Jump to content
Annons

Starta litet label. Hjälp?


Rehab

Recommended Posts

Annons

Okej, jag är inte allt för säker på hur de funkar, men för att få upp musik på spotify kan du läsa här http://www.spotify.com/se/work-with-us/labels/ , vad som gäller i övrigt är jag lite osäker på men kan tänka mig att du behöver betala nån typ av skatt som för allt annat i de här landet ^^

Att sälja skivor tror jag dock inte ska va så svårt om din musik är bra, min kusin och hans vän gjorde nått i stil med att dom printa upp en flyttkartong full med skivor, gick ner till en skivaffär o bad dom sälja dom mot x% av försäljningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag samarbetar med www.netwerks.se för distribution, och har andra kontakter för skivtryck så det är lugnt. Tänkte mest om det kunde förekomma konsekvenser, förutom om namnet var upptaget och nån hade patent på det så kan jag inte komma på nåt, och ingen använder det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Innan du sätter igång på allvar kan det nog vara bra att kolla upp ditt bolagsnamn, för jag antar att det här inte är ditt: http://www.discogs.com/label/Moment+Records

Haha. Om du kollar på releaser så märker du att detta är från ett helt annat land än Sverige. Och då är det inget att oroa sig för, men har kollat upp att i sverige används det ej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha. Om du kollar på releaser så märker du att detta är från ett helt annat land än Sverige. Och då är det inget att oroa sig för, men har kollat upp att i sverige används det ej.

Jo, jag förstod att det inte var ditt. Det jag menar är är att det inte är vidare smart att ha samma namn som ett annat bolag, även om det kanske inte längre är aktivt - eller ens svenskt.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

jag undrar om jag måste starta det som ett företag?

Nej!

Däremot...

Haha. Om du kollar på releaser så märker du att [firma Moment Record] är från ett helt annat land än Sverige. Och då är det inget att oroa sig för, men har kollat upp att i sverige används det ej.

... kan det visst finnas anledning att inte använda ett namn som redan finns.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej!

Däremot...

... kan det visst finnas anledning att inte använda ett namn som redan finns.

Men eftersom det bara är ett litet label så är jag inte så orolig. Och man kan ju kolla när man registrerar om det används i Sverige, och det gjorde det inte, alltså har dom inte patent i Sverige, och när man registrerar företag här så skyddas namnet bara i sitt eget län, om man inte tar vidare åtgärder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men eftersom det bara är ett litet label så är jag inte så orolig. Och man kan ju kolla när man registrerar om det används i Sverige, och det gjorde det inte, alltså har dom inte patent i Sverige, och när man registrerar företag här så skyddas namnet bara i sitt eget län, om man inte tar vidare åtgärder.

Då så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men eftersom det bara är ett litet label så är jag inte så orolig. Och man kan ju kolla när man registrerar om det används i Sverige, och det gjorde det inte, alltså har dom inte patent i Sverige, och när man registrerar företag här så skyddas namnet bara i sitt eget län, om man inte tar vidare åtgärder.

Du kan å andra sidan inte ta patent på ett namn. Med det sagt tycker jag ändå att du borde fundera på namnet ännu en gång, kan ju räcka med att lägga till Sweden så blir det mer tydligt att det inte är samma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan å andra sidan inte ta patent på ett namn. Med det sagt tycker jag ändå att du borde fundera på namnet ännu en gång, kan ju räcka med att lägga till Sweden så blir det mer tydligt att det inte är samma.

Har kollat upp det, det bolaget är indiskt, och dom skriver Moment! Records och inte bara Moment Records, inte så tydligt men antar att det borde funka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har kollat upp det, det bolaget är indiskt, och dom skriver Moment! Records och inte bara Moment Records, inte så tydligt men antar att det borde funka.

Tänk att du har sådan stenkoll på det där med firma, men när det gäller huruvida du måste starta som företag eller inte vacklar du...

En kul notering bara.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk att du har sådan stenkoll på det där med firma, men när det gäller huruvida du måste starta som företag eller inte vacklar du...

En kul notering bara.

jag håller med, har funderat ett par gånger på o starta eget lable också men har ingen aning om hur man ska gå till väga ^^ o den här killen är inte ens gammal nog att starta företag? känner att man ligger lite i lä här ^^

Link to comment
Dela på andra sajter

jag håller med, har funderat ett par gånger på o starta eget lable också men har ingen aning om hur man ska gå till väga ^^ o den här killen är inte ens gammal nog att starta företag? känner att man ligger lite i lä här ^^

Tänk att du har sådan stenkoll på det där med firma, men när det gäller huruvida du måste starta som företag eller inte vacklar du...

En kul notering bara.

Jag har läst på riktigt mycket, men har tänkt starta i min mors namn, men det får jag inte. Så jag undrade om det var nödvändigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nu ändrat till Moment Records Sweden, det är på YouTube, Facebook, och headern på hemsidan. Det borde räcka. Men kommer ändå kalla det Moment Records. Men tack allihopa för hjälp och synpunkter. Kommer snart släppa min nya EP på detta label så kommer länka till YouTube när det är släppt, det släpps på nyårsafton.

//Rehab, och Moment Records

Link to comment
Dela på andra sajter

Record Union känns nästan bättre än CdBaby. I alla fall i mitt tycke.

Vad är det som du tycker känns bättre med Record Union?

Jag har använt båda med mitt eget band och har upplevt CDBaby som det bättre alternativet, mest på grund av att de verkar ha mycket fler möjligheter att tjäna pengar på låtarna på sidor som Facebook, Youtube osv.

CDBaby har också genererat mer pengar än RecordUnion men på CDBaby har vi en fullängdare och på RecordUnion "bara" en 4spårsEP så det kan förstås ha med saken att göra också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har själv inte använt mig av någon av dom.

Har bara läst deras vilkor och så, och utefter det så tyckte jag att RU verkade bäst. Men jag verkar ha fel 🙂

Jag har en fullängdare som jag tänkte släppa på RU, men jag får nog tänka om lite tror jag. Det kanske blir CDBaby ändå...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...