Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjo!

Har precis flyttat till en ny lÀgenhet och har inte riktigt kommit underfund med var jag ska placera mitt skrivbord och monitorer. Har gjort nÄgra enkla skisser pÄ de alternativ som Àr möjliga (mÄste ju ocksÄ tÀnka pÄ placering av andra möbler). Skisserna Àr inte sÀrskilt exakta med mÄtt osv men det kanske ger en hyfsad bild av hur jag tÀnker.

A: HÀr kan jag fÄ upp monitorerna pÄ stativ sÄ de inte stÄr pÄ skrivbordet alldeles in till vÀggen.

B: Samma som A fast skrivbordet placerat mitt emellan lÄnga vÀggarna, Àr det bÀttre?

C: HÀr stÄr det idag och jag mÄste ha monitorerna pÄ skrivbordet (Àven om kanske det ser ut som det finns mycket plats sÄ finns det inte det. Ritningen Àr som sagt inte sÄ exakt)

Funderar Àven pÄ att skaffa nÄgra enkla absorbenter, t ex dessa:

http://www.jam.se/st...llbehor/A81700/

Har kollat lite pÄ "Studio Rescue" pÄ youtube.....

http://www.youtube.com/watch?v=pf_7sC9wV8Q&feature=relmfu

.....dÀr dom anvÀnder sÄnna. Va tror ni om det? Bra eller onödigt?

post-14165-0-10720100-1347740165_thumb.png

post-14165-0-62496000-1347740171_thumb.png

post-14165-0-63244000-1347740177_thumb.png

Annons
Postat

b om du har en dörr att stÀnga

annars vÀnd det tvÀrtom Ä sitt mot fönstret pÄ samma sÀtt som b

TyvÀrr har jag ingen dörr att stÀnga. Om jag sitter vÀnd mot fönstret sÄ kan jag inte fÄ upp skÀrmen pÄ vÀggen, vilket jag gÀrna vill. Blir det helt fel med A?

Postat

A Àr det som Àr mest fel, eftersom du kommer att fÄ slagsida i stereobilden pÄ grund av att den ena monitorn hamnar nÀrmare hörnet Àn den andra.

Ok vilken Àr bÀst av B och C dÄ? Kan man tÀnka sÀg att sÀtta upp ett tygstycke som en "dörr" och köra pÄ alternativ B?

Postat

HÄller med DP om att det lÀmpligaste nog skulle vara att sitta mot fönstervÀggen, alltsÄ B fast tvÀrtom. Tyg som ersÀttning för dörren, gör tyvÀrr ingen skillnad alls.

Annars funkar C troligen ocksÄ bra, Àven om den placeringen kan krÀva mer absorbenter. Man brukar som regel rekommendera placering mot kortvÀggen, eftersom det brukar vara det som ger bÀst förutsÀttningar.

SjĂ€lv har jag fĂ„tt vĂ€lja motsvarande ditt C-alternativ och det fungerar utmĂ€rkt, men det beror mycket pĂ„ att jag har vĂ€ldigt effektiva absorbenter (och att det i övrigt Ă€r belamrat med prylar som bryter upp eventuella ljudreflektioner... 😉).

Postat

HÄller med DP om att det lÀmpligaste nog skulle vara att sitta mot fönstervÀggen, alltsÄ B fast tvÀrtom. Tyg som ersÀttning för dörren, gör tyvÀrr ingen skillnad alls.

Annars funkar C troligen ocksÄ bra, Àven om den placeringen kan krÀva mer absorbenter. Man brukar som regel rekommendera placering mot kortvÀggen, eftersom det brukar vara det som ger bÀst förutsÀttningar.

SjĂ€lv har jag fĂ„tt vĂ€lja motsvarande ditt C-alternativ och det fungerar utmĂ€rkt, men det beror mycket pĂ„ att jag har vĂ€ldigt effektiva absorbenter (och att det i övrigt Ă€r belamrat med prylar som bryter upp eventuella ljudreflektioner... 😉).

Ok om jag kör pÄ C dÄ, vad ska jag ha för absorbenter dÄ och hur ska dom placeras?

Postat

Ok om jag kör pÄ C dÄ, vad ska jag ha för absorbenter dÄ och hur ska dom placeras?

Alltid i första hand enligt spegelmetoden, sĂ„ att du tĂ€cker in alla första reflektionspunkter. 🙂

NÀr du sitter mot lÄngsidan av rummet, sÄ behöver du antagligen ocksÄ ha absorbenter pÄ vÀggen du har bakom ryggen. Hörnen Àr ocksÄ bra att sÀtta upp nÄgon form av absorbenter i. Ofta kan en sÄdan enklare behandling bli tillrÀckligt bra för en hemstudio, men det beror pÄ... StÄende vÄgor har porösa absorbenter inte annat Àn marginell effekt pÄ, utan om du fÄr sÄdana som stÀller till problem för dig, sÄ mÄste det till avstÀmda basfÀllor...

Postat

Eftersom du har en öppning till andra utrymmen Àr det svÄrare att sÀga exakt hur det skulle bli med energireturer och stÄende vÄgor. Men i ditt fall (val C) skulle jag sÀtta ett par feta (15-20 cm) absorbenter bakom högtalarna och dÀrefter, som Claes sa, nÄgra mot bakre vÀggen. Vicoustic verkar göra helt ok grejer men jag skulle vÀlja nÄgot tjockare som absorberar lÀngre ned i registret. Ett mÄste om du vill följa tipset om bakom högtalarna (de mÄste ta lite bas).

Postat

Eftersom du har en öppning till andra utrymmen Àr det svÄrare att sÀga exakt hur det skulle bli med energireturer och stÄende vÄgor. Men i ditt fall (val C) skulle jag sÀtta ett par feta (15-20 cm) absorbenter bakom högtalarna och dÀrefter, som Claes sa, nÄgra mot bakre vÀggen. Vicoustic verkar göra helt ok grejer men jag skulle vÀlja nÄgot tjockare som absorberar lÀngre ned i registret. Ett mÄste om du vill följa tipset om bakom högtalarna (de mÄste ta lite bas).

+ 1

Postat (redigerat)

Alltid i första hand enligt spegelmetoden, sĂ„ att du tĂ€cker in alla första reflektionspunkter. 🙂

NÀr du sitter mot lÄngsidan av rummet, sÄ behöver du antagligen ocksÄ ha absorbenter pÄ vÀggen du har bakom ryggen. Hörnen Àr ocksÄ bra att sÀtta upp nÄgon form av absorbenter i. Ofta kan en sÄdan enklare behandling bli tillrÀckligt bra för en hemstudio, men det beror pÄ... StÄende vÄgor har porösa absorbenter inte annat Àn marginell effekt pÄ, utan om du fÄr sÄdana som stÀller till problem för dig, sÄ mÄste det till avstÀmda basfÀllor...

Problemet Àr ju bara att jag har fönster och balkongdörr pÄ ena vÀggen sÄ de gÄr ju inte att sÀtta upp nÄgra absorbenter pÄ kortvÀggarna. Jag fÄr satsa pÄ bakom mig och framför mig (bakom monitorerna) dÄ? Vad ska jag köpa för absorbenter dÄ?

Jag mÄste Àven fÄ upp monitorerna i rÀtt höjd, nu stÄr de direkt pÄ skrivbordet. Skall jag satsa pÄ ett par sÄnna hÀr: http://www.ordermusi...arunderlagg-par och flytta ut skrivbordet lite frÄn vÀggen. Eller ska jag satsa pÄ golvstativ och flytta ut skrivbordet Ànnu mer frÄn vÀggen?

Redigerat av ramoand
Postat

Som DP och Claes sÀger sÄ Àr det oftast enklast att fÄ till ett bra resultat nÀr högtalarna spelar mot en kortsida. Med tanke pÄ hur rummet ser ut med öppningar osv, sÄ tycker jag att du ska köra enligt C-borgs förslag och adrumdrums komplettering (förslag C).

Vad gÀller exakt placering av högtalare och sweetspot sÄ mÄste du prova dig fram för att nÄ bÀsta resultat. Varje rum beter sig pÄ olika sÀtt rent akustiskt, Àven om formen Àr identisk. DÀrför gÄr det bara att göra antaganden tills man provat och/eller mÀtt rummet. Det som alltid Àr svÄrast Àr att fÄ till en jÀmn Ätergivning i basen och hÀr kan du börja med att söka efter den optimala placeringen. Detta fÄr sedan styra val av högtalarstativ, skÀrmplacering osv.

Begagnade kontorsskÀrmar pÄ hjul dyker upp dÄ och dÄ pÄ blocket för en billig peng. Dessa kan vara ett alternativ för att lösa absorption vid fönster tex. VÀljer du alternativ C behöver du dock antagligen ingen absorption dÀr.

Postat

Ok. Jag kommer köra pÄ alternativ C.

Spelar det nÄn roll hur stor den liksidiga triangeln Àr? Nu stÄr högtalarna rÀtt nÀra varandra pÄ skrivbordet sÄ dÄ fÄr jag en liksidig triangel mellan dem och mitt huvud. DÄ kanske jag kan köra pÄ bordsstativ?

Hur lÄngt ut frÄn vÀggen bör högtalarna vara?

• 2 veckor senare...
Postat

Skulle detta rummet kunna funka eller Àr det mycket sÀmre Àn alternativ C? Rummets dimension Àr ju inte jÀttebra direkt... jag hamnar utanför fÀltet för optimal rumsdimension (se bild) men hÀr har jag bÀttre möjlighet att akustikbehandla osv och göra det till ett "studiorum" istÀllet för att han en studio i vardagsrummet.

post-14165-0-42094500-1348745736_thumb.png

post-14165-0-90415000-1348745759.jpg

Postat

Vad Àr det för mÄtt pÄ vardagsrummet?

Det Àr 3,85 x 5,35 m sÄ det Àr ju lite bÀttre... Men samtidigt sÄ vill man ju kunna fÄ plats med soffa, sÀng, tv osv. Om jag ska fÄ till riktigt bra studiomiljö i vardagsrummet med monitorer pÄ stativ osv. mÄste jag typ ha skrivbordet i mitten av rummet. Det funkar ju, men vore gött om de gick o ha studio i det andra rummet.

Postat (redigerat)

Jag tycker att du tÀnker helt rÀtt i och med att du ser till helheten. Ett dedikerat rum för musiken har ju massa fördelar som kommer vara till fördel för ditt musicerande vs / vardagsrumet. Jag tycker du ska köra pÄ det mindre rummet och dÄ skulle du kunna ha mobila absorbenter pÄ sidorna framför högtalarna.

Redigerat av wellness music
Postat

Jag tycker att du tÀnker helt rÀtt i och med att du ser till helheten. Ett dedikerat rum för musiken har ju massa fördelar som kommer vara till fördel för ditt musicerande vs / vardagsrumet. Jag tycker du ska köra pÄ det mindre rummet och dÄ skulle du kunna ha mobila absorbenter pÄ sidorna framför högtalarna.

Ok 🙂 Men i det lilla rummet hamnar jag ju utanför "acceptable room ratios" plus att jag har en öppning pĂ„ vĂ€ggen bakom mig, men det kanske inte spelar sĂ„ stor roll?

Postat

Ok 🙂 Men i det lilla rummet hamnar jag ju utanför "acceptable room ratios" plus att jag har en öppning pĂ„ vĂ€ggen bakom mig, men det kanske inte spelar sĂ„ stor roll?

Du har en öppning i kortvÀgg samt stort fönster till din fördel. Rigga upp högtalarna och börja lte efter bra placering av högt. / sweetspot sÄ mÀrker du hur basen beter sig i rummet.

Postat

Du har en öppning i kortvÀgg samt stort fönster till din fördel. Rigga upp högtalarna och börja lte efter bra placering av högt. / sweetspot sÄ mÀrker du hur basen beter sig i rummet.

Ok men pÄ vilket sÀtt Àr fönstret en fördel? Det Àr ju glas sÄ dÀr borde vÀl ljudet studsa rÀtt bra eller?

Postat (redigerat)

Ok men pÄ vilket sÀtt Àr fönstret en fördel? Det Àr ju glas sÄ dÀr borde vÀl ljudet studsa rÀtt bra eller?

LÀgre frekvenser kan "smita ut" dÀr. Det Àr bara vid högre frekvenser som reflektionerna frÄn glaset kommer ge problem och dom Àr enkla att dÀmpa med en bredbandsabsorbent (förutsatt att det Àr ett vanligt fönster och inte gjort av tjockt lamellglas). I praktiken sÄ innebÀr det en absorbent mot dörren och en pÄ motsatt sida sida framför fönstret för att behandla första reflex frÄn sidovÀgg (kolla med spegel).

Redigerat av wellness music
Postat

LÀgre frekvenser kan "smita ut" dÀr. Det Àr bara vid högre frekvenser som reflektionerna frÄn glaset kommer ge problem och dom Àr enkla att dÀmpa med en bredbandsabsorbent (förutsatt att det Àr ett vanligt fönster och inte gjort av tjockt lamellglas). I praktiken sÄ innebÀr det en absorbent mot dörren och en pÄ motsatt sida sida framför fönstret för att behandla första reflex frÄn sidovÀgg (kolla med spegel).

OK 🙂 Kan man göra nĂ„t för att minska ljudet till grannarna?

Postat (redigerat)

Är det stor skillnad pĂ„ att anvĂ€nda sĂ„nna hĂ€r jĂ€mfört med golvstativ:

iso-l8rs.jpg

IsoAcoustics stativ funkar mycket bra eftersom de har inbyggd dĂ€mpning, som hindrar vibrationerna frĂ„n att gĂ„ ner i underlaget. Mycket stabilt och bra pĂ„ alla sĂ€tt. 🙂

De flesta golvstativ har ingen dÀmpning inbyggd, utan för bÀsta resultat fÄr man komplettera dem med dÀmpkuddar - eller IsoAcoustics som i sÄ fall fÄr stÄ pÄ golvstativet.

Redigerat av Claes
Postat (redigerat)

Det bror pÄ hur djupt bordet Àr, men stora plana bord bör undvikas dÄ det blir refelektions poroblem Àven frÄn bordet. Ett bra desigant studio bort har oftast vinklade rack som leder reflektioner under örom höjd för att bli av med problemet.

i vissa fall kan det va bÀttre att han en bra placering av lyssningspossition och högtalare och rikta högtalarna mot öronen Àven om det inte blir 30 grader.

Edit: man ska hÀller inte sitta för nÀra moitorerna. om det inte Àr ett djupt studiobord sÄ Àr det bÀttre med stativ av den anledningen. Sedan bor det ju pÄ vad som ge bÀst frekvensrespons i rummet.

Redigerat av adrumdrum
Postat

Jag har ocksÄ ett fönster dÀr ljudet studsar första gÄngen. DÀr har jag en lös absorbent som jag kan stÀlla ned pÄ golvet om jag hellre vill ha in dagsljuset. Om jag ska mixa stÀller jag dit den igen, lika med skjutdörren jag har bakom ryggen, kör med en lös absorbent Àven dÀr...

Postat

Jag har ocksÄ ett fönster dÀr ljudet studsar första gÄngen. DÀr har jag en lös absorbent som jag kan stÀlla ned pÄ golvet om jag hellre vill ha in dagsljuset. Om jag ska mixa stÀller jag dit den igen, lika med skjutdörren jag har bakom ryggen, kör med en lös absorbent Àven dÀr...

Aah det Ă€r ju smart! 🙂 Det kan jag ha.

Jag har kollat lite pÄ monitorstativ men alla kÀnns lite halvt instabila. Plattan som monitorerna ska stÄ pÄ Àr alltid mindre Àn botten pÄ mina monitorer (20.5 x 30 cm). Men det kanske inte spelar nÄn roll? Vill ju inte att monitorerna ska Äka i golvet bara rÄkar nudda dom lite...

Jag har ocksÄ pratat lite med en duktig studiosnubbe som trodde att det kommer behövas basfÀllor som resonerar i rÀtt frekvens pga rummets dimensioner. Behövs verkligen det? Kan inte sÄnna hÀr funka:

http://www.thomann.de/se/auralex_acoustics_lenrd_bass_traps_charcoal_4.htm

Postat

LENRD Àr bra. Gemensamt för alla porösa absorbenter, Àr att de hanterar efterklang i rummet bra, Àven i basfrekvenser - MEN oftast handlar problem i basen inte om efterklang utan om stÄende vÄgor - och sÄdana har porösa absorbenter bara marginell effekt pÄ, sÄ om du har stÄende vÄgor som behöver behandlas, sÄ krÀvs det avstÀmda basfÀllor, som jag skrev tidigare i trÄden .

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.