Jump to content
Annons

får inte Read/write till att funka


staxxon

Recommended Posts

Tjenar!

Får alltså inte Read and write till fungera som det skall. Har en vers som jag vill sänka volymen på en gitarr.

Ställde mig 2 takter innan själva versen, tryckte in Write, kicka igång play, och när jag kom till till versen så sänkte jag volymen, lät den köra över versen, när den var slut så höjde jag volumen igen. Slog av write knappen sedan

Nu till kruxet.

Om jag nu ställer mig på samma ställe(eller vilket ställe som helst innan) och slår på Read knappen, så lägger sig volymen direkt på 'vers volumymen'? Det skall den ju inte göra utan vänta till själva versen kommer.

Varför gör den det?

Om jag startar från 0 punkten, dvs början av låten och kör write därifrån och väntar ända till versen och sänker/höjer där så funkar det! Men man skall väl inte behöva ställa sig i början varenda gång eller?

Jag trodde att man kunde gör det en bit ifrån.

Måste göra fel någonstans. Var??

Tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker själv att det är mycket enklare att justera manuellt, genom att klicka i "automationslinjen", precis som aRocker är inne på.

I Cubase, från i alla fall ver 5 och uppåt, så syns det inte i spårets namnlist vart man ska klicka fram automationslinjen, men om du för musen över siffran som anger spårets nummer (ute till vänster) så kommer pilen fram. Klicka ned den och välj Volym i listen brevid. Klicka sen på R. Nu kan du klicka fram punkter i den grå automationslinjen (som då blir blå istället) och dessa punkter kan du dra upp och ned för att ändra värdena.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...