Jump to content
Annons

Skumt problem med Yamaha HS80M Monitorer


Memphis

Recommended Posts

Hej.

Idag uppstod ett lite skrämmande problem.

Efter att jag börjar spela med monitorerna så kommer efter ett par minuter en ökande brummande ton i ena monitorn och så smäller det plötsligt kraftigt i den för att sedan lägga av.

Om jag stänger av och på den så kommer ljudet dock tillbaka men proceduren börjar om. Någon som har en susning? 😕

Har haft monitorerna i 3 år utan att haft några som helst problem. Är jordade uttag. Kan det vara ljudkortet som spökar? Focusrite Saffire 6 USB.

Mvh

Josef

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Jag testade koppla ur ljudkortet men problemet kvarstod så man kan alltså utesluta ljudkortet.

Så det lutar mot något elektriskt fel i inbyggda förstärkaren kanske? Var lämnar man in en monitor för service om det behövs?

Ska laborera lite med att testa annan kabel, eluttrag etc.

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har varit med om liknande fenomen på någon gammal monitor som jag har fixat - och då har det handlat om kallödningar.

När det börjar komma, så kan du testa genom att ge monitorn en ordentlig smäll i sidan, typ. Försvinner det (eller blir värre) direkt då, så är det bara att öppna och leta efter dåliga lödningar, framför allt där det normalt blir varmt, som vid spänningsregulatorer, likriktardioder, effekttransistorer etc.

Om det inte händer något när du ger den en smäll, så kan det handla om någon kondensator som är på bommen. Kolla därför om någon kondensator är bullig på ovansidan - för det brukar vara ett teckan på att den är eller börjar bli kass.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Idag var problemet plötsligt borta vilket är lika skumt. Vill inte ropa hej för tidigt utan men det e jäkligt gött att det funkar igen. Återkommer om demonerna i monitorn börjar hemsöka mig igen.

Tack för tips och kommentarer hur som helst!

Mvh

Josef

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jahopp. En dyster uppdatering då.

Det fungerade felfritt i typ 4 dagar. Sedan kom det tillbaka likadant och nu har den lagt av helt. 😏

Andra kablar gjorde ingen skillnad och har prövat banka på den.

Får höra med 4Sound där jag en gång köpte den och se om de kan skicka in den på service.

Annars lir det väl att köpa en ny. 😑

/J

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Att det plötsligt försvinner och sedan kommer tillbaks ett par dagar senare, tycker jag tyder på att det handlar om en kallödning någonstans - så det borde inte vara så väldigt svårt att fixa.

Har du testat att smälla till den från olika håll eller lyfta den i en sida någon cm från underlaget och släppa den och fortsätta med de andra sidorna om det inte har någon effekt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare Claes, och tack för input!

Jag provade vinkla, slå och den kom minsann igång igen. Fast hade den loopade, brummande tonen i bakgrunden igen, som sen steg i volym och det smällde till innan ljudet försvinner. Precis som tidigare.

Verkar vara något glappande i förstärkaren då. Jag ska nog skruva upp och titta så det inte är något uppenbart som jag kan löda till. Annars får jag lämna in den. För det är väl troligen någon komponent som har gjort sitt.

Tack för hjälpen Claes.

Mvh

/J

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Postat (redigerat)

Jag tog isär den men kunde inte se något speciellt. Inget såg bränt ut, lödningarna såg bra ut. Fanns en säkring men såg ju hel ut, fast annars hade den väl säkert inte fungerat alls.

Hörde med GMG för service och de tar 700kr/h så det går relativt snabbt till man är uppe i 2500 som monitorn kostar så vette fan om det är någon idé. Kanske lika bra att köpa nytt fast vet inte om jag e så sugen på det, finns ju risk att samma problem uppstår igen. 😕

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du lödvana, så gör om lödningarna till komponenter som brukar bli varma, som t ex regulatorer och likriktardioder/bryggor. Det är inte alltid så lätt att se om lödningarna är ok, om man inte är van att leta efter sådant.

Om det handlar om kallödningar, så är det väl investerad tid. I bästa fall får du fart på det hela och kan köra vidare minst lika länge som du har kört med monitorn hittills - och i värsta fall, om du inte får ordning på det, så har du i alla fall fått lite extra träning på att löda... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Som Claes säger! Man kan inte se en kallödning med blotta ögat.. Löd om alla lödpunkter om du vet hur man gör.. Minns själv det glada 80-talet då man då och då ficka löda om och recapa stora analoga mixbord på 24 kanaler etc.. Phu... Sånt slipper man som tur är numera. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...