Jump to content
Annons

Dämpning i klassrum


Wonko

Recommended Posts

Hej.

Jag är lärare i en vanlig högstadieskola med "normala" klassrum, dvs betongväggar och plattor i taket fram till ungefär 30-40 cm från väggen.

Jag har en hörselskadad pojke i klassen som bara hör på ena örat och vi har blivit rådda av en hörsellärare att installera absorberande material för att hjälpa till med bl.a. reflektioner, som jag förstod det.

Nu kom rektorn och sa att hen hade pratat med en person som har erfarenhet av sånt här och av henom fått veta att det räcker med vanliga gardiner, sålänge de är veckade.

Min initiala reaktion är "bullshit".

Har jag rätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du har helt rätt. Gardiner är för tunna för att jobba effektivt i lägre frekvenser och kommer bara att påverka den allra högsta diskanten, vilket knappast kommer att underlätta för pojken. Man måste komma upp i tjocklek för att få en absorbent att jobba i ett brett frekvensband. Här kan man få ett grundläggande hum om vad som gäller när man akustikbehandlar, om än i ett musikstudioperspektiv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, du har helt rätt. Det som är önskvärt att uppnå i ett klassrum är en så bra taluppfattbarhet som möjligt. I synnerhet om någon elev är hörselskadad. Därför är det viktigt att sänka efterklangen så bredbandigt som möjligt. Tunna textilier absorberar bara i det övre registret vilket försämrar taluppfattbarheten påtagligt. Det är i detta register vi vill behålla energin eftersom konsonanterna ligger där. Resultatet med gardiner blir att de lägre registren maskerar konsonanterna ännu mer helt enkelt.

Det man bör göra är att tillföra tak, samt minst en kort- och långvägg med minst 50 mm tjocka absorbenter. På så vis sänks efterklangen på ett jämnt sätt inom frekvensområdet för tal. 50 % intäckning av respektive yta är önskvärt. På väggarna kan man montera akustiska anslagstavlor och får då två funktioner i en.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...