Jump to content
Annons

Vilken bas för metalmusik inspelad med 7-strängat? (ca 4.500 - 5.500kr ny/beggad)


Terror

Recommended Posts

Hejsan.

Sökte en bas i "köpes"-delen, men inte fått något svar. Så jag får väl köpa en ny eller beggad istället 🙂

Om man kör med en 7-strängad gitarr, Standard B och Drop-A, vad för typ av bas behöver man?

Måste man ha 5-strängad? Jag vet att "long scale" är att föredra.

Kan ni ge några specifika tips på basar som ni tycker är bra?

Thank you babies!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nu vet jag inte hur djupt du vill, men det GÅR ju utmärkt att "stränga ner" en vanlig fyrsträngad bas till BEAD (Snålpunkare nöjer sig med en ny sträng och platsbyte på tre), och intonera därefter. Jag är nästan förvånad att inte fler gör det.

Tjing

Håller med. Fyrsträngad bas är mkt skönare att spela på. G- strängen behöver man inte, man lika gärna spela högre upp på halsen. Är det vissa ficurer som är svåra att spela utan lösa g kan man sätta dit ett capo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte ändå köpa en ny bas, för den jag har är den billigaste man kan ha. Och jag vill ha lite mer kvalitet i grejerna. Skit in, skit ut som man brukar säga. Har jag en kemper, en dyrare schekter och fin-fina drum samples så vill jag inte ha en askass bas som drar ner kvaliteten på producionen,

Link to comment
Dela på andra sajter

Skönare att spela på en 4-strängad?! G-sträng behöver man inte?! Öhm, ok...

Som nämnts tidigare går det bra att stränga om en 4-str och intonera den. 5-str basar har generellt längre skala, vilket gör att B-strängen ska vara bättre. Men det får man prova sig fram vilket som passar bäst.

Finns massor med helt ok basar runt 5 lapp. Vad man väljer beror ju på vilken känsla och vilket sound man är ute efter.

Jag har 4-, 5- och 6-strängade basar i olika fabrikat och konfigurationer och alla kommer till användning, beroende på vad låten kräver.

Ibanez Soundgear gillar jag och de är rätt billiga. Musicman kostar en del, men det känner man när man spelar på en också. Woodo gör förvånadsvärt prisvärda grejer. Så kan man hitta exemplar av exempelvis Squier som är riktigt bra också. Ja, det finns massor men orkar inte tänka nu 🙂

Du verkar nöjd med din Schecter-gura, så kolla deras basar också.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar ju Fender basar, de har det rätta grittet i mellanregistret och funkar alltid bra i mix. Du borde kunna köra gött droppat om du har en longscale hals. En bra Fender får du ju för 4-6k begagnad.

Jazz eller P-bas? Eller tycker du båda fungerar bra för metal?

Link to comment
Dela på andra sajter

Retromannen (oregistrerad)

tror att jazzbas saknade band tidigare och precisionsbasen hade band för bättre precision men vad jag kan se nu har båda basarna band idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

All right. Kan någon ge mig några specifika tips? alltså modeller? 🙂 Crilleman vet nog bäst vad jag är ute efter, han har ju hört det mesta från mig så han vet vilket typ av sound jag vill ha 🙂 Jag vill ju ha that "chunk chunk chug chug"-basljudet. Sansamp ska nog införskaffas också!

I det här klippet hör man basljudet jag vill ha. Iof i mixen, men ni fattar säkert.

Kul klipp för övrigt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jao alltså JAzzbasarna är väll ganska dyra va? De jag testat har kostat 15k+ och de är nog de basarna jag gillat mest personligen. Dock har jag även spelat in med en Jaguar som kostar cirka 8500:- ny, tror det var denna:http://www.thomann.de/se/fender_jaguar_bass_rd.htm och den borde du ju hitta till ett bra pris begagnat.

Det är som sagt något med fender basar och hur de fungerar i mixen, bra kombination med mellanregister, bra ton etc. som jag personligen gillar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och förresten ett trick som jag brukar använda när strängarna blir för slappa i en viss stämmning och allt som tillför slappa strängar som dålig intonation, sura toner osv är att jag brukar spela in basen 1 tonsteg högre och sedan pitchshiftar ner den med melodyne eller något annat bra pitch verktyg. Fungerar super!

Link to comment
Dela på andra sajter

Och förresten ett trick som jag brukar använda när strängarna blir för slappa i en viss stämmning och allt som tillför slappa strängar som dålig intonation, sura toner osv är att jag brukar spela in basen 1 tonsteg högre och sedan pitchshiftar ner den med melodyne eller något annat bra pitch verktyg. Fungerar super!

Smart! Skulle du kunna recka en 4 strängad för runda 5 lakan då? 🙂 ny som beggad. Kvittar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...