Jump to content
Annons

Elevenrack eller Apogee Duet 2?


ApeTrooper

Recommended Posts

Jag var på väg att köpa mig ett Duet 2 häromdagen. Då jag funderar lite på att köpa mig en POD också för att spela in via så fick jag tips av killen i affären att köpa ett Eleven Rack istället då det, i hans mening, var ett suveränt ljudkort med samma funktion som en POD skulle tillföra.

Nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra och vad jag ska ta... Började för nån vecka sedan leka lite i Guitar Rig demo versionen och tycker väl att den låter väldigt bra, utan att ens behöva ratta så mycket. Så det jag står mellan är väl om jag ska köpa ett Eleven Rack och allt i ett som jag förstår det, eller om jag ska köpa Duet 2 och Guitar Rig.

Någon som har provat bägge lösningarna? Eller vill dela sin upplevelse av det ena alternativet? Tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är svårt att jämflra nyttan med dessa. Båda lösningarna kommer att ge dig bra resultat som funkar fint i mix, så det är mest en fråga om tycke och smak. Fördelen med Eleven Rack är ju att den lyfter processorarbetet från din dator, om det är något som känns angeläget. Jag har använt mig av bägge lösningarna, och båda funkar bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Får ju med PT med eleven rack så det är ju en fördel. Men om du inte behöver det så finns den här annonsen där en säljs billigt: http://www.vend.se/ad.php?126662

Problemet med ampsims är att man får EQ:a en hel del för att de ska låta bättre. Ett annat är att de inte smälter in i mixen naturligt som en riktig stärkare gör. Men ska du köra ampsims så finns det en del gratis som funkar lika bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker man får riktig bra resultat med båda rent ljudmässigt.

Guitar Rig känns väl kanske lite mer "färdig" i sitt ljud och detta gör att ljuden ganska lätt sitter rätt i mixen redan från början.

Eleven Rack låter lite mer rå, naturlig och realistisk vid en direkt jämförelse.

Spelmässigt tycker jag Eleven Rack är betydligt bättre då den känns mer som en vanlig stärk vad gäller dynamik och annat, dessutom har den inte den lilla latency som pluggar likt Guitar Rig har. Vissa klarar av att lira med den latencyn utan problem, medan andra, som jag, tycker det dödar liret rätt mycket.

Om jag var tvungen att välja mellan dessa båda så väljer jag utan att tveka Eleven Rack, den är riktigt rolig och inspirerande att spela med och låter lite mer realistisk än Guitar Rig.

Mitt tips är dock att lyssna på båda innan köp om du har möjlighet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Får ju med PT med eleven rack så det är ju en fördel. Men om du inte behöver det så finns den här annonsen där en säljs billigt: http://www.vend.se/ad.php?126662

Det går inte att separera PT från Eleven Rack, så även om man köper den beggat så har man PT.

Den enda fördel jag tycker PT har är att det följer med en editor till Eleven Rack, en editor som Avid hittils ogärna släppt i en fristående version, trots att vi är många som tjatat om det länge nu. Men de tycker väl kanske att det inte är tillräckligt många som konverterat till PT än...

Det finns ju andra hyfsat feta annonser också...

http://www.vend.se/ad.php?126670

Link to comment
Dela på andra sajter

Juste, det där med PT. Dum fråga kanske men, är Eleven Rack på nå sätt låst till PT? Den måste väl funka till annat också som typ Logic (vilket jag använder idag)?

Den funkar utmärkt till Logic. Eller inte inkopplad alls, om du föredrar det. I Logic kan du dock, som tidigare skrivits, inte använda mjukvarueditorn för att styra Eleven Rack.

Vad gäller vad som skrivits om Eleven Racks fördel jämfört med pluggar är jag nog beredd att hålla med. Den lilla skillnad till Eleven Racks fördel, som också den påtalats, gör faktiskt positiv skillnad för spelkänslan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag provspelade Eleven Rack i butik igår och jag blev helt såld! Skrapade lite lätt på lite mer än hälften av ljuden och gick in lite djupare på kanske två av dom. Det finns ju otroligt mycket valmöjligheter tycker jag. Så om ca två veckor är jag Eleven Rack ägare 🙂

Tack för alla svar!!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Tjenna igen!

Nu har jag köpt Eleven Rack här om dan och har dessvärre stött på en del problem...

Jag tänkte försöka beskriva vad jag gjort, vad som inte funkar och vad som händer i processen, hoppas ni hänger med och kan hjälpa mig. Det vore MYCKET tacksamt

Jag började med att installera drivrutinerna från medföljande skiva. Därefter pluggade jag in Eleven Rack och provade lite hur det skulle gå i Logic (jag hade Logic sedan innan och ville prova fortsätta med det man kan någorlunda instället för att slänga dig in i Pro Tools direkt)

Dock gick det inte så bra i Logic, ja förstod inte vad som var fel. Laddade därför ner Pro Tools 10 som ingick i lådan samt en iLok licens med USB. Förde över PT licensen till iLok USB, följde manualen helt enkelt.

Har försökt köra i PT ett tag nu men förstår inte alls programmet, kan enligt PT inte skicka in någon signal från gitarren genom Eleven Rack då programmet menar att det inte finns någon input kanal. Provar även i Logic där jag ändrat input och output till Eleven Rack istället för mitt gamla Focusrite Saffire 6 som också är inkopplat för tillfället. Jag laddade ner nån drivrutin manualen beskrev behövdes tidigare idag, men händer inte så mycket mer ändå. Förutom att när jag nu öppnar PT så kommer det upp en ruta om att auktorisera Eleven Rack och nått dom heter bara Eleven. Men när man ska göra det så säger den att det inte finns på iLoken och att man ska "insert License Card". Men jag har inget sådant som jag kan sätta in. Inget annat än skivan vilket jag har provat men det hjälper inget...

Väljer man en annan auktoriserings metod kommer den med en "Challenge" där man ska skriva en Response, men den vägen förstår jag än mindre utav

När jag väl är inne i PT så har jag alla fönstren (Edit, Mix, Eleven Rack) men ja får som sagt ingen signal.

Någon som har en aning om vad som kan göras? Funderar annars på att avinstallera allting och börja om

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag inte alls inne på fristående PT-licenser, Logic eller iLok's.

Det enda du behöver göra är att installera den PT-version som hängde med, koppla in din 11R och sen skall det i princip bara vara att tuta och köra.

Att föra över något på iLok är inte nödvändigt för 11R att funka i alla fall, man kan säga att den funkar som en dongle.

Vill du använda Eleven Rack till någon annan DAW så behöver du bara ha drivrutinen installerad och kan skippa PT helt, såvida du inte vill använda den grafiska editorn som än så länge bara finns i PT.

Eleven är den plugin som finns i PT och Eleven Rack är hårdvaran som du äger.

Mitt tips är att börja om. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Du påminner mig om en detalj ja missade. Jag ljud till Logic från Eleven Rack, dock bara en ren signal, alltså inte ljudet jag har ställt på själva hårdvaran. Hittar inte 11Rack i nån plug-in eller input eller någe

Men ja, jag ska starta om senare idag. Även koppla bort mitt gamla Focusrite och köra uteslutande på 11Rack

Link to comment
Dela på andra sajter

Du påminner mig om en detalj ja missade. Jag ljud till Logic från Eleven Rack, dock bara en ren signal, alltså inte ljudet jag har ställt på själva hårdvaran. Hittar inte 11Rack i nån plug-in eller input eller någe

Men ja, jag ska starta om senare idag. Även koppla bort mitt gamla Focusrite och köra uteslutande på 11Rack

Passa på att ladda ner dem senaste drivisarna från Avid's sida när du ändå håller på, ifall du inte redan har dem förstås... 🙂

http://secure.digide...ArticleId=42494

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag avinstallerat PT, tagit bort det gamla ljudkortet, installerat om 11Rack, laddat ner och installerat senaste drivrutinen. Men det funkar fortfarande inte som jag vill...

Jag kan lyssna på musik och höra ljud från filmer genom det (som på ett vanligt ljudkort alltså). MEN det som jag inte begriper mig på just nu, det som jag vill ska fungera, är att när jag spelar i Logic så hör jag 11Rack ljudet i högtalarna, men när jag spelar upp den nyss inspelade sekvensen så är det bara en ren signal, inget 11Rack ljud alltså. Hur får jag det ljudet jag har inställt på 11Rack att fastna på Logic inspelningen?!?

Har redan valt 11Rack som ljud in/ut på Macens inställningar OCH på Logics Audio Preferences. Några andra tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste välja rätt källa på spåret du spelar in.

Just nu så har du den på defaulten, Guitar In, och den spelar endast in den rena signal du just nu hör. Denna signal kan man använda om man exempelvis vill reampa.

Det du skall välja heter exempelvis Eleven Rig L eller Eleven Rig R, då får du med det processade ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Smart fördel med Eleven Rack faktiskt, fördröjningsfri lyssning med effekter och dessutom kan man spela in både ren och processad signal på varsitt spår. 🙂

Har du fått till auktoriseringen av Eleven-pluggen i PT ännu?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste välja rätt källa på spåret du spelar in.

Just nu så har du den på defaulten, Guitar In, och den spelar endast in den rena signal du just nu hör. Denna signal kan man använda om man exempelvis vill reampa.

Det du skall välja heter exempelvis Eleven Rig L eller Eleven Rig R, då får du med det processade ljudet.

Vart hittar jag det? Ursäkta men är lite ny på Logic fortfarande =/

Smart fördel med Eleven Rack faktiskt, fördröjningsfri lyssning med effekter och dessutom kan man spela in både ren och processad signal på varsitt spår. 🙂

Har du fått till auktoriseringen av Eleven-pluggen i PT ännu?

Struntar i PT för tillfället faktiskt. Det känns lite övermäktigt i mitt tycke...

Förstår knappt ens hur man lägger till spår i det =P

Link to comment
Dela på andra sajter

Smart fördel med Eleven Rack faktiskt, fördröjningsfri lyssning med effekter och dessutom kan man spela in både ren och processad signal på varsitt spår. 🙂

Jepp, riktigt praktiskt och bra, använder det ofta.

Vart hittar jag det? Ursäkta men är lite ny på Logic fortfarande =/

Har aldrig kört Logic men testa att tryck in REC-knappen på spåret du skall spela in så kanske du får upp ett fält där du får välja inspelningskälla... 😕

Om det inte funkar så i Logic, får du vänta tills någon Logic-nisse dyker förbi tråden. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

S1259_EVO_ArrAndMixerA1.png

Logic-manualen finns på nätet och har den hjälp/info du behöver på din nivå.

Precis ovanför volymregeln på din kanal har du in- och utgångar. I bilden ovan används ingången "Input 1" och utgången går till stereomasterbussen "Stereo Out". Klicka och håll nere musknappen på Input 1 och, i menyn som dyker upp, ändrar du till den ingång du önskar.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

JAG LÖSTE SKITEN!!!!

Provade med att öppna åtta nya spår, en för varje input. Och DÅ hittade jag det!! Input 1 = ren signal. 2, 5, 6, 7 och 8 = tomma (fångar inte upp något ljud). 3 och 4 = Eleven Rack signalen 🙂

Ååh vad skönt det känns! Att slippa känna att man bränt upp sju papp.

Tack för hjälpen alla!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Eleven Rack L är benämningen på en av kanalerna om du använder PT. I Logic används bara numrering av ingångarna, dvs. Input 1-8. Så byt bara vidare till input 2, 3 etc. tills du hittar rätt ingång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svarade samtidigt som du insåg lösningen.

2, 5, 6, 7 och 8 är alltså övriga ingångar. Mikrofoningången, linjeingång i stereo, AES/EBU digitalingång i stereo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...