Jump to content
Annons

Ljudskillnad på trä och metall-virvlar (mässing etc)


evilrocker

Recommended Posts

Helluu

(Nej jag är inte trummis)

Jag har ju som sagt nyligen införskaffat mig ett Tama Starclassic B/B där virveln även ingick.

Dock (utan att ha provat massa andra virvlar) är jag inte helt nöjd med virveln (ja gick in till en butik och

fick den stämd rätt "säger dom iaf").

Tycker virvelljudet är lite för mörkt och mjukt och för mycket ring (ton, st anger haha) och ja man kan köpa e-rings

och dämpa och skit.... Men som alltid så vill jag ha det bättre från grunden utan massa tillbehör och mod.

Har spanat på bla en black beauty, någon som vet hur den låter jämfört med trävirvlar? Jag kan inte helt

förklara vilket virvelljud jag är ute efter men mer som tex:

Rise Against – Architects

Aja... famlar i mörker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du ska ha en smackande virvel så är det trä som gäller. Mickat både över och under naturligtvis!

Vad det gäller tjongandet så hänger det på skinnet, ju tunnare ju mer ton i det. Och tjockare ju stummare/torrare bli det.

MEN sen är det så att du lyckas nog rätt bra ändå. Även om du har en tjongande och sjungande toner i virveln.

För även om det slamrar och sjunger så försvinner det i mixen. Alltså så ger det, den där smällen ändå.

En för död virvel försvinner i mixen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok kanske får kolla andra skinn igen, har provat två olika, kanske ska testa en sån e-ring också för

att döda lite övertoner. förstår att det ska vara med men har idag provat både med 57a och 421a

och tycker det är för jäkla myck "dåååång" med. Vet att rise körde beyer m201 på virveln, den kanske

gör ett mindre "honky" ljud än vad 57an gör också?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill ha den där smällen i virveln så fega inte ur, stäm upp som fan. Speciellt om du har tjockare skinn. Oavsett matreal i virveln.

Vad det gäller mikar så är det nog skit samma. Jobba på källan mer än mikrofoner. Dom flesta mikrofoner låter ju mest likt varandra!

Jobba på ljudkällan! Men se till att du har mik både över och under. Och tro det eller ej så finns det mer botten på sejarsidan än slagsidan!

Så skär inte av nån bas på sejarmiken!

Lycka till! 🙂

Mvh// Kill

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe coolt, jag vill inte ha ett för ljust virvelsound bara, lyssna på spotifylänken där.

Jag har faktiskt nyligen börjat behandla undermicken till virveln helt annorlunda, skär bara

runt 60hz och har ändrat från snabb attack till långsam attack på kompressorn. Jag kör

ju lite kompressor vid tracking. aja ska testa lite mer imorgon! Återkommer! Tack 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

En ny upptäckt idag, hade Evans power center reverse dot på först vilket gav en boing-virvel (st anger)

vilket jag absolut inte ville ha, tonen gick inte att minska eller få bort med någon stämning, det enda som hjälpe

var en e-ring. Slängde på ett Genera dry igen och boinget är borta, fast virveln känns mer livlös. Va fan

finns det inget mitt i mellan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du testat de här små kletiga grejerna man kan lägga på, har glömt vad de heter fast jag har såna själv. En enda sån kanske vore grejen, jag kör med såna, ju närmare sargen ju mindre dämp. Den funkar nästan som en gejt, just när man slår ändras inte ljudet alls, det är bara ringandet efteråt tas bort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag anser att ringet (sustainen) i virveln är nyckeln till en bra virvel. Är virveln för död så försvinner den i mixen som någon ovan sa. Dämpringar och dylikt är banlyst i min studio 😄 haha. Finns många bra "billiga" virvlar. Nyckeln sitter oftast i en välstämd (inte för högt stämd) och en bra truymmis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du testat de här små kletiga grejerna man kan lägga på, har glömt vad de heter fast jag har såna själv. En enda sån kanske vore grejen, jag kör med såna, ju närmare sargen ju mindre dämp. Den funkar nästan som en gejt, just när man slår ändras inte ljudet alls, det är bara ringandet efteråt tas bort.

Moongel 😄 ja har testat, funkar rätt bra.

Evans har ju ett ambassadörliknande skinn med små små hål runt efter kanterna! Och det är så där lagomt dödat skinn!

Så ambassador har mindre ring också? Kanske ska gå över till Remo helt?

Jag anser att ringet (sustainen) i virveln är nyckeln till en bra virvel. Är virveln för död så försvinner den i mixen som någon ovan sa. Dämpringar och dylikt är banlyst i min studio 😄 haha. Finns många bra "billiga" virvlar. Nyckeln sitter oftast i en välstämd (inte för högt stämd) och en bra truymmis.

Jepp jag vill helst inte ha dämpringar och moongel, därför jag försöker trixa tills jag får till det ljudet jag vill ha.

Här är senaste försöket (nej jag kan fan inte spela trummor alls, låter för jävligt 😄)

http://soundcloud.com/soundofarevolution/trummor27aug

Det börjar ta sig, önskar dock att den hade lite mer sustain, går säkert att pilla lite med underskinn

och sejare. Dock vill jag inte ha mer sjungande ton, för den tonen som var där tog över, det var nästan

bara ton och inte virvel. På denna inspelning är det BD: Beta52, SD top:SM57, SD bottom: SM81, Toms: MD421, OH: c414

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ska ha en smackande virvel så är det trä som gäller. Mickat både över och under naturligtvis!

Vad det gäller tjongandet så hänger det på skinnet, ju tunnare ju mer ton i det. Och tjockare ju stummare/torrare bli det.

MEN sen är det så att du lyckas nog rätt bra ändå. Även om du har en tjongande och sjungande toner i virveln.

För även om det slamrar och sjunger så försvinner det i mixen. Alltså så ger det, den där smällen ändå.

En för död virvel försvinner i mixen!

En för död virvel försvinner...skulle inte tro det, lyssna på alla 70-talsinspelningar, allt handlar om hur virveln i sig låter och vem som spelar på den...ett riktigt snärtigt kantklipp och alla virvlar funkar, låter helt enkelt olika beroende på material/djup/skinn/slagteknik...alla funkar att mixa/eq:a in i en låt.

Edit: Micka underskinn är heller inget måste...micka lite mer mot stomme eller OH, tar upp det "riktiga" virvelljudet...fast det beror ju på produktion också givetvis, "vad ryms"...så att säga.

Redigerat av aROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

En för död virvel försvinner...skulle inte tro det, lyssna på alla 70-talsinspelningar, allt handlar om hur virveln i sig låter och vem som spelar på den...ett riktigt snärtigt kantklipp och alla virvlar funkar, låter helt enkelt olika beroende på material/djup/skinn/slagteknik...alla funkar att mixa/eq:a in i en låt.

Edit: Micka underskinn är heller inget måste...micka lite mer mot stomme eller OH, tar upp det "riktiga" virvelljudet...fast det beror ju på produktion också givetvis, "vad ryms"...så att säga.

Dock märkte jag att undermicken gav lite extra tydlighet i virveln, och även lite mer tryck.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dock märkte jag att undermicken gav lite extra tydlighet i virveln, och även lite mer tryck.

Det kan det absolut göra...fast trycket borde man nog få fram ändå...men kör på det som passar din produktion bäst.

Black Beauty är ju brutal...men plåtvirvlar är distinktare så visst tror jag på det för din verksamhet, har för mig att du kör lite modernare metal, eller!?

Edit:Denna är superdämpad utan utan sejarmick...tycker det funkar.

https://www.studio.se/index.php/topic/95899-arocker-blind-frustration/page__fromsearch__1

Redigerat av aROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan det absolut göra...fast trycket borde man nog få fram ändå...men kör på det som passar din produktion bäst. Black Beauty är ju brutal...men plåtvirvlar är distinktare så visst tror jag på det för din verksamhet, har för mig att du kör lite modernare metal, eller!? Edit:Denna är superdämpad utan utan sejarmick...tycker det funkar. https://www.studio.se/index.php/topic/95899-arocker-blind-frustration/page__fromsearch__1

Well vi spelar väl inte direkt metal, trumsoundet kan ofta vara snarlikt, fast vi kör ju inte extremt klickig kagge. Men det är punk.. lite åt rise against-hållet, många tvåtakts-låtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan det absolut göra...fast trycket borde man nog få fram ändå...men kör på det som passar din produktion bäst. Black Beauty är ju brutal...men plåtvirvlar är distinktare så visst tror jag på det för din verksamhet, har för mig att du kör lite modernare metal, eller!? Edit:Denna är superdämpad utan utan sejarmick...tycker det funkar. https://www.studio.se/index.php/topic/95899-arocker-blind-frustration/page__fromsearch__1

Den virveln var inte långt från vad jag är ute efter ändå, vad är det för virvel? Dock så hade

jag velat ha den lite hårdare men det kan ju fixas med lite kompression, och paralell kompression. 😄

Bra låt.

Link to comment
Dela på andra sajter

En för död virvel försvinner...skulle inte tro det, lyssna på alla 70-talsinspelningar, allt handlar om hur virveln i sig låter och vem som spelar på den...ett riktigt snärtigt kantklipp och alla virvlar funkar, låter helt enkelt olika beroende på material/djup/skinn/slagteknik...alla funkar att mixa/eq:a in i en låt.

Edit: Micka underskinn är heller inget måste...micka lite mer mot stomme eller OH, tar upp det "riktiga" virvelljudet...fast det beror ju på produktion också givetvis, "vad ryms"...så att säga.

Jo men pratar vi 70-tals produktioner så håller jag med dig. Men pratar vi moderna komprimerade produktioner så skulle aldrig en sådan akustik virvel slå igenom i en mix.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men pratar vi 70-tals produktioner så håller jag med dig. Men pratar vi moderna komprimerade produktioner så skulle aldrig en sådan akustik virvel slå igenom i en mix.

Fast jag vill inte ha en 70-tals-virvel. Jag vill inte ha st anger heller 🙂

Jag tror vi är ute på lite olika spår, jag menar inte att virveln ska vara torr och död.

Jag tror inte du heller hade gillat det soundet jag fick här om dagen, boiiiiiing booiiiiing.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast jag vill inte ha en 70-tals-virvel. Jag vill inte ha st anger heller 🙂

Jag tror vi är ute på lite olika spår, jag menar inte att virveln ska vara torr och död.

Jag tror inte du heller hade gillat det soundet jag fick här om dagen, boiiiiiing booiiiiing.

Tycker det lät helt ok på din inspelning där. Kanske med lite parallel komprimering så får du ut lite mer sustain i virveln. Jag tror du fått ut det bästa ljudet ur just den virveln. Du får helt enkelt byta virvel om du vill ha ett annat sound.

Och nej, det ska inte låta boing,boing alá St. Anger men är det go sustain som i t.ex en Black beuty så är det bara gött.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det lät helt ok på din inspelning där. Kanske med lite parallel komprimering så får du ut lite mer sustain i virveln. Jag tror du fått ut det bästa ljudet ur just den virveln. Du får helt enkelt byta virvel om du vill ha ett annat sound. Och nej, det ska inte låta boing,boing alá St. Anger men är det go sustain som i t.ex en Black beuty så är det bara gött.
😄 Japp tror också det är typ det bästa (för min musik) som går att få ur den. Och ja är faktiskt inne på att tjacka en black beauty, du har inga ljudklipp på en sån?

Edit: kan fan inte låta bli att skratta när jag hör mig själv spela trummor haha, kan ju inte låta sämre.

Redigerat av evilrocker
Link to comment
Dela på andra sajter

Den virveln var inte långt från vad jag är ute efter ändå, vad är det för virvel? Dock så hade jag velat ha den lite hårdare men det kan ju fixas med lite kompression, och paralell kompression. 😄 Bra låt.

Tack för kritik...det är en Ludwig trävirvel från -60!

Jo det går ju att ta fram mer topp med EQ:n och komprimera lite hårdare, denna är parallelkomprimerad med Softubes FETkompressor

Link to comment
Dela på andra sajter

Var in och lyssnade på din fil nu...låter som om du har den väldigt nära skinnet i mickningen eller!?

Sedan tycker inte jag att detta lät långt borta, blir liksom för snällt bara.

Vad brukar du köra för efterbehandling!?

Testat att köra den genom gitarrstärk?

Link to comment
Dela på andra sajter

Övermicken är kanske 5cm ovanför och 2cm utanför sargen, provat längre bort då tycker jag tydligheten försvann, för nära försvann karaktären mer på virveln. Undermicken (sm81) sitter kanske 8cm vinklat 30 grader ungefär. Boostat lite vid 4k och 10k, så det var näst intill obehandlat. Ja den låter för rund och snäll, jävla snälla virvel 🙂

Edit: Sen slår jag för mesigt också tror jag, får ju fan inte till ett bra virvelslag när hihat-armen ligger

över haha.

Redigerat av evilrocker
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Det har skrivits en hel del... men kan reflektera lite...

BB virvlar låter underbart. Man kan väll säga mellan 9 -10 på en skala 0-10.

Dock har jag trävirvel som slår BB så den är väll ( enl mig ) typ 15 på en skala från 0-10 😄 !!!

Tycker din virvel låter för " torr".

Kanske ska du släppa på spänningen på sejaren?!? Det tror jag kan liva upp den en anning. Kanske dämpa liiiite mindre?

( dock mycket fint klipp i kaggen!!! Föresten, andra låter bra också.... men... lite torr/död virvel)

Sen skulle JAG vilja ha mera "ring" i den... så det blir mera liv.Mera dynamik.

Sen undrar jag - den som spelade, slår nah/hon rimshots?!?! För det låter inte så....

Då tror jag det blir mera "fläsk" ur virveln.

Mina 5 cents...

Redigerat av Superfly
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...