Jump to content
Annons

Jordfel i nybyggd studiodator - felsökning


Prelude

Recommended Posts

Skulle behöva lite hjälp med min nya dator jag satte ihop i helgen.

Bygget gick problemfritt och allting fungerar som det ska förutom ett enormt störande problem!

Konstant när datorn står i idle finns ett högfrekvent brusande, plippande, surrande, skrapande ljud med en högfrekvent ton som låter ungefär som en mygga som är på väg in i örat.

När datorn pressas (prestandatest, virusscan. stora musikprojekt mm) accentueras volymen och intensiteten på oljuden kraftigt.

Man kan också höra ett skrapande ljud ur högtalarna då man flyttar fönster med musen.

Jag har testat att flytta runt datorn, olika högtalare, olika strömuttag för dator och högtalare men inget funkar.

Använder man däremot hörlurar försvinner oljudet helt oavsett hur hög volym man har.

Allt detta får mig att tänka jordfel i burken men jag har ingen aning om hur man bäst börjar felsöka detta.

Jag kan också tänka mig att lämna in datorn för felsökning om någon vet något bra ställe för sådant i Göteborgsområdet.

Tacksam för all hjälp, jag håller på att bli tokig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Det är förmodligen kombinationen av PSU och ljudkort. När man gör saker med datorn ändras strömförbrukningen. Det gör att det blir en "signal" på strömförsörjningen till tex ljudkortet. Har inte ljudkortet bra filter för detta så blir det oljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm... Möjligt att det kan vara strul med kombinationen ljudkort och PSU men ljudet låter lite som någon typ av jordbrum. Att ljudet försvinner när man kopplar in hörlurar tyder ju också på det.

Datorn är inkopplad i ett jordat uttag och jag har testat flera olika sådana.

Coil whine tror jag inte att det är. Vad jag har förstått ska det ljudet höras ur burken och inte ur högtalarna. Burken är knäpptyst, man måste lägga örat emot för att höra att den är igång.

Tack för svar och förslag!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...