Jump to content
Annons

MacBook + 2 HD, hjälp!


Ollivolli

Recommended Posts

Hej alla!

Jag sitter på en snart ett år gammal MacBook Pro, och två stycken Western Digital FW (700 rpm, 1 GB). Hårddiskarna är seriekopplade genom varandra till datorn via FW 800. På ena hårddisken sparar jag mina projekt, och på den andra har jag samplingar och samplingsbibliotek (typ Omnisphere, Kontakt osv.)

Men nu på senare dagar har det börjat gå riktigt segt. Jag kan inte ha alls många synthar och pluggar uppe i Logic innan det börjar bli system overload. Det känns som att det alltid tar ett tag innan det börjar hålla på att hänga sig. Men när det väl börjar är det riktigt outhärdligt, då det sker så ofta.

Så här har det inte alltid varit, och jag undrar vad det kan bero på? Märkte idag att när jag sparar projekten direkt på datorns hårddisk går det nästan bättre, och det blir inte system overload lika ofta. Det går dock fortfarande väldigt segt (fördröjningar i det man gör och så..) Börjar bli orolig över att det är datorn det är fel på.

Kan det bero på min seriekoppling? Kan det bero på utrymmet på macbooken (har inte supermycket utrymme kvar på den (ca 20%). Eller kan hårddiskarna gått och blivit slöa?

Hoppas någon orkar svara!

Mvh/Olli

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

@ Olli.

Har du ett ljudkort som är kopplat via FireWire?

Exakt vad står det när du får "system overload"?

I Logic kan du trycka på "alt + X" för att få upp en prestandamätning över CPU och hårddisk. Denna hjälper dig att lätt avgöra om det är CPUn eller någon av dina hårddiskar som inte hänger med.

Generellt sett blir traditionella hårddiskar (SSD exkluderade) långsammare ju mer information som lagras på de. Att ha mindre än 20 % diskutrymme kvar är inte att rekommendera av denna orsak.

Något som brukar hjälpa på vägen är att fundera på vad det är för skillnad på nu och innan du upplevde att datorn började få "system overload". Huvudmisstänkt "fel" är skillnaden vad den nu kan vara. Utan att veta något gissar jag på att du installerat en ny plugg som drar mycket prestanda och att det är orsaken till att din dator inte orkar lika mycket som innan.

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

Först och främst, tack för svar!

Hade du kopplat så när det inte gick segt?

Nej, det var kopplat så innan, så det utesluter ju iofs att det är det som är problemet.. Men rent allmänt, blir det några märkbara fördröjningar när man seriekopplar på det här viset? Ljudkortet är usb så det är ju inte med i kopplingen.

@ Olli.

Har du ett ljudkort som är kopplat via FireWire?

Exakt vad står det när du får "system overload"?

Ljudkortet är USB (Duet 2)

Såhär står det:

Disk is too slow or System Overload.

(-10010)

The Sudden Motion Sensor may have parked the hard drive head, or the disk performance is not sufficient to read or write all audio tracks, or the system was not able to process all data in time.

I Logic kan du trycka på "alt + X" för att få upp en prestandamätning över CPU och hårddisk. Denna hjälper dig att lätt avgöra om det är CPUn eller någon av dina hårddiskar som inte hänger med.

Utan att veta något gissar jag på att du installerat en ny plugg som drar mycket prestanda och att det är orsaken till att din dator inte orkar lika mycket som innan.

Grejer är att oftast ligger ingen utav mätarna särskilt högt upp. Sen helt plötsligt blir det overload, och då är det oftast mätaren längst till vänster som går i taket.

Jag har liksom inte så många pluggar uppe heller, och ingen ny som inte funkat tidigare. Tre instanser Omnisphere (vet att det finns en multifunktion 😛) och två Sylenth. Det är dem enda syntarna. Sen är det lite mixpluggar, några waves cla-76 och några REQ.

Verkligen outhärdligt det här. Det tar ca 7 sek innan det blir ny overload. Så man hinner liksom inte få något flöde i arbetet.

Det här är ju väldigt märkligt. Tog bort alla synthar och större delen av pluggarna, och problemet kvarstår, exakt likadant..

Märker också att det går väldigt segt att bara skriva här, iofs ligger projektet uppe i bakgrunden nu. Det blir liksom "delay" i texten när jag skriver

Link to comment
Dela på andra sajter

De/den vänstra mätaren är belastningen på CPUn. Den längst till höger är hårddiskaktiviteten. Det står under staplarna vilken belastning som mäts i Logic.

Har du provat att koppla ur båda externa hårddiskar för att se om problemet kvarstår?

OBS! Skall du koppla ur en extern källa via FireWire skall din dator vara helt avstängd innan du pluggar in eller ur. Annars finns risken att din dator (FireWire-kontroller) i värsta fall går sönder eller att en extern hårddisk går sönder på grund av strömspikar. OBS!

Du kan köra en klassisk uteslutningsmetod och koppla ur båda externa diskar och koppla in en åt gången för att se om problemet kvarstår. Om inte, koppla in en extern hårddisk. Kvarstår problemet? Om inte koppla in sista externa disken. Får du problem när du kopplar in sista disken är det där problemet ligger.

Tyvärr är det inte alla externa hårddiskar som är av god kvalité. Av ren nyfikenhet, exakt vad är det för externa hårddiskar du använder?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...