Jump to content
Annons

Hur viktigt är det med val av bra mick egentligen?


DannyDisorder

Recommended Posts

Annons

Man kanske kan säga att ur mikrofonsynpunkt så får man absolut störst skillnad om man väljer en lämplig mick för användningen, än om man söker exakt rätt mick för situationen/personen. Om man ska spela in sång, så ger det en jäkla skillnad om man väljer en en hyfsad konding med stormembran istället för en AKG D112a, mycket mycket större än om man dividerar om de små nyanserna mellan t.ex. U87 och U89.

Så länge man håller sig inom rätt område, så blir resultat ofta bra. Att prova och jämföra vilken mick som låter 4-5% bättre än den förra, det tar tid och ork och kostar pengar för en hemanvändare. Det är mer nörd-göra. Håller man sig inom rätt område, och använder klassiska metoder, så är skillnaderna mellan olika modeller små och inte avgörande.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man har ett ganska kasst rum så funkar det oftast bättre med typ en SM57 än en fin konding. Men det har nog redan avhandlats tidigare i tråden. Det vanligaste felet folk gör är väl att dom går alldeles för nära micken när dom trackar. Då låter så gott som allt skit. Testa backa typ 30-40cm så blir det en enorm skillnad, oavsett mikrofon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man har ett ganska kasst rum så funkar det oftast bättre med typ en SM57 än en fin konding. Men det har nog redan avhandlats tidigare i tråden. Det vanligaste felet folk gör är väl att dom går alldeles för nära micken när dom trackar. Då låter så gott som allt skit. Testa backa typ 30-40cm så blir det en enorm skillnad, oavsett mikrofon.

Det där så sant! Åtminstone i mitt fall. Nuförtiden backar jag en bit, allt blir så mycket klarare, men som sagt: det ställer högre krav på rummet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Får mig att minnas ett av dom första producentuppgifterna, hemma i villan, ung, kåt och dum. Det var en singer/songwriter kille, med akustisk gitarr. Som sagt, det lät skit i rummet, och man visste ju inte bättre, hade billiga dynamiska mickar och en 8 kanals kassettporta.

Tog 3 st tvåmeters sängmadrasser, ställde dom på kortändan så dom stod resta högt, och liksom boxade in ett hörn av rummet. Allt fick hålla balansen mot hörnets väggar och la sen en fjärde madrass ovanpå som tak, som stabiliserade och konstruktionen rasade inte (utom 2 gånger, mitt i tagning). Gjorde ett sång/gitarrbås för killen på det sättet. Funka skitbra haha 😛

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Man kanske kan säga att ur mikrofonsynpunkt så får man absolut störst skillnad om man väljer en lämplig mick för användningen, än om man söker exakt rätt mick för situationen/personen. Om man ska spela in sång, så ger det en jäkla skillnad om man väljer en en hyfsad konding med stormembran istället för en AKG D112a, mycket mycket större än om man dividerar om de små nyanserna mellan t.ex. U87 och U89.

Så länge man håller sig inom rätt område, så blir resultat ofta bra. Att prova och jämföra vilken mick som låter 4-5% bättre än den förra, det tar tid och ork och kostar pengar för en hemanvändare. Det är mer nörd-göra. Håller man sig inom rätt område, och använder klassiska metoder, så är skillnaderna mellan olika modeller små och inte avgörande.

Näsvist påpekande: AKG D112 är en stormembranare... Jag sitter och gosar med min nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

BFM – Boogie Delivery Part One så här låter det när jag sjunger i en mick som kostade 700kr för 5 årsedan. kommer tyvär inte ihåg vad den heter

Lät lika illa för 5 år sen som idag!

Moralkakan är: lägg mer cash på utbildning i teknik och skapande än att sitta o tjafsa om hurvida en B1 mick är bra eller inte!? Alla vet att det är en skitmick, kommer alltid va och alla JJ labs etc Studio Electronics och adk under 12000 baby bottle, babyblue etc = skit!!

Lägg mer pengar på utbildning så kommer det andra att ge sig såsmåningom

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Här är en artikel som belyser att pris inte alltid avgör utan rätt mick till rätt sångare/instrument är viktigare.

http://www.soundonso...s/vocalmics.htm

Och en annan artikel som faktiskt visar hur lite preampen påverkar.

http://www.soundonsound.com/sos/oct12/articles/preampsmedia.htm

Sånt lär man sig med erfarenhet och nyfikenhet...

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...