Jump to content
Annons

"riktigt" surround


william

Recommended Posts

Hej!

Jag ska bygga en lite billig installation med 4 högtalare placerad i 4 hörnor i ett rum, jag vill att ljudet ska åka i en given långsam hastighet mellan dem, runt i rummet. Kan/vill någon bara ge mig lite tips, var ska jag börja?pris är inte ett problem. men enkelhet är alltid härligt 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Som ett slags Leslie-effekt?

Eftersom jag gärna bygger elektronik tänker jag på en elektronisk "fördelardosa".

Exempelvis en räknare som aktiverar 4 elektroniska potentiometrar i sekvens. För att ljudet inte ska hoppa utan i stället mjukt vandra får man ha en upp- och nedreglering av potarna.

För en någorlunda erfaren mikrokontroller-programmerare tar det väl en halvtimme att sätta ihop.

Jag har tyvärr inte möjlighet att göra detta.....

Redigerat av Radiogossen
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Tack för ditt svar 🙂

jag är inte alls haj på teknik, jag tänkte spontant att jag kanske bara kan mixa ljudet till 4 kanaler, sen automatisera ljudnivåerna så att ljudet typ färdas mellan de 4 högtalarna, det måste inte vara precist, och sen spela upp det i 4 högtalare som har sin egen kanal.

Dock vet jag inte hur man mixar ljud till 4 kanaler, ej heller vilken högtalar set-up som krävs.

Jag vet inte ens vad potentiometrar är, är det du skriver om svårt att lära sig? vore kul att lära sig 🙂 har tyvärr inte så supermycket tid 🙂

andra tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har tillgång till ett ljudkort med fyra utgångar så kan man tex i stora versionen av Cubase mixa (och automatisera) surroundljud så att du enkelt kan styra ljudet fritt "i rummet" över tiden som ljudet låter. Det är bara att konfigurera upp Cubase i surroundmode med flera utgångar.

Svårare tror jag det är ifall du vill köra ner det i något format som tex Dolby Prologic och spela upp med en DVD spelare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok! vad bra, det borde gå med PT eller Logic, som jag kör med. Men jag vet inte hur man mixar/automatiserar surround däri. Vet du vad för slags ljudsystem som behövs? om jag mixar och bränner ett spår så, till fyra out, då borde det ju ligga i filen, och om jag sen spelar upp den i ett system som har 4 separate högtalare så borde det ju bli bra.

För att vara tydlig, jag vill kunna spela spåret från en mp3-spelare eller cd, inte från datorn, si slutgiltiga versionen alltså.

Tack Henning!

Link to comment
Dela på andra sajter

jag ska prova detta imorrn, om nån e alls intresserad? så kan jag rapportera här sen

Fast en MP3 fil kan bara innehålla ett stereospår.. Så riktig surround är inte möjlig.. Ska du ha ett komprimerat format som klarar det får du nog titta på .ogg eller ännu heller mixa i äkta PCM. Men för surrond behöver du minst 5 kanaler. 4 för att få ljudet att "går runt" sen behöver du en LFC kanal också frö allt lågfrekvent muller.. Men som sagt.. Med MP3 funkar det inte!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...