Jump to content
Annons

Hur har man gjort detta? Pitch/röst


JoinAS

Recommended Posts

Hej !

Jag tänkte kika om någon har svar på detta.

På denna acapella:

http://www.youtube.com/watch?v=aId18UpMNr8

Så är rösten pitchad till en annan "ton",

än om du jämför med denna acapella (samma låt):

http://www.youtube.com/watch?v=QIl3ZA56Qmk

Är det någon som har någon aning om hur man gjort detta?

Jag jobbar i Logic och är intresserad av att göra något liknande med en annan acapella.

Har provat mig fram i melodyne men det får ljudet att låta så illa och onaturligt, och om jag provat mig fram i t,ex. autotune och väljer tonarter så blir det ÄNNU mer onaturligt.

Tacksam för svar! 🙂

Redigerat av JoinAS
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tror dom använt native instruments time machine, i ableton kan man köra transpose med complex pro valt, men natives är bättre

Vet inte hur man gör det i logic tyvärr, finns det ingen transpose i logic?

Redigerat av Miklo
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju bara en helt vanlig pitchshift? En sån kan du göra med vilken pitchshifter som helst. Resultatet var inte heller så lysande ur naturlig synpunkt, så du behöver inte oroa dig för artefakter om du gör samma sak själv :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar, jag hade faktiskt redan suttit o pillat med pitchshift och så i Logic, men gillar det inte riktigt för att det lätt låter som smurfarna när man pitchar upp ett snäpp.

Men det kanske är oundvikligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Klassiskt skämt till nya band i studion:

Så fort sång ska läggas, lägger man på pitchshift precis när sångaren ska ta första tonen.

Brukar bli hysteriskt kul, men man får se till att det är rätt band man jobbar man.

Off topic, i know =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Klassiskt skämt till nya band i studion:

Så fort sång ska läggas, lägger man på pitchshift precis när sångaren ska ta första tonen.

Usch. Jag gjorde just det mot en gitarrist på en livespelning. Han stod så att han var beroende av en monitor för att höra vad han spelade. Jag hade kopplat in en pitchshifter tidigare under giget som jag långsamt pitchade ned under ett gitarrsolo. När jag närmade mig 25 cent offset började han kasta förtvivlade blickar åt ala håll. Han visste verkligen inte vad som hände. Efteråt insåg jag att jag tagit hans värdighet ifrån honom mitt udner hans 15 min of fame och skämdes jättemycket.

Sensmoral: Låt aldrig din lekfullhet stå i vägen för någon annans självförverkligande. 😉

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Usch. Jag gjorde just det mot en gitarrist på en livespelning. Han stod så att han var beroende av en monitor för att höra vad han spelade. Jag hade kopplat in en pitchshifter tidigare under giget som jag långsamt pitchade ned under ett gitarrsolo. När jag närmade mig 25 cent offset började han kasta förtvivlade blickar åt ala håll. Han visste verkligen inte vad som hände. Efteråt insåg jag att jag tagit hans värdighet ifrån honom mitt udner hans 15 min of fame och skämdes jättemycket.

Sensmoral: Låt aldrig din lekfullhet stå i vägen för någon annans självförverkligande. 😉

Haha. Fy fan va elakt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...