Jump to content
Annons

Uppgradering till 64 bit


rammega

Recommended Posts

Annons

Det beror lite på hur känslig ditt musikskapande är, och hur rädd om dina arbetssätt du är. Jag själv har ett ganska utarbetat och metodiskt sätt att jobba och då vill man verkligen inte tvingas byta verktyg eller sätt, tack vare att några verktyg inte funkar i 64. Då blir bytet till 64 en känslig sak, där man bör kolla i princip allt innan man slutligen byter. Men ju mer fri man är i sättet man gör musik, desto mindre känsligt blir ju ett byte 32 -> 64.

Känner du dig högt beroende av vissa verktyg, så är det nog en bra idé att undersöka hur dom kommer funka i 64bit, om dom stödjer det dataformatet, eller hur bra dom funkar att porta till 64 annars. Det finns en hel del åsikter från många, på olika forum, angående pluggar eller program och tillbehör där folk har gjort switchen till 64 och sen rapporterar lite om hur enskilda verktyg reagerat. Du lär nog hitta mer info om saker krånglat, än om dom inte gjort det.

Stoppa i allra minst 4gb ram, tycker jag. De mest minneskrävande i musikskapande är ju ofta om du kör samplingar via en sampleplayer. Kör du sånt, så brassa på med mycket ram. Kör du mer syntar och effekter så kan du lägga krutet på processorkraft och busshastighet istället. Antar att du känner till att 64bit kommer bäst till sin rätt om all din datorhårdvara stödjer det fullt ut.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hmmm intressant!

Jag är lite av en analog nisse.

men vill ju gärna kunna köra tex. Sessionstrings the Grand och lite så.

Hur mycket minne klarar win7 eller mitt asus P6se?

Det blir väl betydligt mindre minneashantering i 32 bit

Redigerat av rammega
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Det verkar vara så att man ska passa sig för 64bit.

Så om jag sammanfattar era inputs så blir det 32bit och win7.

Och in med 8gig ram så jag kan köra traktor med sessionstring och Grand osv.

Ska jag behålla min ssd disk då på 30gig eller ska jag köra en S-ATA även som system ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har gått från 32bit till 64bit med Cubase 6.5 och det var inga problem för min del iaf. Har haft en plugg från Komplete 5 som strulat och hängt sig vid laddning men annars har det fungerat kanon. Det bästa är väl annars om du har möjlighet att testa (annan dator) och se att allt funkar INNAN du isåfall byter...

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan köra antingen 32-bits eller 64-bits Cubase i 64-bit Windows (båda finns på skivan). Jag tycker absolut att du ska köra med 64-bits Windows.

Själv kör jag med 64-bit och har upptäckt ett fåtal plugins som inte gillade Windows 7. Vissa plugins har inte uppgraderats till 64-bitsversioner - men de flesta går att köra via den automatiska 32-bits bridgen i Cubase, så det har uppstått förvånansvärt lite problem, tycker jag.

Mitt moderkort är lite äldre, så jag fick inte plats med mer än 8GB RAM - men det räcker till ännu så länge i alla fall (kunde ju köra med 4GB i XP tidigare, utan att det bråkade...).

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur får jag med mig egna skapede presets

Antar du menar presets i menyer för din DAW eller plug-in presets(?)

 

Dom sparas i princip alltid som (eller i) små filer nånstans på datorn. Oftast antingen i programmet/plugin-ens installtationsmapp, eller "C:\Users\Användarnamn\Documents" eller eller nånstans i "C:\Users\Användarnamn\AppData".

 

Är du osäker, så skapa en preset och spara den som du alltid gör, men ge den ett sjukt namn - typ HundenBosse. Använd sen sökfunktionen i windows explorer för att söka efter alla filer som heter- eller innehåller "HundenBosse". Då kommer du hitta var just det verktyget (som du sparade preseten i) sparar sina presets. Då kan du kopiera dom presetsen till din backup. Olika plugins sparar på olika ställen.

 

När du sen har installerat Windows, och installerat din DAW och alla plugins m.m. så kopiera bara in preset-filerna i samma mapp som dom låg när du tog dom, och skriv över existerande presetfiler typ.

 

Så kan man föra över presets.

Lycka till

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Waltzberger (oregistrerad)

Jag uppdaterade från 32 till 64bit för ett år sen ungefär och har haft problem ett fåtal gånger. Runt 3-4 kanske. Då VSTbridge har kraschat. Samtliga gånger vid laddning av Hypersonic, vilket jag sällan använder längre eftersom jag istället kör med Halionsonic. Så precis som för Claes har det funkar oväntat bra för mig också. Har 16Gb i ram just nu och det gör ju sitt va gäller prestandan och stabiliteten 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan Classe! Nu vart jag osäker igen.

Det finns ingen orsak att vara osäker. Att inte köra med 64-bits Windows om man ska byta Windows-version idag, är grovt tjänstefel. 😉 Om du sedan väljer att köra Cubase i 32- eller 64-bitsversion, kan du ju då välja beroende på om du har viktiga pluggar som bara funkar i 32-bitshost. Bara att installera båda versionerna och testa. 🙂

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Kör 64-bit, det är så lite pluggar idag som verkligen krånglar och du får en bättre burk om du vill jobba med minnestunga VSTier. Jag har aldrig haft en ren 32-bit-brygga-krasch pg.a dåligt skriven kod i pluggarna..( kör med Cubase egna bridge ) bara mina 32-bit UAD och alltid när jag i redan nedlastade projekt lägger på en effekt samtidigt som sequencern är igång.. det är ju jättejobbigt att trycka stopp först..

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm jag tror det blir så här efter denna session.

Jag behåller SSD 30 gigaren och lägger operativ där.

Uppgraderar till Win7 och fyller upp till 8GIG ram.

Och sen upp till CB 6.

Vad tror ni om det?

Ja ja jag är en orolig skit!

Link to comment
Dela på andra sajter

Min Win7 64bit installation är på 45GB men då har jag 16 GB ram vilket innebär att jag får en växlingsfil som är 16 GB och en sovfil som är 12 GB.

hoppsan då får inte det plats då?Ja är det inte den ena så år det det andra sa flickan som blödde näsblod Redigerat av rammega
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej kör en större disk direkt.. du får en 180gb intel SSD idag för runt 1400:- och att slippa fundera på att klona disken till en större om ett halvår med allt vad det innebär är nog att föredra... jag har en OCZ Revodrive ( supersnabb SSD på PCIe kort) som ligger på 80Gb som jag tyckte var lagom för ett år sedan för bara operativet.. Alla program har jag lagt på en stor mekanisk 7200 varvs drive. Oavsett hur man gör så hamnar ju alltid en del andra filer på huvuddisken så det fylls ju på sakteliga med varje installation som görs. .. Det kanske går att minimera detta men jag har inte engagerat mig i frågan.

Det känns dessutom som det kommer uppdateringar till Windows 7 var och varannan dag.. så.. mitt tips: satsa på en så dyr disk du har råd med och inte under 120Gb så klarar du dig ett tag.

Klart du ska ha Cubase 6 också 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Intel SSD på 160GB, som jag har operativet och alla program (Office, Cubase, Wavelab, Samplitude, FL Studio, en j-a massa pluggar etc) på. Jag använder ca 80GB på den i nuläget, så den känns ganska lagom, även om 120 också hade räckt bra. Dokument, bilder och download-katalog ligger på en mekanisk disk som är betydligt större.

Har andra mekaniska diskar för audio och för ljudbibliotek. Hade gärna bytt ut dem till SSD, men de får sjunka i pris och bli större innan det kan bli verklighet...

SSD:n på 30GB skulle du kanske kunna lägga växlingsfilen på eller liknande...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med växlignsfil förstår jag inte?

Jag bör väl också köpa en större SSD. Dom är äckligt dyra.

När vi satte ihop den maskin jag har idag så missade vi att SSD inte var känt för XP.

Vilket inte är så lyckat. Trim finns ju inte i XP tex.

PS: jag hittar inte funktionen för bevakning av svar på detta forum.

Redigerat av rammega
Link to comment
Dela på andra sajter

Växlingsfil är en fil som ligger på hårddisken, den heter pagefile.sys och är dold. Operativet flyttar ut sånt den inte använder till växlingsfilen så den får mer ramminne över till program som behöver ramminne. Du kan märka det när du suttit länge och jobbat i t ex Cubase och sen vill du ut på nätet och klickar upp webläsare då brukar hd:n stå och tugga ett tag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Växlingsfil är en fil som ligger på hårddisken, den heter pagefile.sys och är dold. Operativet flyttar ut sånt den inte använder till växlingsfilen så den får mer ramminne över till program som behöver ramminne. Du kan märka det när du suttit länge och jobbat i t ex Cubase och sen vill du ut på nätet och klickar upp webläsare då brukar hd:n stå och tugga ett tag.

OK ja e me.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...