Jump to content
Annons

Pro Tools HD - Vad behöver man?


Simon Andersson

Recommended Posts

Hej.

Jag har suttit och klurat på vad det är för prylar man ska ha om man skulle investera i ett PT HD-system. Avids hemsida blir jag inte klok på och på exempelvis Thomann står det samma sak om alla olika alternativ.

Vad är det för hårdvara man behöver ha för att det ska bli ett komplett HD-system?

Skillnad på HDX vs Native?

Så finns ju HDX 8x8x8, 16x16, Omni och lite olika prylar... Vad är skillnaden?

Jag är säkert dum i huvet, men det hoppas jag att nån kunnig här kan åtgärda. Tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

HDX drivs av DPS kort som avlastar datorn, som i mitt tycke är helt onödigt idag. De pluggar jag kör som drar mycket processor kraft i mina sessions finns inte i TDM/AAX idag ändå.

HD Native drivs av din egen dator men du får tillgång till vissa funktioner i PT HD som inte finns i "vanliga" PT som t.ex VCA faders, men det finns inget direkt där som jag personligen saknar.

Ska du investera i en highend setup hade jag personligen satsat på t.ex en SSL alphalink / Lynx etc och vanliga PT. Du kommer undan billgare men får ändå samma klass på konverterare.

Och angående HDX 8x8 etc. SÅ är det antalet in/utgångar på konverterarna. T.ex så har 8x8 8st in/ut 16x16 , 16 in/ut osv. HD Omni X är väll deras allt iallo HD interface. Där har du monitor controller och allt i ett så att säga. För köper du ett av deras HDX 8x8 interface så får du tänka på att du skicka ut din egen medhörning genom 2 st kanaler så de försvinner ju och du behöver även en separat monitor controlller och de kostar mellan 8-30000:- om du vill ha bästa kvalité.

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du investera i ett protoolssystem och väljer HD så köp ett begagnat.

Det finns en del ute på både blocket och vend.se

Att köra just HD eller inte är nog ett val man endast kan göra utifrån vilka behov man har själv respektive vad ens kunder söker och hur mycket dom är beredda att betala.

Jag valde att köra HD med 24 in och 24 ut.

Och det är egentligen enbart för att jag vill ha stabilt trackingsystem med en ej hörbar latency.

Pluggarna enligt min erfarenhet kan man idag köra inne i burken så länge man har en hyffsad dator.

Att jag köpte just protools HD beror inte heller enbart på att det är grymt för tracking utan också för att jag fick väldigt mycket grejer till löjligt lite pengar.

Men vill du köra protools hd så köp begagnat!

Och du ska absolut inte betala mer än 10,000:- för ett 192 interface och ett core kort.

Se till att få med protools hd licensen också.

Faktun är att det inte är värt mer än så idag och det kan löna sig rejält att leta på ebay.

Där går dom billigare än så ibland och köper du från england eller tyskland slipper du både moms och tull 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle också säga att den stora skillnaden är vid inspelning, huruvida du behöver väldigt låg fördröjning eller ej. Det går att åstadkomma med externa mixers i vissa ljudkort också men är något bängligare.

Annars behöver du

- HD-kort (Antingen HDX (nya kraftigaste systemet), HD Accell (gamla systemet), HD Native (utan DSP-kraft))

- Interface (Antingen Avids egna 8x8x8/16x16/Omni/Madi/HD192 eller något tredjepartssystem som kanske eller kanske inte fungerar i framtiden (Apogee, Lynx, Prism mfl)).

Vill du komma åt mjukvarufunktionerna i Pro Tools HD men inte köpa HD Accell/HDX-hårdvara kan du köpa vanliga Pro Tools och Complete Production Toolkit 2, eller bara skaffa en Pro Tools HD-licens utan hårdvara från nätet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte kidnappa tråden och fråga om HD HDX Native och Voices.

Vad jag inte får grepp om riktigt är varför RTAS plugins kapar 1/ut 1/in.

Vad jag förstår det som så är 1 voice = 1 spår/track.

http://www.avid.com/US/products/Pro-Tools-HD-Native#Features

Och att t.ex för ett HD1 system så har du alltså 96 voices.

slungar du på en RTAS plugin på ett spår har du 94 voices,

Innefattar dessa voices även fysiska I/O????

Kan du routa signalen från din virituella kanal stripp ut till hårdvara in tillbaka och hämta upp signalen t.ex sidechain i en plugg?

Så att man slipper använda två strippar?

Redigerat av Byzance
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...