Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Nu Àr det snart dags att köpa mer leksaker igen och jag hÄller pÄ att pinka pÄ mig av upphetsning.

Jag kommer bland annat att köpa studiomonitorer och det hÀr ororar mig ganska mycket. Jag har inget annat val Àn att sitta i vardagsrummet - sÄ Àr det bara. Jag kan heller inte slafsa upp en massa skumgummi överallt, dÄ kommer jag att bli singel fortare Àn jag kan sÀga "basfÀlla".

Vad rekommenderar ni att jag gör?

Köper ett par lite mindre monitorer och jobbar parallelt med hörlurar för den tyngre basen etc. eller skall jag köpa verkligen köpa ett par 8 tummare? Jag bor i en nybyggt lÀgenhet och varenda vÀgg Àr 40cm betong. Jag kommer att sÀtta upp dÀmpning pÄ vÀggen bakom högtalarna i alla fall, men resten av rummet fÄr jag inte pilla pÄ, dÄ blir det marsch pannkaka till giljotinen. Rummet Àr dock ganska stort, men jag oroar mig för att ljudet och speciellt basen kommer att studsa runt helt okontrollerat om jag köper för kraftiga monitorer. RÄd emottages tacksamt.

Är det förresten nĂ„gon som har denna:

http://www.billebro.se/myshop/myshop_start.php?PRID=4422

Jag har tÀnkt köpa den eftersom mÄtten passar perfekt och den ser snygg, billig och praktisk ut. Men hur stora monitorer fÄr egentligen plats pÄ de dÀr plattformarna?

Annons
Postat (redigerat)

Jag tycker du ska satsa pÄ smÄ nÀrfÀltsmonitorer och bra hörlurar som komplement. Att sÀtta absorbenter bakom högtalarna kan du faktiskt skippa i detta lÀge. Första prioritet Àr att behandla bakvÀgg, sidovÀggar samt tak vid första reflex.

Vad gÀller bordet har jag ingen aning. Innan du köper, Äk dit och kÀnn hur stadigt / rangligt det Àr nÀr det Àr hopmonterat.

Redigerat av wellness music
Postat

Om jag kommer undan med 10tkr för möbeln och monitorerna Àr jag nöjd. Bordet kostar 3tkr. Jag har redan varit pÄ Billebro men de har tyvÀrr inte möblen uppstÀlld nÄgonstans.

Tack för rÄdet Wellness, jag gissade nÀstan att det var det som gÀllde. Vi skall se nÀr det vÀl Àr pÄ plats sedan om det gÄr att smyga in lite behandling hÀr och dÀr. Problemet Àr ju att all lite mer estetiskt tilltalande akustikbehandling man ser pÄ nÀtet gÄr frÄn dyrt till löjligt dyrt.

Bakre vÀggen gÄr inte att göra nÄgot med, jag har ett stort fönster dÀr med gardiner samt tvÄ vÀlfyllda bokhyllor som gÄr frÄn golv till tak. Kanske hÀlper det lite med att dÀmpa/sprida ut ljudet i alla fall.

Postat

[...]

Är det förresten nĂ„gon som har denna:

http://www.billebro....t.php?PRID=4422

Jag har tÀnkt köpa den eftersom mÄtten passar perfekt och den ser snygg, billig och praktisk ut. Men hur stora monitorer fÄr egentligen plats pÄ de dÀr plattformarna?

Akta dig för Billebro. I'm just saying... 😑

VĂ€nligen,

CHAE

• Gilla 2
Postat

TillÄter hon den dÀr styggelsen till bord sÄ borde hon vÀl tillÄta det mesta?

😛

Smaken Àr som baken! Och min flickvÀn kommer att tycka att alla möbler fullproppade med elekronik Àr lika fula sÄ det Àr nog strunt samma, detta Àr Ätminstone billigt och som sagt - har rÀtt mÄtt för utrymmet.

Men ni kanske har ett bÀttre förslag pÄ studiomöbel? Jag har dock inte hittat nÄgonting nÄgon annanstans som ser rÀtt ut i nÀrheten av denna prisklass.

Vad gÀller kvaliteten pÄ Billebro - det Àr ett helt vanligt skrivbord av mdf som jag skall stÀlla dator, monitorer etc pÄ. Jag skall inte köpa deras own brand monitorer eller nÄgon annan elektronisk utrustning, men hur dÄligt kan ett bord vara egentligen?

Postat (redigerat)

Menar du verkligen 10.000 för möbeln!? För böveln!, rimmar nÀstan bra dÄ. Skit i den dÀr möbeln, skaffa nÄt pÄ loppis eller typ ErikshjÀlpen, dÀr hittar man ju kanon teakmöbler gjorda av riktiga möbelsnickare förr i vÀrlden, för typ 500 kr fÄr du nÄt riktigt bra. Jag sitter o skriver pÄ nya Mac-datorn nu, den stÄr pÄ ett databord frÄn ErikshjÀlpen, det kostade ca 250 kr, Àr stabilt och ser ut som nytt.

DÄ har du tiotusen över att lÀgga pÄ ett par riktigt bra öppna lurar att mixa i, plus att du fÄr rÄd med ett par slutna lurar att göra pÄlÀgg i.

ADAMs minsta monitorer ger riktigt skapligt med bas, har hört dem i en butik.

Med bra öppna lurar och jĂ€mna monitorer, Ă€ven om de inte ger djupbas kan du göra stordĂ„d ska du se! 😎

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat

NejdĂ„, möbeln kostar 3000kr! 🙂

Jag menade att jag hade en budget pÄ 10,000kr för bÄde möbel och monitorer.

Jag har kollat en del pÄ Blocket etc efter lÀmpliga möbler men har inte hittat nÄgot. Just att den har en skjutbar del under bordsskivan som man kan stÀlla keyboard pÄ gillar jag. Dessutom tycker jag att platformarna för högtalarna verkar praktiska. Jag vill inte behöva köpa fristÄende stativ eller snickra sjÀlv.

Retromannen (oregistrerad)
Postat

nÀr det gÀller möbel, kolla efter en sekretÀr pÄ myrorna. dÄ kan du gömma allt nÀr du har fest

Postat

Bokhyllan som diffusion Àr jÀttebra. Om din tjej har ett klÀdibtresse sÄ skaffa ett par klÀdhÀstar och fyll med klÀder, de kan du sedan stÀlla ut strategiskt i rummet, till exempel bakom dig nÀr du mixar. En fluffig matta till golvet, en skön soffa, och lÀgg nÄgon mjuk uta pÄ skrivbordet sÄ kommer du snart ha helt okej ljud. Om rummet Àr stort sÄ kan du flytta ut bordet drygt en meter frÄn vÀggen nÀr du mixar.

Jag Àr ett stort fan utav budgetlösningar.

• Gilla 1
Postat

Skönt att höra Carle, förhoppningsvis blir ljudet OK.

Det kÀnns ju lite trÄkigt ibland nÀr folk skriver att man lika gÀrna kan lÀgga ned om man inte har ett ÀndamÄlsanpassat rum med proffessionell behandling. För mina ÀndamÄl och den nivÄ jag Àr pÄ kommer jag sÀkert att bli jÀttenöjd med min nödlösning.

Jag skapar ju hellre musik i ett dÄligt rum Àn inte alls!

• Gilla 2
Postat

Skönt att höra Carle, förhoppningsvis blir ljudet OK.

Det kÀnns ju lite trÄkigt ibland nÀr folk skriver att man lika gÀrna kan lÀgga ned om man inte har ett ÀndamÄlsanpassat rum med proffessionell behandling. För mina ÀndamÄl och den nivÄ jag Àr pÄ kommer jag sÀkert att bli jÀttenöjd med min nödlösning.

Jag skapar ju hellre musik i ett dÄligt rum Àn inte alls!

HĂ„ller med, har i mĂ„nga Ă„r suttit i vardagsrum och gjort det bĂ€sta av situationen 🙂

Har man tur sÄ Àr ens tjej inte omöjlig nÀr det gÀller musikutrustningen som stÄr och tar plats i rummet...

Postat

Nu har jag skrotat planerna pÄ att köpa Billebromöblen ÀndÄ. Jag sÄg en del synpunkter pÄ nÀtet om att den var ganska skraltig i konstruktionen och att den utskjutbara keyboardplattan endast har plats för en keyboard som Àr 10cm hög...

IstÀllet skall jag spara lite pengar och göra sÄhÀr:

http://www.ikeahackers.net/2010/12/cheapest-home-studio-desk-ever.html

Total kostnad pÄ svenska IKEA blir 455 riksdaler, men om man lÀgger till 200 spÀnn för en LED-list sÄ fÄr man en sexig belysning pÄ undersidan av hyllan.

IKEA Hackers förresten, sjukt rolig hemsida! 🙂

Postat (redigerat)

Konsoller pÄ vÀggarna, kanske? Det blir mer lÀttstÀdat om nÀr man slipper bordsben.

Jag köpte tvÄ tvÄ-meters vit "rÀls" och satt upp pÄ vÀggen. PÄ dessa satte jag 45 cm förstÀrkta konsoller (Clas Olsson) som jag lade en bit trÀdgÄrsslang i, och sedan pÄ med stagepianot.

Planen var att sÀtta fler hyllplan och bygga lite av en enkel studio med plats för högtalare mm, men jag har sedan dess flyttat in verksamheten i ett annat större rum för att fÄ plats med flygeln utan att den klÀms in i ett hörn (vill ha lite luft runt om).

Redigerat av Erik dP
Postat

Men missförstÄ mig rÀtt. Jag vet vÀrdet i ett bra rum att arbeta i med bra lyssning. Men jag vet ocksÄ att med bra inspelat material, ett okej rum dÀr man kan lyssningen och med goda mixkunskaper KAN fÄ nÄgot att lÄta bra.

Men kontrolllyssna gÀrna mixarna pÄ andra stÀllen ocksÄ.

Postat

Nu Àr allt uppsatt och klart.

Jag kÀnner mig vÀldigt nöjd mÄste jag sÀga. Jag gjorde möbeln med vita högblanka paneler och ben i rostfritt stÄl, bÄde pÄ sjÀlva skrivbordet och hyllan. Sedan monterade jag 4 LED lampor (pris 299kr) under hyllan sÄ att man fÄr lite skönt ambientljus i valfri fÀrg.

Monitorerna jag valde var ADAM A5X, tyckte de lÀt bÀttre Àn allt annat jag lyssnade pÄ i butiken.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.