Jump to content
Annons

Dåligt ljud i replokalen


NickNick

Recommended Posts

Hej,

vi är ett gäng som precis flyttat in i en ny replokal. Lokalen är inte isolerad utom golvet som har en heltäckningsmatta. Rummet är någonstans i ca 3.5 x 6 meter med 2.5 i takhöjd.

Vår trummis som sitter i mitten på kortsidan säger att han inte hör något av oss andra. Inte ens när jag maxar min 100 W Marshalltopp med 412'a som är riktad direkt mot honom. Jag kan säga att vi andra i bandet uppfattar hans virvel och cymbaler som väldigt skärande. Som en kniv i örat...

Skulle absorbenter hjälpa på väggarna, och i så fall hur sätter man dessa effektivast?. Vi ska bara göra ett gästspel för att sedan upplösa bandet om ett år, så vi är inte intresserade av att köpa någon proffsutrustning. Vi vill helt enkelt komma undan så billigt som möjligt så vi är öppna för förslag. Trasmattor, isoleringsplattor, täcken?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tunna material har ingen effekt, utom på den högsta diskanten.

Att han inte hör er, kan bero på olika saker, som att han spelar alldeles för högt själv eller att det trasslar med stående vågor i vissa frekvenser. Det kan eventuellt hjälpa att flytta på honom en liten bit i så fall - för jag antar att ni inte är intresserade av att räkna på och snickra ihop avstämda basfällor, om ni inte kommer att ha bruk för dem sedan...

Läs gärna min lilla akustik-artikel i Kontrollrummets Wiki, för lite tips: http://wiki.kontrollrummet.com/Akustikbehandling 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vanligaste problemet i en akustiskt obehandlad replokal brukar vara att de olika ljuden "studsar runt" i lokalen och ljudreflexerna (efteklangen) maskerar och grötar ihop de olika ljudkällorna. För att få ordning på det kan ni köpa 95 mm mineralullsisolering och bygga några enkla absorbenter som ni sätter på väggar och i tak. Bara med att få upp dessa i tak och på en kort, och långsida gör att ni kommer uppleva en avsevärd skillnad. Prova också att flytta ut högtalarkabinetten från hörnen en bit, i synnerhet basen. Prova även att flytta trumisens placering som Claes var inne på

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...