Jump to content
Annons

Misstänkt 50hz jordloop


Panzerfaust

Recommended Posts

Har en vox ac15c1 som jag haft nu i snart ett halvår. Den låter heeeeeelt fantastiskt!

Men så igår börjar den brumma rejält. Först trodde jag det var gitarren som var dåligt jordad men brummet ligger kvar även när jag rör strängarna (alltså spelar). Har testat att rycka ur alla andra sladdar till uttaget (även comhemuttaget) men felet kvarstår. Har till och med gått så långt att jag slagit ifrån alla säkringar utom just den gruppen som försörjer förstärkaren. Testade även att koppla in förstärkaren i ett helt annat uttag men icke sa Nicke. Vad kan problemet vara? Nån trafo i närheten ( har tvn rätt nära) eller är det bara skit på nätet? Kan även påpeka att jag bor i hyreslägenhet. Ombyggd på 80 talet så tror att det är PEN-system.

När jag spelar i out of phase lägena på stratan minskas oljudet än aning.

Tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker att det låter som att din gitarr har tappat jordkontakten med stallet. Du har ingen annan gitarr att testa med? Plugga i en telekabel i gitarren och mät med en multimeter mellan stallet/strängarna och sleeven på kabeln. Där ska det vara kontakt, annars är något galet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Är det därför brummet försvinner lite i Mick-läge 2 o 4?

I de lägena kopplas två singlecoils ihop till en humbucker och blir därmed mer resistenta mot brum. Vet dock inte hur stor skillnaden blir utan jord.

Ett annat test jag brukar göra om jag misstänker jordproblem i någon av mina gitarrer är att köra dem genom en förstärkare med ett övergainat ljud så att störningar förstärks. Oavsett om man har singlecoil eller humbucker så ska brum avta när man tar i strängarna. Det kan ibland vara svårt att höra, därför hjälper massor med dist.

Link to comment
Dela på andra sajter

I de lägena kopplas två singlecoils ihop till en humbucker och blir därmed mer resistenta mot brum. Vet dock inte hur stor skillnaden blir utan jord.

Ett annat test jag brukar göra om jag misstänker jordproblem i någon av mina gitarrer är att köra dem genom en förstärkare med ett övergainat ljud så att störningar förstärks. Oavsett om man har singlecoil eller humbucker så ska brum avta när man tar i strängarna. Det kan ibland vara svårt att höra, därför hjälper massor med dist.

Men det är ingen skillnad om jag håller mot strängarna eller inte. Brummar lika mycket. Men om jag inte har nåt inkopplat och drar på fullt på preamp och master vol så brummar det inte utan brusar lite tyst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mätte nu mellan stallet och outputjacket på gitarren och har kontinutet. Så jordningen är det inget fel på 🙁 Hade nästan önskat det för nu vet jag varken ut eller in. Stör mig på att brummet är kvar i samma ljudstyrka även när jag spelar!!!

Dock inte testat att mäta på en inpluggad kabel. Får göra det när jag kommer hem!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där låter ju inget vidare. Har aldrig varit med om något liknande. Även om du mätt upp att din gitarr funkar som den ska så tycker jag att du ska testa med annan gitarr och annan kabel för att utesluta dessa helt. Om problemet kvarstår så skulle jag testa samma setup i en annan lokal för att utesluta att det är något med elen i huset.

Men ja, skulle nog gissa att det är något strul med signaljorden i din förstärkare. Rörförstärkare är inget man bör pilla i själv om man inte har kunskapen till det då det kan ligga dödliga spänningar i dem även om de stått urkopplade ett bra tag. Ett ställe där du kan hitta förstärkartekniker och dylikt är Ljudbojen. Om du vill gå in och rota i förstärkaren själv så finns det säkert de som kan säga vad det är du ska leta efter dr med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...