Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Vad jag lĂ€ste mig till i lĂ€nkad artikel verkar det som att Opus frĂ€mst Ă€r tĂ€nkt för tal i de lĂ€gre bitdjupen och för inte musik som har mer Ă€n 128 bit bitdjup. Om man vill vara lite kritisk till nu vanligt förekommande filformat Ă€r det att nĂ„gra krĂ€ver att man betalar för att anvĂ€nda de i form av licenser. Fördelen med Opus-standarden Ă€r att den Ă€r licensfri. Konkurrens Ă€r alltid bra! 🙂

Postat

LÄter det bÀttre Àn MP3 och alla kan enas om det gemensamt sÄ Àr det vÀl bra...

Yup, gÄr vÀll inte invÀnda nÄgot dÀr direkt haha. Dock tycker jag 192-320bit mp3or duger gott Ä vÀl.

Postat

LÄter det bÀttre Àn MP3 och alla kan enas om det gemensamt sÄ Àr det vÀl bra...

Jag tror inte att du hör nÄgon skillnad pÄ wave och MP3 i 320 kbps.

Postat

Eftersom MP3 Àr sÄ etablerat som det Àr, sÄ Àr det nog vÀldigt svÄrt att fÄ folk att anvÀnda ett nytt format.

Det finns andra format som har funnits lÀnge och ska lÄta bÀttre Àn MP3, men det Àr ÀndÄ MP3 som anvÀnds...

Postat

Tror inte det handlar sÄ mycket om etableringen i sig utan mer om implementation i diverse spelare, hÄrdvara som mjukvara. Att de stöder bÄda formaten.

Är det licensfritt samt att ett eller flera stora aktörer pushar tror jag det kommer gĂ„ snabbare.

De stora aktörerna har ju ofta, tyvÀrr, en tendens att antingen licensiera hÄrt (ex. AAC) eller inte stödja direkt (ex. FLAC) de format som finns för att skydda sin "verkstad".

Postat

Jag tror ÀndÄ att om det slÀpps nya spelare, sÄ kommer anvÀndarna att krÀva att det Àr bakÄtkompatibelt sÄ att det gÄr att anvÀnda de filer de redan har - och sÄ lÀnge det Àr bakÄtkompatibelt, sÄ anvÀnds hellre det gamla formatet som Àr bekant, sÄ det Àr lite av ett moment 22...

pme (oregistrerad)
Postat

Idag anvÀnder de flesta mobiltelefoner som mp3 spelare. SÄ kan de bara fÄ med apple pÄ sÄ kanske det kan gÄ. Men jag Àr inte sÄ lite skeptisk till att de gör sina egna lysningstester och tycker att det Àr ett tillfredsstÀllande underlag. Vore ganska mÀrkligt om de kom fram till att deras egna lÄter sÀmre. Att IETF stÄr bakom Àr dock riktigt bra. Men inget om AES. Och att google och microsoft stÄr bakom Àr inte direkt positivt.

Postat

Jag tror ÀndÄ att om det slÀpps nya spelare, sÄ kommer anvÀndarna att krÀva att det Àr bakÄtkompatibelt sÄ att det gÄr att anvÀnda de filer de redan har

HÄller med om det

- och sÄ lÀnge det Àr bakÄtkompatibelt, sÄ anvÀnds hellre det gamla formatet som Àr bekant, sÄ det Àr lite av ett moment 22...

men inte det. Jag tror att anvÀndaren i princip skiter i vilket format det Àr bara det stöds av spelaren och att de, som sagt, kan köra tidigare format.

Det handlar mer om de som kodar/konverterar/streamar. Och eftersom det Àr royaltyfritt och föreslÄs till WebRTC sÄ har det en bra chans. men det mÀrker vi vÀl om 2-3 Är.

Postat

Idag anvÀnder de flesta mobiltelefoner som mp3 spelare. SÄ kan de bara fÄ med apple pÄ sÄ kanske det kan gÄ. Men jag Àr inte sÄ lite skeptisk till att de gör sina egna lysningstester och tycker att det Àr ett tillfredsstÀllande underlag. Vore ganska mÀrkligt om de kom fram till att deras egna lÄter sÀmre. Att IETF stÄr bakom Àr dock riktigt bra. Men inget om AES. Och att google och microsoft stÄr bakom Àr inte direkt positivt.

HÄller med om att man inte kan veta med lyssningstesterna. Förmodligen Àr de relevanta men man kan ju aldrig veta. Vi fÄr se.

DÀremot tycker jag det Àr bra att bÄde Google och MS stÄr bakom. Ju fler desto bÀttre (om formatet Àr bra vill sÀga). Apple brukar mest vara i vÀgen och licensiera sönder saker.

Postat

LÄter mer som slutet för Vorbis.

WebM 2.0? 😄

Postat (redigerat)

Jag deltog i ovanstÄende test(dubbelblindtest). Det behöver knappt sÀgas att Opus spöade motstÄandarna. Att industrijÀttarna nu stÄr bakom formatet betyder nÄtt positivt, nÀmligen: BÀttre ljudkvalitet frÄn streamingtjÀnster i framöver och sÀrskilt nÀr du befinner du pÄ vischan med dÄlig 3G tÀckning.

Redigerat av RoadToNever

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.