Jump to content
Annons

6 inputs till min studio, pre amp/mixer ? osv


Ekstasis

Recommended Posts

Ja, jag har funderat frammåt tillbaka, över en lämplig lösning till min studio,

behöver antingen en pre amp eller en hybrid lösning med mixer med pre amps.

Problemet är att jag har ett krav på motoriserade faders vilket gör att utbudet

minskar kraftigt. Alternativet är köra både analog och sedan digital mixer/daw controller.

Nån som har koll på om SSLs billigare och mindre mixerbord har bra pre amps ?

Jag behöver fortfarande runt 6 inputs till gitarr och bas, mikrofoner, synthar och trummor.

Jag vet att det finns billiga lösningar med jätte många inputs väldigt billigt, men jag söker kvalite framför kvantitet

jag betalar alltså hellre för färre inputs and ett större antal inputs med låg kvalité, jag vill inte tumma på kvalitén.

SSL Nucleus verkade som en bra lösning, men det enda problemet med den förutom det något höga

priset är att den bara har 2 inputs,

Kom med ideer! men glöm ej att kvaitet i första hand så tänker inte snåla

Men grejjen är att jag vill betala exakt för det jag behöver, .t.e.x jag vill inte köpa

ett jättestort mixerboard med många kanaler, vill betala för kvalitet inte kvantitet som sagt.

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vill du ha preamps som färgar ljudet, eller transparanta?

Ja det är ju den stora frågan, faktum är att det beror ju på vilket instrument.

Dom färgar är ju i regel bra mkt dyrare typ neve.det ultimata vore ju att ha båda..

Men om man får välja en mer all round då är nog en solid state alltså en som inte färgar att föredra ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver väl inte motoriserade faders på inputs? Skaffa en bra preamp och en midi-kontroller istället som du kan använda direkt i din DAW.

Typ: http://www.thomann.d...ite_isa_828.htm

+ http://www.thomann.d...con_qcon_ex.htm

?

Jo precis du har rätt där, angående Focusrite, hur jämförs deras pre amps/mic amp med t.e.x SSL ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är ju den stora frågan, faktum är att det beror ju på vilket instrument.

Dom färgar är ju i regel bra mkt dyrare typ neve.det ultimata vore ju att ha båda..

Men om man får välja en mer all round då är nog en solid state alltså en som inte färgar att föredra ?

Måste även ställa den tråkiga frågan, hur ser din övriga utrustning ut?

Om man exempelvis ska spela in elgitarr så tycker jag personligen att gitarr, förstärkare och val av mikrofon är betydligt viktigare än vilken preamp man använder, förutsatt att man inte använder en riktigt skräp preamp.

Vad har du för budget?

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste även ställa den tråkiga frågan, hur ser din övriga utrustning ut?

Om man exempelvis ska spela in elgitarr så tycker jag personligen att gitarr, förstärkare och val av mikrofon är betydligt viktigare än vilken preamp man använder, förutsatt att man inte använder en riktigt skräp preamp.

Vad har du för budget?

Ja, mitt nuvarande ljudkort är RME HDSPe AIO , men jag planerar att uppgradera detta till ett bättre. Lynx eller SSL.

Övrig utrustning är Eventide H8000FW, här kommer väldigt mkt ljudbearbetning ske av ljud och gitarr.

Kemper amp till gitarr och bas. Har ej valt mikfrofon(er) ännu då det är en djungel.

Högtalare Trident HG3, som sagt jag har valt bra grejjor anser jag, men behöver som sagt kunna koppla samman allt detta nu så jag kan spela in.

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Färga kan man göra vid mix, så jag föredrar alltid mer transparenta preamps - men sådant är förstås beroende av personliga preferenser...

Ja precis man kan färga i efterhand, men när det gäller t.e.x mikrofon är det kanske svårare..men du har iallfall rätt att man får lite mer valmöjligheter..

Sedan beror det på hur det färgar också t.e.x, jag tjatar hela tiden om min favorit plugg tube saturator, men jag föredrar alltid den färgninging som den ger..den färgar allt på ett bra sätt och känns samtidigt transparant men gör det hela dynmiskt och levande..

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja precis man kan färga i efterhand, men när det gäller t.e.x mikrofon är det kanske svårare..men du har iallfall rätt att man får lite mer valmöjligheter..

Sedan beror det på hur det färgar också t.e.x, jag tjatar hela tiden om min favorit plugg tube saturator, men jag föredrar alltid den färgninging som den ger..den färgar allt på ett bra sätt och känns samtidigt transparant men gör det hela dynmiskt och levande..

Det är som sagt en smaksak, men jag tycker det är bättre att så att säga ta bort preampen ur ekvationen - för då slipper man problemet som kan uppstå med mickar och preamps där kombinationen inte låter så bra som man hade önskat. En transparent preamp funkar till alla mickar. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, mitt nuvarande ljudkort är RME HDSPe AIO , men jag planerar att uppgradera detta till ett bättre. Lynx eller SSL.

Du skulle exempelvis kunna köpa ett RME fireface 800/UFX kort, då får du 4st bra transparenta preamps och en massa ingångar i ljudkortet, utöver det kan du köpa rena preamps som färgar ljudet mer.

Dessa två tycker jag är prisvärda om man inte har en förmögenhet att spendera:

http://www.thomann.de/se/golden_age_project_pre73.htm

http://www.thomann.de/se/summit_audio_2ba221.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Byt ut ljudkortet till ett RME RayDAT, så kan du koppla in 4 st 8-kanaliga externa omvandlare, så att du kan få ända upp till 32 kanaler I/O på ADAT-portarna - och kan komplettera med ytterligare 2 kanaler I/O över SPDIF, med exempelvis en preamp med SPDIF ut och en riktigt bra DA-omvandlare till monitorerna. 🙂

Med så mycket I/O har du också möjlighet att koppla in externa effekter om du vill det - och lägga ut flera olika monitormixar vid inspelning etc...

Då kan du också välja de omvandlare du vill ha - och kanske ha lite billigare till sådant som inte behöver vara Hi-End och värstingprylar till det som du tycker det behövs till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är som sagt en smaksak, men jag tycker det är bättre att så att säga ta bort preampen ur ekvationen - för då slipper man problemet som kan uppstå med mickar och preamps där kombinationen inte låter så bra som man hade önskat. En transparent preamp funkar till alla mickar. 🙂

Ja, är nog bättre att välja något transparant alterntiv då. Man kan ju alltid köpa något som färgar sedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du skulle exempelvis kunna köpa ett RME fireface 800/UFX kort, då får du 4st bra transparenta preamps och en massa ingångar i ljudkortet, utöver det kan du köpa rena preamps som färgar ljudet mer.

Dessa två tycker jag är prisvärda om man inte har en förmögenhet att spendera:

http://www.thomann.d...oject_pre73.htm

http://www.thomann.d...udio_2ba221.htm

Joo men jag vill ju inte ha ett extern ljudkort så att säga, jag vill ha ett internt ljudkort av många anledningar, det är stabilare sedan bättra latenser.

RME är bra och prisvärda, men om jag ska köpa ett nytt ljudkort blir det i typ 16 000 kronors klassen.. typ LYNX eller SSL eller något annat som låter bra och har låga latenser. RME har ju inte direkt det bästa ryktet hos high end folket, och jag själv tycker inte mitt RME HDSPe låter speciellt bra.

Jag vill helst ha en rack unit som jag kan koppla in alla inputs, dvs gitarrer, mikrofon, synthar och annat.

Sedan vill jag kunna koppla detta till mitt ljudkort i datorn. Och skulle helst vilja slippa ett usb/firewire interface.

Min eventide H8000FW som man kan kunde använda som interface men vad jag har hört funkar det inte bra alls, buggigt mest problem osv.

Men vill allafall ha så mkt i rack form som möjligt då det tar minst plats och ser bra ut.

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Joo men jag vill ju inte ha ett extern ljudkort så att säga, jag vill ha ett internet ljudkort av många anledningar, det är stabilare sedan bättra latenser.

RME är bra och prisvärda, men om jag ska köpa ett nytt ljudkort blir det i typ 16 000 kronors klassen.. typ LYNX eller SSL eller något annat som låter bra och har låga latenser. RME har ju inte direkt det bästa ryktet hos high end folket, och jag själv tycker inte mitt RME HDSPe låter speciellt bra.

Om du kör på ett RayDAT, så är ljudkortet inte inblandat alls i ljudkvaliteten, utan bara i deras välbekanta stabilitet med drivrutiner o dyl - och då kan du köra med omvandlare från Lynx eller vilken annan Hi-End tillverkare som helst. Det är fördelen med att ha separata delar; Man kan byta ut en del i taget och behöver inte byta ut hela systemet. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du kör på ett RayDAT, så är ljudkortet inte inblandat alls i ljudkvaliteten, utan bara i deras välbekanta stabilitet med drivrutiner o dyl - och då kan du köra med omvandlare från Lynx eller vilken annan Hi-End tillverkare som helst. Det är fördelen med att ha separata delar; Man kan byta ut en del i taget och behöver inte byta ut hela systemet. 🙂

Vet ej om jag riktigt hänger med 🙂

Har inte Lynx någon liknande lösning menar du då ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns ändå som det där med ljudkort är ett senare huvudvärk jag måste ta tag i, först måste jag hitta en rack unit som kan koppla in alla instrument och mickar..men grejjen är att jag är så jävla grön när det gäller anlogt, så känns som det är mkt att sätta sig in i, det finns olika inputs och portar med olika impendans osv. Är ju jävligt viktigt att man köper rätt saker. Jag är ju van att bara koppla in direkt i ljudkortet, och det enda jag kopplat in i mitt liv är min gitarr och synthar..that's it..men det har ju bara varit med vanlig rca kabel.

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Vet ej om jag riktigt hänger med 🙂

Har inte Lynx någon liknande lösning menar du då ?

Jo - men då är man hänvisad till Lynx-omvandlare.

Med RME-kortet kör man med vilka omvandlare som helst som har ADAT-I/O, så man kan välja friare efter krav och/eller plånbok. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du kör på ett RayDAT, så är ljudkortet inte inblandat alls i ljudkvaliteten, utan bara i deras välbekanta stabilitet med drivrutiner o dyl - och då kan du köra med omvandlare från Lynx eller vilken annan Hi-End tillverkare som helst. Det är fördelen med att ha separata delar; Man kan byta ut en del i taget och behöver inte byta ut hela systemet. 🙂

Får läsa på lite mer om Rayday för jag är inte familjär med konceptet riktigt..

Jag vet bara att RME ljudkort inte matchar min andra prylar jag har tänkt att ha i studion.

Utan vill köra high end hela vägen, och då känns det ju väldigt märkligt att köra ett mellanklass ljudkort.

Jo - men då är man hänvisad till Lynx-omvandlare.

Med RME-kortet kör man med vilka omvandlare som helst som har ADAT-I/O, så man kan välja friare efter krav och/eller plånbok. 🙂

okej, bara en fråga det är fortfarande LYNX som anses vara bäst i high end klassen ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Får läsa på lite mer om Rayday för jag är inte familjär med konceptet riktigt..

Jag vet bara att RME ljudkort inte matchar min andra prylar jag har tänkt att ha i studion.

Utan vill köra high end hela vägen, och då känns det ju väldigt märkligt att köra ett mellanklass ljudkort.

Eftersom RME-kortet bara hanterar kommunikationen mellan omvandlarna och datorn, så är det inte inblandat alls i själva ljudet, så du kan vara helt lugn. Det påverkar absolut ingenting i ljudkedjan. Deras Total Mix är dessutom, enligt vad jag känner till, bättre än alla andras interna mixrar när det gäller obegränsad routing kors och tvärs, så det finns enligt min mening absolut ingen orsak att undvika RME RayDAT - inte ens om man bygger en Hi-End rigg.

okej, bara en fråga det är fortfarande LYNX som anses vara bäst i high end klassen ?

"Bäst" tvistar kanske di lärde om, men de anses tillhöra de bästa tillverkarna jag känner till i alla fall. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom RME-kortet bara hanterar kommunikationen mellan omvandlarna och datorn, så är det inte inblandat alls i själva ljudet, så du kan vara helt lugn. Det påverkar absolut ingenting i ljudkedjan. Deras Total Mix är dessutom, enligt vad jag känner till, bättre än alla andras interna mixrar när det gäller obegränsad routing kors och tvärs, så det finns enligt min mening absolut ingen orsak att undvika RME RayDAT - inte ens om man bygger en Hi-End rigg.

"Bäst" tvistar kanske di lärde om, men de anses tillhöra de bästa tillverkarna jag känner till i alla fall. 🙂

Jag läste lite på RMEs hemsida, vet ej om jag blev så jätte mkt klokare..men jag tror jag förstår huvudkonceptet iallafall..dvs att man kan koppla ett stort antal inputs (32) till raydat.

och om jag förstår det rätt har Raydat inga AD/DA omvanldare då dom bara använder adat dvs digital kommunkation ? om det är rätt tror jag ja fattar..

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läste lite på RMEs hemsida, vet ej om jag blev så jätte mkt klokare..men jag tror jag förstår huvudkonceptet iallafall..dvs att man kan koppla ett stort antal inputs (32) till raydat.

och om jag förstår det rätt har Raydat inga AD/DA omvanldare då dom bara använder adat dvs digital kommunkation ? om det är rätt tror jag ja fattar..

Exakt! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Ta en lyssning här.

http://www.soundonso...reampsmedia.htm

Följande preamps är testade.

API 3124+; ART Pro MPA II; GP Electronics PML 200E; the preamps in a Mackie 1402VLZ Pro MkII mixer, recorded from the insert points via an ART DTI transformer balance box; Maselec MMA-4XR; AMS Neve 1073LB; Prism Sound Orpheus; and SSL Xlogic VHD Pre

Transparanta preamps och preampar som färgar finnes med.

API och Neve mot tex SSL som du var nyfiken på Ekstasis.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

audientasp008front.l.jpg

Detta är ett annat alternativ Audient ASP008, enligt en kille ska den låta bättre än focusrite, men priset är typ halva ?

Audient är kanonbra!

Jag har deras 2-kanaliga MiCO i min egen rigg. 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta en lyssning här.

http://www.soundonso...reampsmedia.htm

Följande preamps är testade.

Transparanta preamps och preampar som färgar finnes med.

API och Neve mot tex SSL som du var nyfiken på Ekstasis.

Tackar! ska ladda ner det där och lyssna, får hoppas det blir en ögonöppnare.

Audient är kanonbra!

Jag har deras 2-kanaliga MiCO i min egen rigg. 🥰

okej låter bra! just den där audient ska vara bra för adat också har jag hört, vet inte hur den jämför sig med focusrite

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...