Jump to content
Annons

USB eller MIDI?


pXp

Recommended Posts

Rent generellt: Vad är bäst, att ansluta ett masterklaviatur med MIDI-kabeln direkt till ljudkortet eller via USB direkt in i datorn?

Mitt fall: Jag har ett m-audio FW410 och en Keystation 88 pro

Fundering: För lägsta latency borde det vara bästa att koppla direkt till ljudkortet, dvs med MIDI-kabeln, då måste jag dock strömförsörja mitt klaviatur. I manualen till FW410 rekommenderas att man kopplar via MIDI, men i manualen till Keystation 88 pro rekommenderas USB. Kanske det inte spelar någon större roll?

Tacksam för svar från någon med erfarenhet av detta

/peak experience

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Min erfarenhet är att det inte spelar någon som helst roll när det gäller latency. Kör vad som är enklast. Ibland kan ju någon av drivrutinerna vara lite strulig, det räcker som skäl att ta den andra.

T.

Link to comment
Dela på andra sajter

MIDI är ju ett protokoll som är rejält fattigt när det gäller tajming, så jag skulle definitivt koppla allting på USB om det går. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

MIDI är ju ett protokoll som är rejält fattigt när det gäller tajming, så jag skulle definitivt koppla allting på USB om det går. 😕

Gött Vectro!!!!! Äntligen någon som vågar ta ställning i denna fråga. Jag har själv tre st Roland XV5050 på skolan och de kan ju köras vilket som. Vad är fördelar/nackdelar med midi resp USB? Det känns ju som om någonting felades MIDI annars hade man väl inte lagt till en USB-möjlighet? Kom igen nu, spill the beans!

Link to comment
Dela på andra sajter

MIDI är ju ett protokoll som är rejält fattigt när det gäller tajming, så jag skulle definitivt koppla allting på USB om det går.  😉

Gött Vectro!!!!! Äntligen någon som vågar ta ställning i denna fråga. Jag har själv tre st Roland XV5050 på skolan och de kan ju köras vilket som. Vad är fördelar/nackdelar med midi resp USB? Det känns ju som om någonting felades MIDI annars hade man väl inte lagt till en USB-möjlighet? Kom igen nu, spill the beans!

Jamen, även om signalerna körs genom en USB-sladd, så är det ju ändå MIDI-signaler det handlar om, och därmed finns ju fortfarande begränsningarna kvar... Eller...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.

Midi är väl sådär 30 år gammal standard som funkar skitbra. Sen kan man skicka det på en egen kabel direkt in i datorn, via en kabel in i firewirekortet o sen in i datorn eller direkt från keyboard in i datorn via USB.

Kraven på överföringshastighet o sånt är mycket låga, praktiskt när det gäller latency är skillnaderna små. Kör vad som funkar bäst beroende på om det är någon av modellerna som funkar mindre bra för att drivrutiner krånglar eller sånt. Det går inte säga att någon av modellerna i allmänhet är bättre, det beror på.

Tr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, bara ett litet förtydligande: FW410 är ljudkortet och Keystation 88 Pro är klaviaturet, ifall nån missade det...

och ja, det är ju fortfarande MIDI-signaler som skickas oavsett kabel/gränssnitt och det är ju förhållandevis ganska lite data som skickas, så egentligen spelar det nog ingen roll hur man gör, tänkte bara det skulle vara intressant att höra hur andra gör liksom.

/peak experience

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, i det här fallet lär det ju förstås inte göra nån skillnad.

Det ska till mkt data samtidigt för att MIDI-standardens begränsningar ska märkas. Testa att köra iväg ett tjugotal MIDI-spår med mycket noter hela tiden och dessutom controller-data, så gissar jag på att det blir lite knas i uppspelningen...

(MIDI-data skickas ju som bekant i serie.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...