Jump to content
Annons

Erbjudna skivkontrakt...men är skeptisk


MrSpock

Recommended Posts

Är trummis i ett "rockband" som lirat ihop i ca 3 år.

Vi har själva - i vår egna replokal / studio - spelat in två skivor, skapat egna booklets och sålt...svart 🙂

Den senaste skivan har ett svenskt skivbolag/managementbolag fått upp ögonen för.

Ett par frågor:

1: Vilka vanliga fallgropar ska vi passa oss för?

2: Är det rimligt att låta oss själva köpa vår egna skiva efter deras riktiga "release" för en summa på 40 000 kr + moms (500 exemplar)? I retur får vi spelningar, men det är inte skrivet hur många samt skivan släppt överallt, worldwide.

3: Vem ska ha rätten till cash från t ex iTunes och Spotify?

Tack på förhand

/ Spock

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Förklara mer istället för att skriva så kryptiskt - jag / vi är heeelt nollade på detta och vad som är rätt och fel!

Vi själva ska alltså köpa loss 500 ex för totalt 40 000kr + moms som vi själva sedan ska sälja på gig etc.

Dessa pengar skall betalas tillbaks inom 60 dagar.

Redigerat av MrSpock
Link to comment
Dela på andra sajter

att artisten köper skivor för ca en hundring av skivbolag är väl iof inte helt jättekonstigt eller? Det lite dryga i detta fall, är ju mängden och återbetalningshastigheten. Sen får man väl ställa sig frågan vad bolaget gör? Spelar dom in allt, fixar gig, reklam, PR osv? Får ni sen köpa plattorna billigare vid breakeven? Om så är fallet, se till att det finns en tydlig budget för när breakeven uppkommer? Vad har ni för royalty på plattorna? Får ni royalty på plattor ni köper själva? Isåfall får ni ju skatta dubbelt på det, dvs, först är den inräknad i priset ni köper plattorna för, sen betalas det ut från skivbolaget till er, som ni sen får skatta för...

Link to comment
Dela på andra sajter

ska dom verkligen bara trycka 500 ex? För då köper ni alltså upp hela lagret, isåfall är det ju ingen större ide med skivbolaget? Hur ser det ut med distribution?

Om de bara tänker trycka 500 -> gör det själv.

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

1: Vilka vanliga fallgropar ska vi passa oss för?

Ett är helt klart att ställa affärsavtalsrelaterade frågor på ett forum som det här och tro att man kommer att få uttömmande svar.

2: Är det rimligt att låta oss själva köpa vår egna skiva efter deras riktiga "release" för en summa på 40 000 kr + moms (500 exemplar)? I retur får vi spelningar, men det är inte skrivet hur många samt skivan släppt överallt, worldwide.

Ja, om ni därmed också äger fulla rättigheter till inspelningarna.

3: Vem ska ha rätten till cash från t ex iTunes och Spotify?

Den som äger fulla rättigheter till inspelningarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gällande iTunes/Spotify. Om skivbolaget ombesörjer inspelningen, så är det dom som äger rättigheterna till inspelningen. Det blir alltså en förhandlingsfråga mellan artist och skivbolag gällande ersättning från digital försäljning. Vissa bolag har 50/50 deal (efter dragna avgifter). Men, viktigast, allt måste finnas på papper... Inga som helst "..jamen, du sa ju xxxxx på telefon..."

EDIT;

Valle hann före ang rättigheterna...

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså - vi ska köpa 500 ex av skivorna. Det ska givetvis tryckas upp många fler skivor vilka ska ut till alla vanliga distributionsvägar som jag redan nämnt ovan.

Bolaget ska ge oss PR världen över och boka spelningar åt oss.

De 500 skivorna köper vi alltså för 40 000 kr + moms och all försäljning behåller vi själva - skivorna får vi göra vad vi vill med (för att betala tillbaks etc). Så man kan säga att för att få ut vår skiva "på riktigt" samt för att få mer PR och spelingar så betalar vi 40 000 kr + moms.

Resterande skivorna får vi royalties för såklart - minns dock inte procentsatsen men vill minnas att det var runt 10-15%.

Men ni tycker alltså att det låter för jävla illa då alltså? En bandmedlem är dessutom gammal bekant med skivbolags-VD:n och hävdar för fullt att detta är ett korrekt kontrakt och att det "är så man gör nu för tiden".

Fan jag vet inte.

Men summa summarum - för 50 lök inkl moms får vi (förhoppningsvis) massa spelningar och massa PR och så vidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men summa summarum - för 50 lök inkl moms får vi (förhoppningsvis) massa spelningar och massa PR och så vidare.

Det enda jag inte gillar är bandmedlemmens "bekant[skap] med skivbolags-VD:n", sådant bådar aldrig gott för det interna samarbetet.

I övrigt:

Förutsatt att bolaget inte är ett oseriöst sådant, så låter det som att ni "köper loss" s.k. break-even-delen. Royalty-satsen som du nämner låter också rimlig om det innebär att bolaget också ordnar med "PR världen över och boka spelningar".

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni betalar alltså 50 papp för en marknadsföringskampanj och 500 skivor...

Låter som en himla massa stålar för 500 skivor, och alldeles för lite stålar för en marknadsföringskampanj som ska fungera globalt???

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni betalar alltså 50 papp för en marknadsföringskampanj och 500 skivor...

Låter som en himla massa stålar för 500 skivor, och alldeles för lite stålar för en marknadsföringskampanj som ska fungera globalt???

återigen, att artisten köper ut plattorna från bolaget för 100 kr/platta är väl inget konstigt, om bolaget stått för alla kostnader? Sen är det ju fritt upp till artisten att sälja det själv på gig för exempelvis 160 kr eller göra en konstinstallation av det hela...

EDIT;

Tycker dock att priset till artisten borde sjunka något efter breakeven...

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

Tillägg: i de 50tusen i går ju då också distribution av skivan till cdon / ginza osv.

Har skivbolaget egen distribution som är worldwide? Eller använder dom distributionsbolag? Varför ska ni betala distributionskostnaderna? Det ska ju skivbolaget stå för... Och snacket "det är så det går till nuför tiden" eller "enligt gängse praxis" Sånt kan man ignorera, dealarna ser olika ut i nästan alla fall...

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du/ni träffar bolaget fråga specifikt vad det är dom kan stå till tjänst med.

Vad är deras åtaganden? Mängd PR, annonsering osv...

Står dom alla kostnader?

Vad ska ni (förutom de 500 plattorna) köpa skivorna för sen? När är breakeven? Hur låsta är ni vid bolaget? Helt enkelt, de ska kunna rada upp vad deras åtaganden ska vara. Vad är er motperstation (ja, förutom att spela in plattan)?

För 50 000 kr kan ni ju faktiskt spela in er egen platta och ha 1000 ex i näven.

Och, som berch skrev ovan, 50 000 för PR, distribution, gig och annat... Låter väldans lite, om det är tänkt att nå ut över "hela världen". Kolla bara vad några annonser i en valfri tidning kostar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker rent reflex-mässigt att det låter som en väldigt konstig del, Och ganska mycket pengar för skivorna. Senaste skivkontraktet jag hade så fick vi köpa skivor av skivbolaget för runt 6 euro. 100 kr bör man nog kunna ta för en skiva och göra skaplig vinst på, speciellt när det inte varit en massa mellanhänder inblandade.

Ska ni träffa dom så försöka fråga efter så mycket detaljer som möjligt. Hur många promotionpacks dom skickar ut i respektive land, till var dom skickas, hur många annonser och var, vilka distributörer/återförsäljare som säljer skivan, hur många skivor dom trycker upp sammanlagt i första vändan, hur många skivor dom skickar till respektive distributör, vad ni ska få per såld skiva, vad har dom för kontaktnät/bokningsmöjligheter när det gäller gig o s v.

Royalties från Spotify, iTunes och liknande tjänster borde vara en självklar del i avtalet, det är ju att jämställa med royalties från skivförsäljning.

Skriv noga ner allt dom säger så att ni kan gå igenom det hela i lugn och ro sen. Förmodligen är det bra om ni under mötet delar upp sysslorna så att en eller två av er mest skriver medans övriga ställer frågor.

Och skriv absolut inte på någonting förrens ni är helt säkra på vad det innebär.

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Tycker rent reflex-mässigt att det låter som en väldigt konstig del, Och ganska mycket pengar för skivorna. Senaste skivkontraktet jag hade så fick vi köpa skivor av skivbolaget för runt 6 euro. 100 kr bör man nog kunna ta för en skiva och göra skaplig vinst på, speciellt när det inte varit en massa mellanhänder inblandade.

Ska ni träffa dom så försöka fråga efter så mycket detaljer som möjligt. Hur många promotionpacks dom skickar ut i respektive land, till var dom skickas, hur många annonser och var, vilka distributörer/återförsäljare som säljer skivan, hur många skivor dom trycker upp sammanlagt i första vändan, hur många skivor dom skickar till respektive distributör, vad ni ska få per såld skiva, vad har dom för kontaktnät/bokningsmöjligheter när det gäller gig o s v.

Royalties från Spotify, iTunes och liknande tjänster borde vara en självklar del i avtalet, det är ju att jämställa med royalties från skivförsäljning.

Skriv noga ner allt dom säger så att ni kan gå igenom det hela i lugn och ro sen. Förmodligen är det bra om ni under mötet delar upp sysslorna så att en eller två av er mest skriver medans övriga ställer frågor.

Och skriv absolut inte på någonting förrens ni är helt säkra på vad det innebär.

Precis så tycker jag också.

Vår senaste deal innebar också ca 60 spänn per platta så att vi kunde sälja plattorna för 100 spänn styck på spelningar och tjäna lite på det.

10-15 procent låter helt normalt.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Alla mindre bolag har det som praxis att bandet bidrar till projektet genom denna insats att själv sälja drygt 300 CDs, en så kallad pant."

Fast ni ska ju köpa nästan dubbelt så många skivor som den "praxis"? Dessutom till vad som verkar vara ett extremt högt pris.

Men jag har väldigt svårt att tro att det gäller "alla" mindre bolag. Om någon sagt just så skulle jag bli än mer misstänksam. Det låter liksom som om man (medvetet) överdriver saker och ting för att själv verka mer trovärdig.

Å andra sidan, mina erfarenheter av små bolag (för övrigt den enda typ av skivbolag jag har några erfarenheter av 🙂) har numera några år på nacken, senaste skivan där kom ut 2008, och den första 2004.

I det senare (och då mest aktuella fallet) var dealen att vi stod för inspelningen, skivbolaget för resten (inklusive mastring). Sen, när vi levererade en omastrad skiva, fick vi förskott för 3000 skivor (1 euro/skiva). Förskottet var (det finns ett ord för det där som jag inte kommer ihåg) inte återbetalningspliktigt. D v s, vi behövde inte betala tillbaka något även om skivan inte kom upp i 3000 ex. Tror även att vi fick 20-30 skivor gratis. Ville vi ha fler så kostade det som sagt runt 6 euro/skiva.

Så skivbolaget stod alltså för mastring, tryck, distribution och promotion (endast skivpromotion).

Knappast någon superdeal, men det kändes ändå som ett någorlunda jämbördigt sätt att fördela riskerna på.

Och som du beskriver eran situation hittills så tror jag att just riskfördelningen verkar ganska ojämn, till eran nackdel. Men om skivbolaget kan presentera lite mer info kanske bilden klarnar. Jag menar, säg att dom trycker upp 5000 ex i första upplagan, plus 1000 promo-skivor och sen ser till att skicka prångla ut det där till distributörer och tidningar/radio, då kan ni ju ändå få lite valuta för pengarna. Speciellt om dom är aktiva och faktiskt ser till att boka en hel del gig åt er.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...