Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

HJÄLP! Har köpt en sustainpedal, det kom ju inte direkt med nĂ„gon bruksanvisning, utan bara en lĂ„da med pedalen inplastad =) Jag har försökt koppla in den i ljudkortet, jag har bara tvĂ„ ingĂ„ngar och i den ena sitter en mic sĂ„ jag testar den andra: och den passar sĂ„ jag tĂ€nker: JA, dĂ„ var det dĂ€r den skulle in!

Men Àr jag öppnar garageband och bara testar trycka lite pÄ midikeyb med piano , och dÄ SKA ju sustainen funka, dÄ funkar den inte. Den enda som kommer Àr ett mysko brrrrr. Ingen efterklang eller sÄ.

DÄ tÀnkte jag att okej, det var vÀl fel ingÄng, googlar lite och hittar bara saker pÄ engelska och inte riktigt samma problem, men jag tÀnker att det kanbske ska finnas en ingÄng pÄ keyboarden, letar, letar, hittar ingen (de som finns Àr jÀttesmÄ sÄ det Àr för annat)

Och pÄ datorn finns ju ingen ingÄng som passar den hÀr sladden.

Det kanske Àr sÄ att den ÀndÄ ska in i ljudkortet. Den passar ju iaf dÀr. Man kanske bara mÄste.. stÀlla in nÄgonting, nÄnstans? Men vad ?

Haha, det Àr möjligt att den hÀr frÄgan Àr komisk, men jag vet inte, jag fattar inte. TAcksam för svar sÄklart!

Annons
Postat

PÄ baksidan pÄ ljudkortet finns nÄgot som heter main out och dÀr passar den iofs in, men det har nog mer med ljudet som ska ut at göra, sÄ, det Àr vÀl inte det. Det funkar inte dÀr heller i alla fall.

Postat

haha, fattar absolut ingenting 🙂 Den gĂ„r absolut inte in i keyboarden... HAr kommit pĂ„ att det kanske behövs nĂ„gon , grej, att sĂ€tta pĂ„, grejen som *hm* sitter i Ă€nden av sladden, alltsĂ„... sĂ„ att den passar. Men jag vet inte, jag tycker det Ă€r mĂ€rkligt, ska gĂ„ förbi 4sound igen och framstĂ„ som en riktig noob! 😄

Postat

Det Àr en CME m-key.

Det finns en ingÄng (tvÄ) som heter "pedal" och jag hade en sustain förut, för lÀnge sen, den försvann elr nÄt, sÄ jag minns knappt. Men det funkade.

Men jag har lokaliserat problemet... det Àr tyvÀrr sÄ att det hÀr skaftet elr vad man sÀger pÄ sladden till pedalen, inte gÄr in dÀr i ingÄngen. Den Àr för stor, vilket kÀnns skitdumt. SÄ jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Det kanske gÄr att köpa till nÄn mindre att skruva pÄ, sÄ man ka fÄ in den i alla fall. KÀnns ju jÀtteonödigt att behöva köpa en helt ny pedal. Men de hade bara tvÄ pÄ 4sound, en liten portabel och en större "vanlig". Han sa inget om att den inte funkade till vissa keyboards.

Postat

Det Àr inte bara att den ska passa i kontakten. Vissa pedaler blir tvÀrtom, att man fÄr sustain nÀr man lyfter. Vi har bÄde Roland och Yamaha och dom blir tvÀrtom om man tar fel pedal.

Jag Ă€r musiklĂ€rare och en kollega till mig skulle kompa keyboard pĂ„ en liten julkonsert och tog fel pedal, hon var tvungen att fĂ„ till det bara, men det var nog svettigt. 😄

Postat

Oj dĂ„... Är det det som kallas polaritet ? Jag frĂ„gade 4soundaren om det nĂ€mligen, hade lĂ€st nĂ„t om det pĂ„ nĂ€tet, men fattade inte vad det var riktigt. Men han sa bara att det var nĂ„got automatiskt, jag vet inte, det verkade bra iaf.

Men, lite elakt av honom, jag kom dit och frÄgade efter : "en sÄn hÀr, ehm, sustain-pedal till en.... va hettere... alltsÄ midi.... " "-en midikeyboard? okej, vi har tvÄ st!"

Han mĂ€rkte ju att jag inte var nĂ„n haj pĂ„ sĂ„na hĂ€r prylar 😛 Han sa absolut ingenting om att alla inte funkar bra till alla keyboards elr ens gĂ„r att koppla in 🙁 Och han sa att: "Den hĂ€r Ă€r mindre och mer portabel, annars Ă€r det samma" Haha, sĂ€ljare 😉

Postat

Hej! Det finns en manual pÄ cmes hemsida. lÀnk nedan. DÀr stÄr det om sustainpedal och hur man kan Àndra polaritet.

www.cme-pro.com/en/product-detail.php?product_id=3

Postat

Hej! Du behöver en 6,3 till 3,5 mm adapter typ denna: http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/3-5-mm/3-5-mm-6-3-mm/adapter-3-5-6-3mm-ha-ho-p39196

De borde ha dem pÄ 4sound ocksÄ men hittar den inte pÄ deras sida. Jag har storebrorsan till din keyboard och den funkar perfekt med en korg-pedal.

Om polariteten Àr fel pÄ "pedal A" (sustain hela tiden tills du trycker ner pedalen) sÄ vÀxlar du genom att hÄlla shiftknappen pÄ klaviaturen samtidigt som du trycker ner C2 (andra C pÄ klaviaturen). Det behövs kanske att du bekrÀftar genom att trycka ner sista tonen pÄ klaviaturen. (ENTER). Den Àr utlÄnad just nu sÄ jag kan inte kolla.

Postat

SHYST!! 🙂

TAck för infon! Jag ska köpa en sÄn dÀr mojÀng pÄ webhallen, verkar vara billigast dÀr. Sen fÄr jag se om jag fÄr det med polariteten att funka =)

Postat

Lycka till! kom ihĂ„g att lĂ€gga upp dina alster hĂ€r nĂ€r du blonkat in nĂ„got gött med keyboarden! 🙂

Postat

Inte jag heller men keyboarden har mini-tele-ingÄng....

Postat

Oj dĂ„... Är det det som kallas polaritet ? Jag frĂ„gade 4soundaren om det nĂ€mligen, hade lĂ€st nĂ„t om det pĂ„ nĂ€tet, men fattade inte vad det var riktigt. Men han sa bara att det var nĂ„got automatiskt, jag vet inte, det verkade bra iaf.

Men, lite elakt av honom, jag kom dit och frÄgade efter : "en sÄn hÀr, ehm, sustain-pedal till en.... va hettere... alltsÄ midi.... " "-en midikeyboard? okej, vi har tvÄ st!"

Han mĂ€rkte ju att jag inte var nĂ„n haj pĂ„ sĂ„na hĂ€r prylar 😛 Han sa absolut ingenting om att alla inte funkar bra till alla keyboards elr ens gĂ„r att koppla in 🙁 Och han sa att: "Den hĂ€r Ă€r mindre och mer portabel, annars Ă€r det samma" Haha, sĂ€ljare 😉

Hehe, ja musikaffÀrspersonal. Vad ska man sÀga? Kommer att tÀnka pÄ denna gamla trÄd:

https://www.studio.se/index.php/topic/3412-taskig-attityd-i-musikaffaerer/

Postat

Har visserligen sett det förr men tycker ocksÄ att det Àr mÀrkligt att de har mini-tele till pedalingÄngarna.

"Ogiltigt namn" gav lösningen pÄ det dÀr med polaritet, stÀlls alltsÄ in pÄ klaviaturen.

SÄnt stÄr i manualen.

MÄnga syntar (alla hyfsat nya jag anvÀnder) stÀller in det dÀr automatiskt. Klart han skulle kollat men jag kan förstÄ slarvet.

Postat

Det brukar ju gÄ att Àndra polariteten pÄ pedalens undersida eller liknande ocksÄ.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.