Jump to content
Annons

Peakar i Logic?


ApeTrooper

Recommended Posts

Ett av de största problemen för mig när jag spelar in är att när jag spelat in, t.ex., två gitarr spår + ett basspår + trummor (superior drummer) så brusar/distar det...

Ända lösningen jag kommit på är att dra ner på output level. Men sen blir ju ändå det slutgiltiga resultatet så lågt i volym, så man får ju höja en del när man lyssnar på den slutgiltiga filen. En kompis sa att detta kunde bero på att det peakar, men han kunde ge en lösning då han använder Cubase.

Hur löser jag detta?? Hoppas ni förstår vad jag försöker säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
BurninSven (oregistrerad)

Du måste ställa in volymen på hela kedjan från instrumenten genom vad du nu använder som tex riktiga förstärkare eller mjukvaru plugins in i Logic.

Eventuellt kanske du måste lägga en limiter på kanalerna också. Sen ju mera spår du lägger så kan det även dista på master kanalen så du åker på att mecka med nivåerna på det som du redan spelat in. Beroende på hur snabb dator du har så kan det funka att även tillfälligtvis lägga en på mastern oxå och klicka igång low latency läget. Orkar inte din dator med det så strunta i limiternpå mastern utan sänk volymen på mastern under tiden som du spelar in. Det ska så vitt jag vet inte påverka inspelningsvolymen på dom enskilda kanalerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Det beror ju på var i kedjan du gör det. Normalt sett så vill man ju ha en odistad så stark signal in i programmet som det bara går. Vad är det du använder till tex gura och bas?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om "bruset/disten" försvinner när du drar ner output level så är det inte brus, utan digital klippning/distorsion. Detta ser du ju tydligt i och med att signalen peakar och slår i rött.

Om volymen är onormalt låg när du dragit ner och disten försvunnit (onormal = ca mindre än en tredjedel av upplevd volym av en mastrad kommersiell musikinspelning) så skulle jag råda dig att ta en titt på alla de gainsteg för uppspelning som oftast finns på ljudkortet, både fysiska och mjukvarumässiga. Oftast har ljudkortet en mixermjukvara av något slag som kan vara lågt ställd i något steg.

Link to comment
Dela på andra sajter

JA, som Piccazzo säger, se för det första till att du inte har en analog dist, dvs. att insignalen är för stark. En dist som uppkommer av att det är en massa kanaler med starkt ljud (mycket energi) samtidigt, kan man ratta till. En analog signal som är distad (om du har för stark signal in i ljudkortet), går tyvärr inte att fixa till på ett snyggt sätt. Resten är mix, master, kunskap och erfarenhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror ju på var i kedjan du gör det. Normalt sett så vill man ju ha en odistad så stark signal in i programmet som det bara går. Vad är det du använder till tex gura och bas?

Jag har gain på ludkortet på typ 1, jämt. I övrigt kör jag diverse Logic ljud, alltså de färdiga som man kan välja ifrån, till bas och gitarr

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Ok då är mitt förslag att du testar utan nån av Logics presets för gura och bas bara på en "ren" kanalstrip. Mecka med gain på ljudkortet och notera hur het in signalen blir beroende på vilken typ av komp/solo/plock du du kör för tillfället.

När du har koll på det så du vet hur du behöver ändra volymen beroende på hur du spelar och vilket instrument du spelar (en annan gura eller bas kan ha en helt annan output beroende på mickarna som du kan behöva kompensera för) så lägger du på en preset och kollar upp hur det förändrar läget.

Troligtvis kommer det att dista då, det vill säga om du har lagt dig på så hög nivå som möjligt utan preset.

Om du ändrar på volym och eller gain samt EQ och eventuellt oxå högtalare och till och med mick placering på preseten så kommer det oxå att ändra volymen. Sen har du alla dom andra effekterna som EQ, Kompressor etc etc som också finns med i presetsen som man kan rodda runt med som då också ändrar volymen.

Det vill säga att det ljudidealet/soundet som du strävar efter får du genom att testa att mecka med allt det här och du kan ändå åka på att lägga på en Limiter sist i kedjan som en kompromiss för att det inte ska dista.

Sen ju mera instrument du lägger till så kommer signalen på Mastern att öka i styrka men det kan man kompensera för genom att antingen dvs om din dator pallar med det lägga en Limiter även där eller helt enkelt bara dra ner volymen på den under tiden som man spelar in.

Så nånting skulle jag göra för att hitta ett bra läge.

Redigerat av BurninSven
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Ok då är mitt förslag att du testar utan nån av Logics presets för gura och bas bara på en "ren" kanalstrip. Mecka med gain på ljudkortet och notera hur het in signalen blir beroende på vilken typ av komp/solo/plock du du kör för tillfället.

När du har koll på det så du vet hur du behöver ändra volymen beroende på hur du spelar och vilket instrument du spelar (en annan gura eller bas kan ha en helt annan output beroende på mickarna som du kan behöva kompensera för) så lägger du på en preset och kollar upp hur det förändrar läget.

Troligtvis kommer det att dista då, det vill säga om du har lagt dig på så hög nivå som möjligt utan preset.

Om du ändrar på volym och eller gain samt EQ och eventuellt oxå högtalare och till och med mick placering på preseten så kommer det oxå att ändra volymen. Sen har du alla dom andra effekterna som EQ, Kompressor etc etc som också finns med i presetsen som man kan rodda runt med som då också ändrar volymen.

Det vill säga att det ljudidealet/soundet som du strävar efter får du genom att testa att mecka med allt det här och du kan ändå åka på att lägga på en Limiter sist i kedjan som en kompromiss för att det inte ska dista.

Sen ju mera instrument du lägger till så kommer signalen på Mastern att öka i styrka men det kan man kompensera för genom att antingen dvs om din dator pallar med det lägga en Limiter även där eller helt enkelt bara dra ner volymen på den under tiden som man spelar in.

Så nånting skulle jag göra för att hitta ett bra läge.

Ursäkta att jag inte svarat fören nu, men detta hjälpte mig väldigt mycket! Börjar få kläm på det där känner jag, bättre än innan iallafall.

Tack så mycket!! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Det var så lite så, inga problem glad att jag kunde hjälpa till lite. Kolla in min film och tips på länk om hur du kan använda IR med Logics Space Designer istället för dom högtalare kabinett som ingår i Guitar Amp (samt då även presetsen).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...