Jump to content
Annons

Olika Ableton Live setups


svinto

Recommended Posts

Hej,

Tänkte det skulle vara skoj att höra vad ni kör för setup kring Ableton Live och hur ni använder det.

Själv har jag en Novation Remote SL 49 MKII. Funderar förstås på en AKAI APC 40 till det, men har inte bestämt om det blir lite överflödig och isf kanske det blir en Novation Launchpad. Hade tidigare en NI Maschine, men den blev mest en dyr launchpad då jag märkte att jag föredrar att "greja" direkt i Ableton.

Så om ni har en stund över, skriv en rad eller två om vad ni har för setup kring Ableton Live.

Redigerat av svinto
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kör en Pcr-300 mest för användning av dess fysiska rattar och reglar. Har även en Cme uf8 för klaviaturen. I övrigt använder jag en iPad med TouchOSC/TouchAble men brukar ibland även synca luren ifall jag känner att jag inte vill bläddra allt för mycket i olika templates.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag har ingenting roligt att lattja med alls, men så är jag också nybörjare.

Jag har givetvis spanat in alla leksaker som finns, men jag har kommit fram till att jag nog kommer att klara mig bra med bara ett schysst midi-keyboard ett tag framöver.

Jag hade nog köpt en Remote SL mkII, Axiom pro eller en mpk49 för ett halvår sedan om det inte vore för AKAI Max49 som ser fantastisk ut. Men releasedatumet skjuts fram hela tiden! Den presenterades i januari och går fortfarande inte att köpa...

Nu skall den tydligen komma i mitten av oktober så om internet inte fylls av snack om att den är dålig så köper jag nog en sådan.

APC och Launchpad verkar inte så intressant för mig just nu då jag inte använder session view till något annat än att skissa fram låtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kört Launchpad ett bra tag nu och gjort i princip allt med den. Den är riktigt rolig att göra melodier på då skalorna blir helt annat visuellt. Numera har jag utökat kontrollerna så den gör sig mest nytta i Arrangemang, Trumuppbyggnad och Live. Grymt skön att ha med sig när man reser.

Har också en M-Audio Oxygen 3rd Gen, basic midiklaviatur med faders på sig. Den har även knappar för Rec, Play, Pause etc så sitter med den i knäet hela tiden och styr ALLT.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...