Jump to content
Annons

Modifiera ett gammalt livebord


johnneh

Recommended Posts

jajjemen, har ett gammalt Soundcraft bord som det inte finns direct out på, hur svårt är det att bygga/löda till en sån tappning själv..?

jag vet att man kan ta signalen ur "Insert" med lite kabel/kontakt-mod men då blir det väl PRE -EQ 'n och det vill jag helst inte.

nån som har nåt tips eller hört talas om nåt liknande etc. hör gärna av er.

//john

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Så nu har du hittat hit? 🙂

Är ju ingen elektronikräv, men..

Det borde vara ett relativt enkelt ingrepp för den som är händig med lödkolven och duktig på schemaläsning. Nåt som strular till det lite är om man skulle vilja ha balanserade utgångar. Men vad jag förstått så ska det inte vara några problem att splitta en ren linesignal, och då borde det inte vara svårare än att hitta den punkt man vill tappa från (post-EQ eller post-fader, borde nästan gå att hitta med ett blockdiagram?) och löda in en tappning till ett telejack. Jag skulle dock testa konceptet med en liten billig mixer innan jag gav mig på nåt vettigt. Kolla också om det finns plats i chassit för jack till direktutgångarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håll inte på och labba med krokodilklämmor. Uppge modellbeteckning på bordet så kan vi försöka hitta kopplingsschema till bordet så synns det ganska omedelbart var du kan löda in efter eq.

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gjorde exakt detta på ett gammalt Allen & Heath bord för en del år sedan. Det var inte så svårt att hitta rätt, men det var rätt grovt draget i den. Man såg vart det gick från regel till stereo eller bus. Fanns inga inserts heller så jag tog line-in kontakterna och gjorde direkt ut av dom. Obalanserade blev det visserligen.

Jag testade bara lite fram och tillbaka, men det är ju mycket bättre om någon som kan sånt där kan hjälpa dig här.

Link to comment
Dela på andra sajter

vad för bord har du?

har du några sends på kanalerna?

Det är ett soundcraft series 16, det är väl 3 sends plus Eko -send.

hittade en bild på nätet capashitor-albums-baden-baden-26-07-2012-picture8592-soundcraft1stop.jpg

Absolut, är det nån som sitter på information så tar jag gärna emot den hjälpen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ett soundcraft series 16, det är väl 3 sends plus Eko -send.

oj en rejäl gammal häck...

är det värt pysslet?

finns ju beg av nyyare snitt för inte allt för många pengar som har funktionen du söker

annars borde du kunna löda på utgångar från nån sendpot på varje kanal

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har ramlade över det här bordet väldigt billigt och gillar utmaningar så jag anser att det är värt lite pyssel.

har liksom inte så mycket cashish.

annars borde du kunna löda på utgångar från nån sendpot på varje kanal

det är ju en rätt bra idé måste jag säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför ev satsa på ett nyare bord? Skulle det låta bättre än det här? Har inte hårdnande konkurrans från kinabyggen gjort att tex Soundcraft blivit tvungna att snåla in på komponenternas kvalitet så att nyare bord har snyggare design men sämre ljud? Eller?

det kan jag inte svara på men jag gillar personligen soundcraft's bord.. särskilt dom lite äldre.. har jobbar rätt mycket på ett gammalt soundcraft 8000 som var grymt, brukar även sitta vid ett soundcraft ghost i studio emellanåt och det är samma där, grymt bra ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bra preampar i ett sånt där? Det såg lite väl modernt o nytt ut.

Den här UA 710 har ett utseende som jag fanemej blir kxt på. Är de lika bra som de ser ut?

http://www.blocket.se/stockholm/Universal_Audio_710_ror_preamp_44059235.htm?ca=5&w=3

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bra preampar i ett sånt där? Det såg lite väl modernt o nytt ut.

Den här UA 710 har ett utseende som jag fanemej blir kxt på. Är de lika bra som de ser ut?

http://www.blocket.s...35.htm?ca=5&w=3

nu vet jag ju att du bara skämtar/provocerar men mindre medvetna och okunniga kan bli förvirrade av ditt eviga blajblaj om hur allt som är nytt automatiskt måste vara sämre Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

På bilden skymtar jag en Elco multikontakt (den grå). En multikontakt som bland annat användes på ADAT:s. Den är antagligen inte original utan något de (förra ägare) satt dit så kolla vart den går till. Det kan vara att den använts till en multikabel så det är Mic-XLR in som sitter parallellt i den eller så har någon redan gjort den modden du vill ha. I vilket fall som helst så kan du använda den för att ha en multikabelpiska ut typ bild nedan. Sådana kan man säkert hitta billigt och det kan hända att jag har några i förrådet. Det ser tyvärr dock ut att vara en han-kontakt på bilden och de flesta piskor sitter det en hane på..... du vill ju ha en hona.... så allt går rätt till liksom!

$T2eC16NHJGkE9no8gFuVBQTjCmkC,Q~~60_35.JPG

Edit:

Elco-kontakten har 52 stift. För att få ut 16 kanaler balanserat så behöver du 48 stift (16x3). Nu är ju den interna signalen med all säkerhet obalanserad så då behöver du bara 32 stift. Det finns IC-kretsar typ ssm2142 ( https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/assets/datasheets/ef648657-648658_e.pdf ) som konverterar obal till balanserat ut så det går ju att bygga in något sådant. Eller så använder man trafos..... men då kostar det en slant.

Om du behöver många micpreamps så har jag 30 kanaler Mackie preamps liggande (3x10 till deras 16 kanals bord)

Redigerat av Audiorent
Link to comment
Dela på andra sajter

berätta

Jag tycker mycket gammalt är överskattad skit, tex gamla svindyra strator man måste ta bort halsen på o dra den på chans för att sen sätta dit den o stränga om för att upptäcka att man dragit för mycket eller för lite. Gamla Beatles-Ludwig låpter sämtre än nyare TAMA...

Gamla vinylskivor är oxå inget att ha, låter sämre än det digitala. Att jag alltid blaj blajar att nytt är dåligt är snicksnack.

Och jag TROR, påstår inte att det är så, att många ljudprylar pga av stenhård konkurrens fått billigare komponenter invärtes. Du som aldrig tvivlar en sekund på din kunskap kan ju berätta om det är fel eller rätt. Mycket av de bästa o åtråvärdaste ljudgrejerna påstås ju vara byggda exakt lika som de gjordes på 50, 60-talet...

Edit: Även om du kan vara en surgubbe hör du till mina favoriter här i mitt livsnödvändiga studioforum. Bara så du vet. 😎

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Och jag TROR, påstår inte att det är så, att många ljudprylar pga av stenhård konkurrens fått billigare komponenter invärtes. Du som aldrig tvivlar en sekund på din kunskap kan ju berätta om det är fel eller rätt. Mycket av de bästa o åtråvärdaste ljudgrejerna påstås ju vara byggda exakt lika som de gjordes på 50, 60-talet...

det är både fel å rätt

även om mycket blivit billigare har också mycket blivit bättre rent kvalitetsmässigt

det är inte så enkelt som att priset avspeglar kvaliten - iaf om du jämför tillbaka i tiden

det somär åtråvärt är inte alltid det som är det bästa - mycket är ren hype kring gamla burkar

Edit: Även om du kan vara en surgubbe hör du till mina favoriter här i mitt livsnödvändiga studioforum. Bara så du vet. 😎

jag är aldrig sur 😉
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...