Jump to content
Annons

Rca kabel till ljudkort


Vinyl

Recommended Posts

Annons

Eftersom RCA-kablar (och därmed också ljudkortets ingångar) är obalanserade, så är det betydligt större risk att det kommer in störningar i signalen. Med obalanserade kablar är det viktigare än någonsin att de har en riktigt tät skärm, att man har så korta kablar som möjligt och att man drar kablarna rätt och undviker alla transformatorer, nätkablar, monitorer och allt annat som kan störa...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok tack Claes.

ja just nu så ligger allt i en ända röra med 1.5meters kablar

ca 40 centimeter från monitorn 🙂 . Borde väll inskaffa mig bättre och kortare kablar 😎

Saken är den att jag håller på att spela in ett band för första gången så lite oerfaren är jag 🙂

Tyckte att det var lite dåligt ljud, så jag bytade ut RCA kablen till bastrumman till en bättre och tyckte att det blev lite bättre ljud men var osäker om det stämde eller om jag bara inbillade mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudet lär inte låta bättre bara för att du har en "bättre" kabel. Det är skärmningen som gör skillnad, och det hör du om du vrider upp volymen på max (utan att spela något), och lyssna in i högtalarna. Om du hör jordbrum och störningar och skit så är det kabeln som är dåligt skärmad. Det vill säga, om du inte har något annat inkopplat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok tack Claes.

ja just nu så ligger allt i en ända röra med 1.5meters kablar

ca 40 centimeter från monitorn 😏 . Borde väll inskaffa mig bättre och kortare kablar 🙂

Saken är den att jag håller på att spela in ett band för första gången så lite oerfaren är jag 😄

Tyckte att det var lite dåligt ljud, så jag bytade ut RCA kablen till bastrumman till en bättre och tyckte att det blev lite bättre ljud men var osäker om det stämde eller om jag bara inbillade mig.

Jag tror inte att du inbillade dig det. (om du nu gjorde det så spelar det ingen roll eftersom du ändå tyckte att det blev bättre!)

Givetvis kan ljudet skifta mellan olika kablar. En balanserad XLR av god kvalitet låter bättre än en obalanserad RCA. Det känns som att ljudet sitter ihop lite bättre helt enkelt och inte spretar så mycket. Fetare kan man väl säga med andra ord.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det var just det jag tyckte att det blev lite fetare

men om det bara är inbillning så får jag köra vidare på det 😏

Och ChrioN jag ska testa och kolla som du föreslog

(får väll sticka och köpa bättre kablar till alla kanaler)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudet lär inte låta bättre bara för att du har en "bättre" kabel. Det är skärmningen som gör skillnad, och det hör du om du vrider upp volymen på max (utan att spela något), och lyssna in i högtalarna. Om du hör jordbrum och störningar och skit så är det kabeln som är dåligt skärmad. Det vill säga, om du inte har något annat inkopplat.

Visst kan olika kablar låta annorlunda/bättre. Jag kan inte ge dig specifikatione som gör att de låter bättre, men det är ingen tvekan om saken.

MvH Rickard Gerthsson

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska ta mig i kragen och göra lite inspelningstester genom diverse kablar som jag har samlat ihop under en tid - från billigaste Clas Ohlson till både Supra-modeller och Silverkabel från HOSA - så kan folk lyssna sig fram i stället för att gissa... 😏

Tiden ska räcka till så mycket, bara... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska ta mig i kragen och göra lite inspelningstester genom diverse kablar som jag har samlat ihop under en tid - från billigaste Clas Ohlson till både Supra-modeller och Silverkabel från HOSA - så kan folk lyssna sig fram i stället för att gissa... 😏

Tiden ska räcka till så mycket, bara... 😄

Det hade varit väldigt bra och uppskattat.

Mvh Rickard Gerthsson

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns vissa fall då en kabel kan låta bättre. T.ex. om du har passiva högtalare och kopplar in en kabel med samma diameter som en vanlig linje-kabel. Men att en kabel ska kunna låta fetare än en annan, det låter jag vara osagt. De borde ni också göra. 😏

Ett test hade varit helt sjukt skoj! Antingen får man ställa sig i skamvrån eller så kan man reta alla som trodde det verkligen var en skillnad.

Redigerat av ChrioN
Link to comment
Dela på andra sajter

Men att en kabel ska kunna låta fetare än en annan, det låter jag vara osagt. De borde ni också göra. :rolleyes:

Ett test hade varit helt sjukt skoj! Antingen får man ställa sig i skamvrån eller så kan man reta alla som trodde det verkligen var en skillnad.

Jag kan inte svara för andra men jag har märkt skillnad på kablar. Sen om inte du gör det så får det stå för dig.

Visst i många fall så är det väl subjektivt också men om man tittar på mätningar så kan man ju se skillnad på värdena. Det är väl därför vissa kablar kostar mer än andra också!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du även Mogami, Canari, Cordial i ditt lager? Hade varit intressant att höra något från de företagen.

Jag har under en tid köpt in från olika håll för att testa. Blandat färdiga kablar och sådana som jag kommer att löda ihop själv. Jag har normalt bara lite kabel på lager - och då standardkabel från HOSA, eftersom jag är ganska övertygad om att de räcker till. Om någon i Malmötrakten kan vara av med en kabel av dyrare kvalisort, så hojta till. När jag har bestämt mig för exakt hur jag ska utföra testinspelningarna, så behöver jag inte lång tid med varje kabel för själva inspelningen...

Tester kommer jag förstås att göra förutsättningslöst och så noggrannt som möjligt, eftersom jag tror att det är hårfina skillnader det rör sig om - om det är några skillnader alls när det gäller ljudet...

Nu har jag äntligen också kunnat låna en analog signalgenerator, så att det blir äkta frekvenser på testtoner och frekvenssvep etc - i stället för modulerade, som man får om man skapar toner i högre frekvenser i exempelvis Wavelab...

Link to comment
Dela på andra sajter

Men att en kabel ska kunna låta fetare än en annan, det låter jag vara osagt. De borde ni också göra.  :rolleyes:

Ett test hade varit helt sjukt skoj! Antingen får man ställa sig i skamvrån eller så kan man reta alla som trodde det verkligen var en skillnad.

Jag kan inte svara för andra men jag har märkt skillnad på kablar. Sen om inte du gör det så får det stå för dig.

Visst i många fall så är det väl subjektivt också men om man tittar på mätningar så kan man ju se skillnad på värdena. Det är väl därför vissa kablar kostar mer än andra också!

Jag märker ingen som helst skillnad i ljud på mina egenhändigt (och väldigt dåligt) lödda kablar och på hosa-kablar. Sen om du ser skillnad med en spectrumanalyser, det är ju en helt annan femma.

Redigerat av ChrioN
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag märker ingen som helst skillnad i ljud på mina egenhändigt (och väldigt dåligt) lödda kablar och på hosa-kablar. Sen om du ser skillnad med en spectrumanalyser, det är ju en helt annan femma.

Som jag skrev. Om du inte märker någon skillnad så spelar det ingen roll. Men hur blir det då med slutresultatet på hela mixen när fler än du ska lyssna på det.

Jag tvivlar inte på att du får en mix att låta bra, men om du har bra kablar så kanske det skulle låta ännu bättre? (bara en tanke).

Det är ju så att på inspelning av ett instrument med en dålig kabel så kanske man inte märker någon jätteskillnad, men en hel mix har ju många kanaler med många inspelade saker med de dåliga kablarna......så det blir det ännu mer märkbart.

Det jag är ute efter är att alla länkar ska vara lika starka, för det är ju som bekant som talesättet säger!

Link to comment
Dela på andra sajter

Givetvis ska alla länkar vara starka! Jag är en liten bög vad gäller studioprylar.Det ska inte vara något skräp någonstans. Och om jag eller någon annan hörde någon skillnad, och påpekade det så hade jag inte tvekat 2 sekunder. Jag hade köpt en 1000kronors mogamimikrofonkabel istället för en clots för 250kr. Eller rättare sagt, jag hade kört enbart med mogamikablar.

Redigerat av ChrioN
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för hjälpen alla

Ähh hur det än ligger till så stack jag och köpte nya kablar 109kr styck för 0.5 meter på

kjell och company det är vad min budget klarar för tillfället 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Givetvis ska alla länkar vara starka! Jag är en liten bög vad gäller studioprylar.Det ska inte vara något skräp någonstans. Och om jag eller någon annan hörde någon skillnad, och påpekade det så hade jag inte tvekat 2 sekunder. Jag hade köpt en 1000kronors mogamimikrofonkabel istället för en clots för 250kr. Eller rättare sagt, jag hade kört enbart med mogamikablar.

VA?!?!? 😎 Finns det verkligen prylgalningar i forumet? Det var som 17 - det hade jag aldrig trott! 😉

Jag ska försöka få ihop lite fler olika innan jag drar igång, men så småningom kommer du att kunna höra den eventuella skillnaden själv. Ett problem är att det inte verkar vara vanligt att butikerna har lösmeterskabel hemma - och distributörerna säljer bara 100m-rullar. Hade det varit annorlunda, så hade jag haft fler sorter redan...

Jag har i alla fall över 10 olika kablar i mycket varierande prisklasser; från en tunn sak från Clas Ohlson för nästan inga pengar - till någon dyr Supramodell och värsta modellen av HOSA:s silverkabel för betydligt mer... 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ställer mig oerhört skeptisk till att man skulle kunna höra någon skillnad på kablar. Så ett test vore väldigt välkommet. Att basen skulle bli fetare för att det sitter andra ledare i kabeln med en lite bättre skärm känns som hokus pokus för mig. Pratar vi om kabellängder på omkring 100m så är jag med på noterna, men inte om det handlar om 1.5m.

Men det är vad jag tror och tycker. Vill folk köpa jättedyra kablar så varsågoda! 😉

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ställer mig oerhört skeptisk till att man skulle kunna höra någon skillnad på kablar. Så ett test vore väldigt välkommet. Att basen skulle bli fetare för att det sitter andra ledare i kabeln med en lite bättre skärm känns som hokus pokus för mig. Pratar vi om kabellängder på omkring 100m så är jag med på noterna, men inte om det handlar om 1.5m.

Det är just därför jag vill göra ett test, som i likhet med mina mictester blir möjligt att hämta på Nätet för de som är intresserade.

Jag är också väldigt skeptisk - men jag skulle förstås blir glatt överraskad om jag har fel, eftersom det då kan kännas mer motiverat att lägga mer pengar på kabel...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ställer mig oerhört skeptisk till att man skulle kunna höra någon skillnad på kablar. Så ett test vore väldigt välkommet. Att basen skulle bli fetare för att det sitter andra ledare i kabeln med en lite bättre skärm känns som hokus pokus för mig. Pratar vi om kabellängder på omkring 100m så är jag med på noterna, men inte om det handlar om 1.5m.

Men det är vad jag tror och tycker. Vill folk köpa jättedyra kablar så varsågoda! 😉

/Majken

Precis det är upp till var och en! Men jag sa aldrig att basen blev fetare vid bättre ("dyrare") kablar. Det känns bara som att ljudet sitter ihop bättre (svårt att förklara det med andra ord). Jag har hört skillnad i alla fall på A/B tester.

Men det ska sägas att det ska sättas i relation till vad man har för prylar. Sitter man på ett billigt ljudinterface med en behringer-mixer eller liknande så spelar det mindre roll än om du jobbar i en "professionell" studio. Lika barn leka bäst heter det visst, detsamma borde väl gälla elektronikprylar (ojj flummigt värre)??

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kommer att pilla ihop diverse testfiler (test-toner, brus och musik) som känns relevanta - och både med 44.1 och 96kHz samplingsfrekvens. Eftersom det kommer att gå ut genom Benchmark DAC-1 och in genom RME ADI-96 Pro, bör man tveklöst kunna höra om det verkligen finns några skillnader - men det är självklart också viktigt att man har tillräckligt bra lyssning - för om det finns några skillnader, så är de säkerligen inte stora...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi kan ta ett exempel.

En fet neve-preamp. Invändigt är den dragen med helt vanliga "12-volts-kablar". Jag förstår inte hur en dyr kabel i silver skulle kunna göra skillnad.

Dels är väl höljet runt jordat så det är fritt från störningar inuti, och dessutom antar jag att dessa kablar inte är 3-4 meter långa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Korrekt, men mina kablar från ljudkortet till mixerbordet är ungefär 0.5 meter. Alltså långt ifrån 3-4 meter också...

Obalanserat va?

Om du har balanserat ljudkort så kan du testa att sätta XLR istället. Även fast det är kort avstånd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...