Jump to content
Annons

Melodier, gehör


jontah

Recommended Posts

Hej!

Jag har under ca 2 år nu suttit och småspelat lite piano (kan inte spela speciellt bra ännu, men har koll på var alla ackord, alla toner och allt ligger)

Har även läst musikteori på Kulturama under ett år, det var rätt basic, så jag har alla grunderna.

Jag försöker bli bättre på att göra melodier i elektronisk form.

Jag har verkligen as kasst gehör har jag märkt och jag kan inte ens planka en låt med simpel melodi (försökte planka denna: http://www.youtube.com/watch?v=9W-xJpolCzw)

Mitt mål är att göra hardstyle melodier såsom Headhunterz, Frontliner och diverse.

Exempel på melodi jag vill kunna göra:

Jag har tankat ner ca 100 midis av dem kändaste hardstyle låtarna och studerat hur dem har gjort, och kommit på relativt bra melodier bara genom att klicka mig fram i pianoroll i Logic (jag har proddat i ca 3 år).

Men, jag får aldrig till dem där riktigt feta melodierna.

Det jag grubblar över är att jag inte hör/vet vart dem sura tonerna ligger (trots att jag håller mig inom skalan, ja jag kan alla skalor i dur och moll också).

Men trots att man håller sig till skalan så finns det vissa toner som bara inte passar in i melodin eller låter mindre bra, om ni förstår vad jag menar?

Hur tränar jag upp mitt "gehör" så att jag vet vilka toner som låter bra för att ta melodin vidare eller över huvudtaget få fram en bra melodi?

Svar, tips och tricks uppskattas.

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har du provat att nynna melodin först istället för att försöka uppfinna den på pianot? Sen får du som andra steg planka det på klaviaturen/dawen.

Angående gehör så är det bara träning och åter träning som hjälper hjärnan att skilja falska toner från rena. En liten parantes dock är att om du har ett stämt instrument så kan du inte spela falskt, däremot kan man spela utanför skalan (vilket inte måste vara fel).

Tror att det finns gehörsövning på da internetzzz.. Prova att konsultera närmaste söktjänst 🙂

lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Övning för melodier:

1) Rotera/spela ackord-följderna i olika "figurer" med vänsterhanden. Typ: Tonika/ters/kvint/oktav (hitta något som passar) > byt ackord.

2) Fyll i med högerhanden. Det behöver inte vara melodier, bara tryck två toner i ackorden där det känns bra

3) Träna detta så mycket att ackorden fastnar i muskel-minnet och örat hör ackord-följderna i nästan all musik

4) Blunda och sluta tänka på vad fingrarna gör

5) Sätt på en "beat" och låt högerhanden hitta melodier som "känns bra".

Det viktigaste är att höra ackord-följderna på gehör. Det blir som en "propp" som släpper. Det går inte riktigt att "lista ut" melodier genom att titta på klaviaturen, man måste "känna dem" och därför måste musklerna själva hitta tonerna utan att du funderar för mycket. Anledningen att det ibland är lättare att nynna är att många har bättre muskel-kontroll på sång/vissling än något instrument. Kopplingen mellan känsla och ton blir snabbare.

Exemplena du gav är inte heller särskilt "fantastiska". Mycket ligger i soundet.

Det andra exemplet låter som tonika/ters/kvint/oktav. Ackordföljden är troligtvis A#m, C#, F#, G#. Tonarten är C# troligtvis transponerad i dator från C-dur: Am C F G. Detta är väldigt simpelt.

Ackord du ska fokusera på i början är just: Am C F G. Många många kända låtar i denna ackord-följd. Nästan alla följder som börjar med moll har denna följd, det gäller bara att hitta tonarten.

C G Am F är ännu vanligare.

Kvint-cirkeln är intressant men just för att träna muskel-minne och gehör är det tveksamt om den gör enormt mycket nytta.

Att studera midi-filer är inte det bästa sättet, det är för mycket info på ett obegripligt sätt. Studera hellre ackord-följder och spela med i pop-låtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Övning för dagen/veckan/whatever ...

En aktuell pop-låt nu har följden: Am F C G. Det verkar vara skumma regler på forumet om hur man får referera, så öh, pröva detta:

Spela med vänsterhanden (+1 betyder en oktav upp):

A C A+1 E

F C F+1 A

C E C+1 G

G B G+1 D

Du bör hitta melodin med högerhanden om du testar:

A G E G E

E D C D E

Och svårare än så behöver det inte vara få 200M spelningar på ett par månader.

Pröva att byta ackord-följd/figur och hitta nya melodier.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är för svårt att att hitta melodin på pianot så kan du sjunga varje ton i en stämmaparat. Eller bara första tonen så vet du i alla fall var du ska starta sen brukar det gå enklare. Att komma på melodier själv är nog lite svårare, men som sagts tidigare börja med att skapa dom i huvudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar som att några som svarat i den här tråden tydligen har byggt upp sitt musikaliska gehör, sin musikanalytiska förmåga, med hjälp av egna teoretiska scheman och uppspaltningar. Och det är ju bra. I så fall. Att det har funkat. För dem.

Gehöret (eller snarare den analytiska förmågan) är som en muskel. Den blir större och tåligare ju hårdare du tränar. Den håller sig i trim genom regelbunden träning. Och den förtvinar när du slutar träna. Den blir svagare och svagare och svagare. Till slut är du på ruta ett igen. Och börjar du inte träna, får du börja samla på frimärken istället.

Ingen jävla teori i världen kan hjälpa dig om du inte i första hand har ett genuint intresse för konsten i sig (inte framgångarna). Då måste även ha tid, och sist men inte minst, tålamod. Uppfyller du detta sätter du ingång att öva, och du kommer med stor sannolikhet att utvecklas. Och då till och med utan en massa skit som teori (som paradoxalt nog, i värsta fall, snarare begränsar dina möjligheter att utvecklas till kreativ musiker och/eller musikproducent).

Edit: förtydligande.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

(som paradoxalt nog, i värsta fall, snarare begränsar dina möjligheter att utvecklas till kreativ musiker och/eller musikproducent).

då börjas det igen.. har du någonsin lyckas motivera för varför det här stämmer, eller minns jag rätt? nu på sistone har du ju börjat prata om hur förnuftig du är, så du kanske kan lösa gåtan för en gångs skull..

Link to comment
Dela på andra sajter

Och den förtvinar när du slutar träna. Den blir svagare och svagare och svagare. Till slut är du på ruta ett igen.

nej hjärnan är inte som en muskel... din hjärna förtvinar inte på samma sätt. inte ens alzheimers brukar få folk att glömma hur man musicerar

Redigerat av Zakyath
Link to comment
Dela på andra sajter

då börjas det igen.. har du någonsin lyckas motivera för varför det här stämmer, eller minns jag rätt? nu på sistone har du ju börjat prata om hur förnuftig du är, så du kanske kan lösa gåtan för en gångs skull..

Jag har lyckats motivera flera gånger varför jag anser att det det är så. Att du inte köper det har rimligen mer med din i jämförelse ringa erfarenhet att göra snarare än att jag skulle ha fel.

nej hjärnan är inte som en muskel... din hjärna förtvinar inte på samma sätt. inte ens alzheimers brukar få folk att glömma hur man musicerar

Att du tolkade mitt svar som att jag beskrev ett fysiskt organ styrker ovan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lyckats motivera flera gånger varför jag anser att det det är så. Att du inte köper det har rimligen mer med din i jämförelse ringa erfarenhet att göra snarare än att jag skulle ha fel.

kan du länka?

Att du tolkade mitt svar som att jag beskrev ett fysiskt organ styrker ovan.

du gjorde en liknelse, en liknelse som inte stämmer... jag betonade att den inte fungerade, eftersom det inte är så gehöret fungerar. det försvinner inte om du låter bli att musicera ett tag. det är precis som att man kan låta bli att spela en låt i flera år för att minnas exakt hur den går när man försöker sig på den igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Övning för melodier:

1) Rotera/spela ackord-följderna i olika "figurer" med vänsterhanden. Typ: Tonika/ters/kvint/oktav (hitta något som passar) > byt ackord.

2) Fyll i med högerhanden. Det behöver inte vara melodier, bara tryck två toner i ackorden där det känns bra

3) Träna detta så mycket att ackorden fastnar i muskel-minnet och örat hör ackord-följderna i nästan all musik

4) Blunda och sluta tänka på vad fingrarna gör

5) Sätt på en "beat" och låt högerhanden hitta melodier som "känns bra".

Det viktigaste är att höra ackord-följderna på gehör. Det blir som en "propp" som släpper. Det går inte riktigt att "lista ut" melodier genom att titta på klaviaturen, man måste "känna dem" och därför måste musklerna själva hitta tonerna utan att du funderar för mycket. Anledningen att det ibland är lättare att nynna är att många har bättre muskel-kontroll på sång/vissling än något instrument. Kopplingen mellan känsla och ton blir snabbare.

Exemplena du gav är inte heller särskilt "fantastiska". Mycket ligger i soundet.

Det andra exemplet låter som tonika/ters/kvint/oktav. Ackordföljden är troligtvis A#m, C#, F#, G#. Tonarten är C# troligtvis transponerad i dator från C-dur: Am C F G. Detta är väldigt simpelt.

Ackord du ska fokusera på i början är just: Am C F G. Många många kända låtar i denna ackord-följd. Nästan alla följder som börjar med moll har denna följd, det gäller bara att hitta tonarten.

C G Am F är ännu vanligare.

Kvint-cirkeln är intressant men just för att träna muskel-minne och gehör är det tveksamt om den gör enormt mycket nytta.

Att studera midi-filer är inte det bästa sättet, det är för mycket info på ett obegripligt sätt. Studera hellre ackord-följder och spela med i pop-låtar.

Hej igen!

Tack så mycket för alla svar.

Jag har som sagt studerat teori, övat ackord (har säkert spelat Am C F G ett hundratals gånger), gått lite privatlektioner osv. Har även pluggat kvintcirkeln en del.

Detta som står här uppe förstår jag dock inte riktigt? Säkert jätte bra förklarat, men jag begriper inte vad du menar, kan vara jag som är dum.

1) Rotera/spela ackord-följderna i olika "figurer" med vänsterhanden. Typ: Tonika/ters/kvint/oktav (hitta något som passar) > byt ackord.

- Menar du som en arpeggio eller som hela ackord i vänsterhanden (som bas?)

2) Fyll i med högerhanden. Det behöver inte vara melodier, bara tryck två toner i ackorden där det känns bra

- Måste det vara toner ifrån ackorden?

3) Träna detta så mycket att ackorden fastnar i muskel-minnet och örat hör ackord-följderna i nästan all musik

- Exakt vad är det jag ska träan på? 😛 Fylla i med högerhanden och spela ackord i vänsterhanden?

4) Blunda och sluta tänka på vad fingrarna gör

5) Sätt på en "beat" och låt högerhanden hitta melodier som "känns bra".

Tack för svaret! uppskattas mycket!

Verkar som att några som svarat i den här tråden tydligen har byggt upp sitt musikaliska gehör, sin musikanalytiska förmåga, med hjälp av egna teoretiska scheman och uppspaltningar. Och det är ju bra. I så fall. Att det har funkat. För dem.

Gehöret (eller snarare den analytiska förmågan) är som en muskel. Den blir större och tåligare ju hårdare du tränar. Den håller sig i trim genom regelbunden träning. Och den förtvinar när du slutar träna. Den blir svagare och svagare och svagare. Till slut är du på ruta ett igen. Och börjar du inte träna, får du börja samla på frimärken istället.

Ingen jävla teori i världen kan hjälpa dig om du inte i första hand har ett genuint intresse för konsten i sig (inte framgångarna). Då måste även ha tid, och sist men inte minst, tålamod. Uppfyller du detta sätter du ingång att öva, och du kommer med stor sannolikhet att utvecklas. Och då till och med utan en massa skit som teori (som paradoxalt nog, i värsta fall, snarare begränsar dina möjligheter att utvecklas till kreativ musiker och/eller musikproducent).

Edit: förtydligande.

Vad anser du att man ska börja med då? för att träna upp detta gehör och bli bättre på att "känna av" melodierna? steg 1, steg 2, steg 3? vad är dem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Övning för dagen/veckan/whatever ...

En aktuell pop-låt nu har följden: Am F C G. Det verkar vara skumma regler på forumet om hur man får referera, så öh, pröva detta:

Spela med vänsterhanden (+1 betyder en oktav upp):

A C A+1 E

F C F+1 A

C E C+1 G

G B G+1 D

Du bör hitta melodin med högerhanden om du testar:

A G E G E

E D C D E

Och svårare än så behöver det inte vara få 200M spelningar på ett par månader.

Pröva att byta ackord-följd/figur och hitta nya melodier.

När du skriver spela med vänsterhanden, menar du då varje ton för sig eller ackord?

Hur är det med rytm? har märkt att rytmen gör sjukt mycket, men det är något jag kan editera sen i datorn förståts.

Link to comment
Dela på andra sajter

det är inte så minnet fungerar, man glömmer inte bara färdigheter...implicita minnen, så som hur man cyklar, simmar eller knyter skorna (eller tolkar toner), försvinner inte enkelt med tid och det finns inga bevis som stödjer det heller

OK, tala om för mig hur jag byggde upp mitt gehör och varför jag upplever det som inte lika effektivt som för tjugo år sedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spelar man elgitarr kan man öva tonsäkerheten så att man med hjälp av en stämdosa kollar om man kan töja upp strängarna en halv eller helton. Lyssna först bara, sen kolla på stämdosan hur bra det blev. Det stärker tonsäkerheten även på sångavdelningen.

En annan övning är att försöka nynna med i all musik man hör, tex dansband på TV, även om man avskyr musikstilen. Samma sak att man försöker stampa takten o trumma tyst på benet till absolut all musik man hör. Till slut har man en exakt metronom i skallen som alltid är på utan att man tänker på det.

Bästa träningen är nog ändå att sjunga o spela ihop med andra....

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, tala om för mig hur jag byggde upp mitt gehör och varför jag upplever det som inte lika effektivt som för tjugo år sedan.

det kan finnas alla möjliga olika skäl, omöjligt att säga. du kanske har fått sämre hörsel (speciellt i diskanten där en del av tydligheten ligger), du kanske fått högre krav på dig själv och accepterar mindre felaktigheter än du gjorde förut, eller så har du helt enkelt fått idén att det borde vara så och därefter aktivt "letar bevis" för att det skulle vara så och bortser från saker som pekar emot (detta helt omedvetet alltså). som sagt, det är ingenting jag kan svara på, jag kan bara gissa.

hur du byggde upp ditt gehör är nog ännu svårare att förklara. hjärnan är som bekant plastisk och ändras fysiskt när du gör saker. när du musicerar och lyssnar aktivt kommer områden inom ditt auditiva cortex finjusteras för att kunna märka av dessa små detaljskillnader tydligare, detta genom att axon och synaptiska kopplingar mellan olika neuron skapas, förstärks och/eller dör ut (i fall de är överflödiga). förändringen här kommer att vara liten vid inaktivitet.

Redigerat av Zakyath
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur vet du det?

Vi två uppfattar ju musikalitet radikalt olika, bevisligen från andra trådar.. 😉 Men jag tror "beviset" i denna fråga ligger i egen erfarenhet helt enkelt.

Det räcker ju med att man själv inte alls känner igen sig i bilden för att man ska "veta" att den inte stämmer för alla?

Gehör går absolut att träna upp, men vissa bara har "det" också.. Detta är inte alls är beroende av någon regelbunden övning, även om det säkert kan bli ÄNNU mer kopplat även till teori då tex.. Och då har jag inte ens tagit upp ämnet "absolut gehör.." 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi två uppfattar ju musikalitet radikalt olika, bevisligen från andra trådar.. 😉 Men jag tror "beviset" i denna fråga ligger i egen erfarenhet helt enkelt.

Det räcker ju med att man själv inte alls känner igen sig i bilden för att man ska "veta" att den inte stämmer för alla?

Gehör går absolut att träna upp, men vissa bara har "det" också.. Detta är inte alls är beroende av någon regelbunden övning, även om det säkert kan bli ÄNNU mer kopplat även till teori då tex.. Och då har jag inte ens tagit upp ämnet "absolut gehör.." 😛

Ja dem alla säger att det går att träna upp, men HUR? vart börjar jag? jag vill verkligen få bättre gehör. Detta är vad jag drömmer om att kunna göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte ditt problem ligger i brist på gehör utan snarare brist på låtskrivarerfarenhet. Finns många musiker som har hur bra gehör som helst, men inte kan kränga ut en schysst refräng. På samma sätt finns det folk som skriver fantastiska låtar men sjunger surt och inte kan höra skillnad på en kvint och en sext.

Kort sagt handlar det om feeling 🙂 Det jag rekommenderar är att dumma ner musiken till dess enklaste beståndsdelar: ackord och melodi, och sen bara spela massor av låtar på det sättet. Då känner du in, utan extra krusiduller och ljudeffekter och filtersvep, hur fan melodin och ackorden egentligen passar tillsammans. Steg två blir att göra egna varianter, sno en ackordföljd från en låt du gillar och lek runt med tonerna. Pröva dej fram, inte med avsikten att göra en hit, utan med avsikten att öva. Att försöka göra hits på kommando är för de flesta människor ett dött lopp och förödande för spelglädjen. Det finns personer som gör det väl (typ Max Martin, Desmond Child) men jämför dej inte med giganterna när du inte fått in grunderna 🙂 Jag har skrivit runt 80 låtar i mitt liv men det är ingen slump att de 10 senaste var de låtar som hamnade på skivan tillslut 🙂 Allt handlar om övning som leder till erfarenhet, så hang in there och håll kvar passionen så kommer det lösa sej för dej!

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, tala om för mig hur jag byggde upp mitt gehör och varför jag upplever det som inte lika effektivt som för tjugo år sedan.

Ofta håller jag med dig, min käre f.d. granne, men inte alltid... 😉

Jag upplever snarare att mitt gehör har blivit allt känsligare med tiden, trots att jag inte har spelat med något band på väldigt många år. Jag lyssnar fortfarande väldigt mycket på musik, men vissa gamla "hjältar" har jag mindre nöje av numera, eftersom jag reagerar mer på småsura toner, än jag gjorde anno dazumal.

Visserligen håller jag kanske gehöret trimmat eftersom jag skapar och spelar in i min egen studio, men jag tror inte att man tappar sitt relativa gehör någonsin. Om man däremot har behövt träna sig till absolut gehör och inte har absolut gehör naturligt från början, så kan jag tänka mig att den absoluta biten kanske faller ifrån, på samma sätt som att jag inte längre skulle kunna spela tummen av Mark King, som jag kunde när jag tränade som mest, men det relativa gehöret tror jag inte alls att det försvinner.

Jag har själv inte absolut gehör, men ett väldigt känsligt relativt gehör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gehör går absolut att träna upp, men vissa bara har "det" också.. Detta är inte alls är beroende av någon regelbunden övning

Hur menar du nu? Det går att träna upp men förutsätter inte övning... Utveckla hjärna.

(Pun intended.)

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Ackordstoner låter alltid "rätt" att ha i melodin. Dvs. tonerna 1-3-5 i ackordet (på ett Cdur-ackord låter tonerna C, E och G bra). Tonerna 2, 4, 6 och 7 i skalan funkar bra som "ledtoner" - för att sedan landa på en ackordston... Det är en bra grundregel - ackordstonerna låter alltid "rätt".

2. Gör enkla melodier, utan för stora språng och hopp. Det låter oftast bäst.

3. Lyssna och planka melodier varje dag. Till slut får du in det intuitivt att spela/skriva bra melodier.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte ditt problem ligger i brist på gehör utan snarare brist på låtskrivarerfarenhet. Finns många musiker som har hur bra gehör som helst, men inte kan kränga ut en schysst refräng. På samma sätt finns det folk som skriver fantastiska låtar men sjunger surt och inte kan höra skillnad på en kvint och en sext.

Kort sagt handlar det om feeling 🙂 Det jag rekommenderar är att dumma ner musiken till dess enklaste beståndsdelar: ackord och melodi, och sen bara spela massor av låtar på det sättet. Då känner du in, utan extra krusiduller och ljudeffekter och filtersvep, hur fan melodin och ackorden egentligen passar tillsammans. Steg två blir att göra egna varianter, sno en ackordföljd från en låt du gillar och lek runt med tonerna. Pröva dej fram, inte med avsikten att göra en hit, utan med avsikten att öva. Att försöka göra hits på kommando är för de flesta människor ett dött lopp och förödande för spelglädjen. Det finns personer som gör det väl (typ Max Martin, Desmond Child) men jämför dej inte med giganterna när du inte fått in grunderna 🙂 Jag har skrivit runt 80 låtar i mitt liv men det är ingen slump att de 10 senaste var de låtar som hamnade på skivan tillslut 🙂 Allt handlar om övning som leder till erfarenhet, så hang in there och håll kvar passionen så kommer det lösa sej för dej!

Tack det är gött att höra, för jag kommer hålla i det och öva som bara fan, det är ju trots allt detta jag har alltid velat.

Men, vad rekommenderar du att få mig på "traven"?

Skall jag öva befintliga låtar och planka andra låtar genom att höra dess toner och försöka sätta dem själv?

Eller ska jag helt enkelt plinka runt på pianot tills något bra kommer fram?

I slutändan vill jag ju komposera eget, inte lära mig spela andras låtar.

Jag har länge varit rädd att om jag lär mig spela andras låtar, så lär jag mig ej att komposera eget. Men jag kanske MÅSTE öva andra låtar för att kunna komposera eget? vad säger du/ni?

Tack.

Redigerat av jontah
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack det är gött att höra, för jag kommer hålla i det och öva som bara fan, det är ju trots allt detta jag har alltid velat.

Men, vad rekommenderar du att få mig på "traven"?

Skall jag öva befintliga låtar och planka andra låtar genom att höra dess toner och försöka sätta dem själv?

Eller ska jag helt enkelt plinka runt på pianot tills något bra kommer fram?

Tack.

Jag tycker att ett bra sätt att lära sig, är att planka covers. Börja med enklare låtar och ge dig på mer och mer avancerade efter hand som du känner att du klarar att lyssna in dig på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ofta håller jag med dig, min käre f.d. granne, men inte alltid... 😉

Jag upplever snarare att mitt gehör har blivit allt känsligare med tiden, trots att jag inte har spelat med något band på väldigt många år. Jag lyssnar fortfarande väldigt mycket på musik, men vissa gamla "hjältar" har jag mindre nöje av numera, eftersom jag reagerar mer på småsura toner, än jag gjorde anno dazumal.

Visserligen håller jag kanske gehöret trimmat eftersom jag skapar och spelar in i min egen studio, men jag tror inte att man tappar sitt relativa gehör någonsin. Om man däremot har behövt träna sig till absolut gehör och inte har absolut gehör naturligt från början, så kan jag tänka mig att den absoluta biten kanske faller ifrån, på samma sätt som att jag inte längre skulle kunna spela tummen av Mark King, som jag kunde när jag tränade som mest, men det relativa gehöret tror jag inte alls att det försvinner.

Jag har själv inte absolut gehör, men ett väldigt känsligt relativt gehör.

Det du skriver make sense.

Vad jag menar med att mitt gehör inte är lika effektivt som för tjugo år sedan är att jag till exempel upplever längre "tid" mellan vad jag hör och förståelsen för det jag hör. Jag kopplar detta, utan tvivel, till att jag inte är ens en tiondel lika musikkreativ som jag var då.

För tjugo år sedan kunde du väcka mig och slå an en tvåklang och jag hade på sekunden talat om för dig vilket intervall du slog an. Idag tar det längre tid, särskilt när det gäller en minusfemma vs liten sjua.

Edit: fult stavfel.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...