer-preampen du själv föreslår, likaså ART-preampen.

VTB-1 är väldigt trevlig - men jag undrar om det verkligen är preamp du behöver? Likaså om ditt ljudkort kan ta tillvara på fördelarna med VTB-1 eller om det bara skulle brusa ner signalen.

Okej, du skrev att du inte hade mikpreamp, så jag antog att ditt ljudkort inte hade någon.

Men ljudkortet har en inbyggd mikpreamp och slutsatsen är då att du inte är nöjd med ljudkortets preamp och vill ha något bättre. Då ser jag inga som helst anledningar att köpa Behringer-preampen du själv föreslår, likaså ART-preampen.

VTB-1 är väldigt trevlig - men jag undrar om det verkligen är preamp du behöver? Likaså om ditt ljudkort kan ta tillvara på fördelarna med VTB-1 eller om det bara skulle brusa ner signalen.

Okej! Tror jag börjar förstå. Jag tycker att den i ljudkortet inte räcker alls, måste skruva upp ända i botten för att det ska funka okej.

Vad skulle jag annars behöva om inte preamp är nykeln? 🙂 Sedan gillar jag ljudet från preampen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej! Tror jag börjar förstå. Jag tycker att den i ljudkortet inte räcker alls, måste skruva upp ända i botten för att det ska funka okej.

Vad skulle jag annars behöva om inte preamp är nykeln? 🙂 Sedan gillar jag ljudet från preampen!

Det beror på...

Vad är det för specifikation på ljudkortets preamp - alltså hur många dB kan den förstärka (det står i manualen)?

Vad är det för mick du använder?

Har du någon pad aktiverad (brukar stå -10dB eller liknande på knappen) - antingen på micken eller på ljudkortets preamp?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror på...

Vad är det för specifikation på ljudkortets preamp - alltså hur många dB kan den förstärka (det står i manualen)?

Vad är det för mick du använder?

Har du någon pad aktiverad (brukar stå -10dB eller liknande på knappen) - antingen på micken eller på ljudkortets preamp?

Har kollat manualen, det ända jag hittar är " Maximum input level: +2 dbu (when INPUT knob is set to LINE) " Detta är vid MIC-input.

Maximum output leveln är på +6dbV.

Detta från thomann:

Tascam US-122 Mk2 24bit Audio/MIDI Interface - for Windows/Mac, 2x in/out, 2x XLR mic inputs with 48V phantom thomann power, enhanced high grade mic preamps, 2x analog line inputs (1x switchable to hi-Z guitar, bass input), MIDI in/out, 24bit/96kHz, latency-free monitoring with switchable mono function, USB 2.0 (supports USB 1.1), USB bus powered, aluminium side panels, includes Cubase LE4.

Ingen knapp påslagen! :/

Det är en Röde, kräver phantom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Står det inget om vilken förstärkning det blir när ratten står helt uppskrivad till Mic?

Tascams hemsida verkar vara nere just nu, så jag kunde inte kolla i manualen själv...

Står du långt ifrån micken när du sjunger - och sjunger du mot rätt sida av micken (det är ett väldigt vanligt fel att ha fel sida vänd mot sig...) ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Analog audio input/output MIC IN (Balanced) terminal Connector: XLR-3-31 equivalent

Nominal input level:

–58 dBu (When INPUT knob is set to MIC)

–14 dBu (When INPUT knob is set to LINE)

Maximum input level:

+2 dBu (When INPUT knob is set to LINE)

Input impedance: 2.2 kΩ

Edit: Vet inte om det säger nå't....

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tillägger, på Röde-miken sitter det en liten guldfärgad prick på framsidan.

US-122mk2 har gainpotar som går i nivåsteg från line till mic. Väldigt osäkert vad det innebär i förstärkning när den är uppvriden på max 🙂

Om du skaffar VTB-1 kopplar du den till Line in och vrider ner potarna till noll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svårt att säga när man inte vet mer om ljudkortet... Det kan ju vara så, att det bara kan ge +40dB gain eller något - men å andra sidan har jag för mig att Röde brukar ge en ganska stark utsignal och i så fall borde det räcka till ändå... Bäst hade varit om du har möjlkighet att testa med en lös preamp för att se om det blir det resultat som du behöver.

Hur långt avstånd har du till micken när du sjunger?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjohej

Om du kan hantera en lödkolv,, bygg en själv. kostar typ 50 pix så har du

en riktigt bra (balanserad)preamp för mic och gitarrer.. Finns hur mycke enkla ritningar

som helst.. De preampar som säljs innehåller oftast enkla ic som man kan få för 10 :- st.

typ på kjell.com eller på conrad.

Frekvenser, brus och förstärkning på de vanligaste och billigaste ic för preamp är fantastiskt bra.

Inte fasen skulle jag ge flera tusen för en preamp, som innehåller prylar för någon hundring.

Vill du har rör-ljud (trafo-brum), använd VST-plugg.. enklast, finns gratis ..

Enklast är oftast bäst...

/johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjohej

Om du kan hantera en lödkolv,, bygg en själv. kostar typ 50 pix så har du

en riktigt bra (balanserad)preamp för mic och gitarrer.. Finns hur mycke enkla ritningar

som helst.. De preampar som säljs innehåller oftast enkla ic som man kan få för 10 :- st.

typ på kjell.com eller på conrad.

Frekvenser, brus och förstärkning på de vanligaste och billigaste ic för preamp är fantastiskt bra.

Inte fasen skulle jag ge flera tusen för en preamp, som innehåller prylar för någon hundring.

Vill du har rör-ljud (trafo-brum), använd VST-plugg.. enklast, finns gratis ..

Enklast är oftast bäst...

/johan

Sökte upp en enkel bra lite fort...

http://www.extremecircuits.net/2010/07/balanced-microphone-preamplifier.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...