Jump to content
Annons

Problem med problemfrekvenserna - fast tvärtom?


Hammurajen (oregistrerad)

Recommended Posts

Hammurajen (oregistrerad)

Hej,

Efter många år börjar jag nu till slut få till något som börjar likna en hemstudio. Allt är inte klart än men jag har ställt upp prylarna och testkört lite. Och blev dessvärre inte helt nöjd...

I min tidigare provisoriska studio (som fick offras när barnen ville ha varsitt eget rum) körde jag med stereoförstärkare, HiFI-högtalare och subwoofer. Men när det började bli dags att flytta in i min permanenta källarstudio tänkte jag att det var dags för "riktiga" studiomonitorer. För att få rak och neutral ljudåtergivning som täcker hela registret (och slippa sub, som jag ansåg det svårt att veta hur mycket man skulle "dra på" utan att förvränga basregistret) så satsade jag på relativt stora monitorer (Ett par begagnade Event SP8) även om jag var lite orolig för att de kanske skulle vara för stora, och därmed ge för mycket bas i det inte så stora rummet.

Mitt studiorum i källaren är en rektangulär betongbunker på 4,20 x 3,25 m med en takhöjd på 1,95 m. Kanske inte optimalt, kände jag, men man tager vad man haver. Jag har läst på en hel del om ljudisolering och akustikbehandling och har förstått att frekvenserna i basregistret är de som är svårast att "komma till rätta med". De är de s.k. "problemfrekvenserna". Och var man än har läst om det här "problemområdet" så stavas lösningen - ABSORBENTER. Dessa finns i olika varianter, från enklare modeller till avstämda Helmholtzabsorbenter.

I grunden har jag ansett att det här många gånger går till överdrift, och att ett normalt möblerat rum har ett rätt hyfsat ljud. Men efter all efterforskning om studioakustik så var jag förstås lite orolig för "problemområdet" i basregistret, så för att ändå vara lite på den säkra sidan beställde jag i alla fall material för att göra några enklare hörnabsorbenter.

Nu kan det ju vara så att det är jag som har fattat lite trögt (eller har ni varit otydliga...?), men om lösningen på "problemet" i basregistret alltid är absorbenter så definierar man ju att "problemet" alltid är att det är FÖR MYCKET bas. Att absorbera betyder ju att man dämpar/suger upp/tar bort. När jag plinkade igång så upptäckte jag ju ganska snart att mitt problem var det omvända. Där mitt huvud var placerat framför studioutrustningen hördes basen alldeles FÖR LITE. Jag har alltså blivit drabbad av någon stående våg som tydligen "dippar" just där jag vill vara. Ställer jag mig upp med huvudet närmare taket så blir det mycket bättre bas, men jag vill ju inte behöva stå upp hela tiden...

Jag började med att sitta vid långsidan men har flyttat och sitter nu på kortsidan i rummet. Men mitt huvuds placering i rummet blir det ju inte någon större skillnad på för det, så skillnaden var marginell. Jag har även testat att flyttat ut monitorerna mot hörnen (vilket om jag har förstått rätt är emot alla regler) och då blev det lite bättre, men inte bra.

Jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till nu. Funderar på att använda subwoofer ändå kanske. Men basen finns egentligen (hörs tyvärr ganska bra i vardagsrummet våningen över trots gjutet betongtak med sand på...) den hörs bara inte där jag vill höra den.

Trots flera påstötningar så fick jag aldrig materialet till mina planerade hörnabsorbenter, så hittills har jag alltså testat utan. Men nu vet jag inte längre om jag vill ha några basabsorbenter. Sätter jag upp såna är jag rädd att jag blir av med den lilla bas jag har. Eller är det jag som fattat fel...?

Några tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du får nog snart lite bättre svar av andra som är mer haja på akustik. Men hur låter det i ett par bra lurar, några som verkligen kan återge basen?

Om det är lite bas även där kan det ju vara inspelningen som är basfattig.

Om du har tillräckligt med bas i lurarna kan det ju teoretiskt vara så att monitorerna ger lite för bas, så var det mina mina Event, Studio Precision hette dem, 6,5 tums bas.

Jag har gjort tvärtom som du, jag gick tillbaka till passiva JBL L50 och en Luxmann förstörkare, bägge från 70-talet typ. Känns mycket enklare att skruva till nåt som låter bra överallt i de grejerna.

Vad hade du för stereogrejer i förra studion? Kan du testa med dem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är att stående vågor ger upphov till förstärkning vid vissa punkter och utsläckning i vissa punkter, beroende på rummets mått i förhållande till vågformens längd.

Prova att helt enkelt flytta dig lite i avstånd från monitorerna och se vad som händer. Du kan också testa att placera monitorerna närmare väggen bakom dem.

Läs gärna lite i min lilla artikel om detta omfattande ämne, i Kontrollrummets Wiki: http://wiki.kontrollrummet.com/Akustikbehandling . 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hammurajen (oregistrerad)

Du får nog snart lite bättre svar av andra som är mer haja på akustik. Men hur låter det i ett par bra lurar, några som verkligen kan återge basen?

Om det är lite bas även där kan det ju vara inspelningen som är basfattig.

Om du har tillräckligt med bas i lurarna kan det ju teoretiskt vara så att monitorerna ger lite för bas, så var det mina mina Event, Studio Precision hette dem, 6,5 tums bas.

Jag har gjort tvärtom som du, jag gick tillbaka till passiva JBL L50 och en Luxmann förstörkare, bägge från 70-talet typ. Känns mycket enklare att skruva till nåt som låter bra överallt i de grejerna.

Vad hade du för stereogrejer i förra studion? Kan du testa med dem?

Jodå, det finns bas i inspelningen. För mycket tyvärr. Och det är ju det som blir kontentan när jag hör för lite bas vid inspelningen/mixning, Då drar jag på basen för att det ska låta bra, och resultatet blir en basig och bullrig inspelning när man sen spelar upp det i en annan ljudanläggning.

Studio Precision heter mina Eventmonitorer också, men det är den större modellen med 8-tumsbas. Jag är annars nöjd med dem. Hör mer nyanser och detaljer i inspelningarna än vad jag gjorde med stereoprylarna, även om det också var ganska schyssta grejer (AMC3000-förstärkare och AAD C-200 högtalare+sub). Lurar jag har använt hittills är Beyerdynamic DT250. Det som var jobbigt var att det lät så extremt olika när man växlade mellan lurarna och högtalarna. Det man justerade vid högtalarlyssning ändrade man tillbaka när man lyssnade i lurarna - och tvärtom. Så jag vill nog inte gå tillbaka till att använda stereoprylarna igen. Har dock ändå funderat på andra hörlurar.

Problemet är att stående vågor ger upphov till förstärkning vid vissa punkter och utsläckning i vissa punkter, beroende på rummets mått i förhållande till vågformens längd.

Prova att helt enkelt flytta dig lite i avstånd från monitorerna och se vad som händer. Du kan också testa att placera monitorerna närmare väggen bakom dem.

Läs gärna lite i min lilla artikel om detta omfattande ämne, i Kontrollrummets Wiki: http://wiki.kontroll...ustikbehandling . 🙂

Hej Claes,

Jag har allt läst din artikel om akustikbehandling - flera gånger. Och den är jättebra! Men om jag ska vara ärlig så tycker jag att fokuset i den artikeln är just på problemet med för mycket bas, och att det då presenteras en rad åtgärder på hur man ska minska eller dämpa den. Mitt problem, med för lite bas, finner jag inte riktigt svar på där. Är absorbenter något att ens fundera på när man upplever lyssningen som basfattig?

Jag upplever inte någon större skillnad när jag flyttar mig i längdled från monitorerna. Det blir större skillnad när jag rör mig i höjdled (basen finns uppe vid taket). Men det är, som sagt, inte så lockande att behöva stå upp och mixa.

Rummets begränsade takhöjd gör tyvärr att monitorerna hamnar ungefär mitt mellan golv och tak, vilket har jag förstått inte är så bra. När jag flyttade monitorerna bakåt, mot väggen, ut i hörnen och även lite högre upp så blev det ju bättre bas. Men då tycker jag att de kommer lite långt bort och jag får istället fel ljudbild för mellan- och diskantregistret.

Link to comment
Dela på andra sajter

För mycket och för lite bas har samma orsak - stående vågor - så det är precis samma åtgärder som behövs i båda fallen.

I ditt fall handlar det ju om utsläckning vid lyssningspositionen - så om du dämpar rätt frekvens, kommer det att bli bättre med basfälla - även om man kan tycka att det känns fel att dämpa frekvenser som man har för lite av... 😉

När du flyttar monitorerna närmare väggen, så får du fördelen att du flyttar upp de frekvenser som kommer att samverka eller motverka direktljudet efter att ha studsat mot väggen bakom monitorerna. Eftersom de hamnar längre upp, så kan man dämpa det ganska effektivt med förhållandevis tunna absorbenter på väggen bakom monitorerna.

Om man inte kan sitta med högtalarna typ 1.5-2m från bakomliggande vägg, så är det ofta bättre att flytta bak dem så att de är i princip kloss intill väggen (men med absorbent bakom). Bashäjningen man får på grund av närheten till väggen, är inte lika illa som problemen blir när man har dem längre bort från väggen.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

ville bara plussa på claes sista inlägg här

basabsorbenterna ska alltså ta hand om dom basfrekvenser som studsar runt i rummet - inte i första hand användas för att "det är för mycket bas"

ljudvågor som far runt i olika frekvenser tar ömsom ut varann - ömsom förstärker varann

och det blir väldigt tydligt i just basområdet

din låga takhöjd gör det inte lättare att få bukt med men det där går att räkna på

huruvida du måste sätta absorbenter i taket eller om dom kan placeras på annat sätt får såna som claes svara på - som kan bättre

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan också vara högtalar placeing och lyssningspossition som "fel", vilket Claes var inne på.

Du kan tetsa att ställa ner en högtalare(lyssna bara på denn, mono) på golvet spelandes in mot ett hörn och lyssna om det fortfarande är problem i höjdled. Det bästa är om man vet exakt vilken frekvens det handlar om, om det kulle va stående våg mellan golv/tak så är det ca 87hz.

Det jag menar är att om problemet försninner när du flyttar högtlarna så har det att göra med högtlar placering. Är porblemet kvar så är det nog stående våg vertikalt.

Har du högtlarna mitt mellan golv och tak så bör du höja eller sänka dom oavsätt vad problemet bror på.

Edit: Även mellan hörtalare och stidoväggar, bakrevägg kan det uppstå problem så man ska undvika jämnt delbara mått, exempelvis lika långt från högtalarna till sidopväggarna som det är mellan högtlarna.

Att absorbera bas gör man av 2 orsaker, det är förmycker eller för lite bas. I båda fallen bror det på att bas energin blir förstark någon stans i rummet. Om det är förlite bas så bror det på fasutsläckning pga förmycket energi i basfrekvenser vid väggarna eller taket.

Dempar man den/dessa frekvensen/erna så minskar man fasutsläckningen och man hör mer av denna frevens där man sitter och lyssnar.

När det gäller högtlarplasering är inget problem att placera monitorerna en bit från färmre väggen så länge man har absorbering bakom. Problemet(sbir) som kan uppstå mellan främrevägg(väggen där det brukar va fönster) ligger så pass högt i frekvens att det är lätt att absorbera bort. Dock ska man undvika att ställa högtalare närmare absorbering än ca 50mm, speciellt om det är bakportade högtalare.

Redigerat av adrumdrum
Link to comment
Dela på andra sajter

fasutsläckning pga förmycket energi i basfrekvenser vid väggarna eller taket

nja

förvirra inte saker å ting nu

det handlar inte om för mycket energi

det handlar om att ljud som reflekteras vid dessa ytor interfererar på olika sätt vid olika ställen i rummet beroende på hur direktljud och olika reflektioner möts

Link to comment
Dela på andra sajter

nja

förvirra inte saker å ting nu

det handlar inte om för mycket energi

det handlar om att ljud som reflekteras vid dessa ytor interfererar på olika sätt vid olika ställen i rummet beroende på hur direktljud och olika reflektioner möts

Ja, att ljudet reflekterad tillbaka för starkt och därmed blir det större problem ute på golvet(lyssningspossition), därför vill man absorbera energin i ljud-frekvensen.

Om man absorberar med "Pressure based absorber"(tex membran-absorbent) så lär man placerad den där det är högst/starkast "Sound pressure level" för den frekvens man vill dempa/absorbera.

Däremot med Porös absorbent(Velocity based absorber) så placeras den den där partikelhastigeheten är störst d.v.s 1/4 våglängd från väggen beroende på vilkenfrekven och hur lågt man vill/behöver(/går att pga fysiskt omöjligt för lägsta frekvenserna) absorbera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man ett riktigt stort rum så funkar det alldeles utmärkt med porösa absorbenter också. För att absorbera ner till 40Hz, så behövs det ju inte mer än ca 2m tjocklek... 😉

Som sagt inte särskilt praktiskt - och det är därför man istället använder Helmholtzresonatorer, membranabsorbenter, perforerad panel eller liknande som går att stämma av för en viss frekvens till basen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den utsläckning i basregistret som du upplever beror antingen på att det inte finns något stöd för dessa frekvenser i nuvarande sweetspot eller att högtalare / sweetspot befinner sig i en nod. Oftast är det den axiella moden som brukar vara viktigast att ta hänsyn till för att hitta en jämn respons i basen.

Som Claes föreslog så kan du börja med att placera monitorerna mot framväggen och spela upp ett sinustoner/svep och lyssna in var i rummet du får bäst och jämnast basrespons (om du inte har REW eller annat mätprogram). Utgå sedan därifrån och testa dig fram med avstånd monitorer/sweetspot, monitorer/vägg osv. Får du bättre basrespons med monitorerna lite högre upp kan du ju vända dom upp och ner. Börja med detta test för att hitta bästa placering. Har du kollat så att högtalarna spelar i fas?

// Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå, det finns bas i inspelningen. För mycket tyvärr. Och det är ju det som blir kontentan när jag hör för lite bas vid inspelningen/mixning, Då drar jag på basen för att det ska låta bra, och resultatet blir en basig och bullrig inspelning när man sen spelar upp det i en annan ljudanläggning.

Studio Precision heter mina Eventmonitorer också, men det är den större modellen med 8-tumsbas. Jag är annars nöjd med dem. Hör mer nyanser och detaljer i inspelningarna än vad jag gjorde med stereoprylarna, även om det också var ganska schyssta grejer (AMC3000-förstärkare och AAD C-200 högtalare+sub). Lurar jag har använt hittills är Beyerdynamic DT250. Det som var jobbigt var att det lät så extremt olika när man växlade mellan lurarna och högtalarna. Det man justerade vid högtalarlyssning ändrade man tillbaka när man lyssnade i lurarna - och tvärtom. Så jag vill nog inte gå tillbaka till att använda stereoprylarna igen. Har dock ändå funderat på andra hörlurar.

Det var samma frusterande problem för mig när jag skiftade mellan lurarna och monitorerna. Jag skaffade en Prodipe 10 sub, då blev det bättre, men i lurarna blev det väldigt annorlunda ändå. Till slut sålde jag Eventen, det lyckades bli fel på den ena i samma veva så jag fick skänka bort dem till slut. Nån servicekille hade sen sagt att det var flera fel på bägge, så kanske de aldrig var justa när jag hade dem. Jag skaffade i alla fall passiva JBL L50 och med dem känns ljudet så mycket enklare att skruva. Skaffade samtidigt öppna Beyer DT 990 pro lurar, och plötsligt har jag väldigt lika (och skitbra) ljud i både lurar och monitorer. Sen förr har tre par lurar; HD 280 pro ATH.M50 och beyer DT 250, de var de första jag skaffade för kanske 15 år sen. DT 250 ger väldigt mkt diskant och lite bas. Riktigt låg bas från moderna cd klarar de bra, men normallåg kagge o elbas blir det väldigt lite av.

HD 280 ger lite väl lite diskant, och är inte så tydliga i alla middetaljer, men de dämpar ljuden runtikring bäst av alla, använder dem jämt live.

ATH M50 låter bäst av de slutna, men mixar jag i dem är det risk att det blir för mkt cymbaler.

Gillar du att göra sångpålägg mm i DT250 så är mitt lilla råd att testa ett par öppna DT 990 pro till mix. De är helt grymma att både njut-lyssna i, och lika bra att mixa i.

Du har säkert problem med akustiken, men jag är ganska säker på att både Eventen och DT 250 basfattighet ökar på problemen med att det blir för mkt bas i mixarna.

Här köpte jag mina lurar:

http://www.emusic.se/product/17513/Beyerdynamic-DT-990-Pro

Jag lyssnade hur bra köpe-cd lät i lurarna, sen använde jag JBLarnas mid och diskant-volymrattar för att få JBLarna att låta så likt lurarna som möjligt, sen blev allt så ja mkt lättare. Förr fick jag hela tiden gissa grovt hur mixarna skulle låta i andra system. Att skaffa bra öppna lurar är nog det bästa jag gjort. Samma tycker jag om JBLarna.

Jag hörde nyss på ADAMs allra minsta monitorer på 4Sound, och shit vad fin bas de gav ifrån sig. Gör du allt så noggrant som möjligt hamnar du nog därhän att du byter bort Eventen mot tex Adam eller Genelec. med bra öppna lurar behöver man inte ha jättemonitorer....

Link to comment
Dela på andra sajter

Hammurajen (oregistrerad)

Typiskt! Det var jag som hade fattat fel... Basabsorbenter kan alltså hjälpa även mot "för lite" bas, om det - som i mitt fall - verkar vara stående vågor som löper amok i rummet.

(Fan också! Jag som trodde jag hade hittat en bra anledning till att slippa arbetsmomentet med absorbenterna... 😕 )

Som jag nämnde i början har jag upplevt det som överdrivet och nördigt med allt detta med avstämda absorbenter och ljudmätningar (Fast egentligen är det nog för att jag tycker att det känts krångligt och invecklat... 🙁), men det verkar som om jag inte kommer undan...

Angående monitorerna så utgår jag från att de spelar i fas då de ansluts med telepluggar och inga högtalarsladdar som kan vändas fel, men jag ska undersöka. För övrigt har jag nog inte tänkt ge upp mina Event SP8 än. Ny lurar blir det nog snart, tack för tipsen!

OK, monitorernas placering och någon form av absorbenter är det jag får jobba vidare med.

Tack för alla svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Som Björn sagt tidigare i tråden. Vill du spara tid och inte famla i blindo, ladda hem REW (gratis) och mät olika positioner i rummet för att hitta en bra placering. Eller mät från den position där du vill sitta och jobba med dämpning utifrån det.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...
Hammurajen (oregistrerad)

Jaha, nu har det gått ett tag igen. Jag fick upp mina hörnabsorbenter till slut men som jag redan innan hade börjat befara så gjorde de inte så stor nytta. Vete sjutton om jag hör nån skillnad alls faktiskt. Problemet med utsläckning av basen i min lyssningsposition kvarstår alltså. Jag har funderat på att komplettera med ett par såna här Hofa Basstraps från Thomann http://www.thomann.d...fa_basstrap.htm men det står inte vilka frekvenser de absorberar och jag är osäker på om det är bästa lösningen.

Det är ju vid det här laget ganska uppenbart att det är stående vågor jag har problem med så vad jag behöver är tydligen avstämda basfällor för mina problemfrekvenser.

Mäta rummet med REW? Öh... jaa... jag hittade ett sånt program med nån Youtube-tutorial till. Men jag tappade bort mig ganska fort där, får jag lov att erkänna. Var alldeles för krångligt. Finns det ingen mer lättbegriplig variant så får det nog vara, känner jag spontant...

Då var det något enklare att istället räkna fram mina problemfrekvenser. Med mina rumsmått (finns i trådens första inlägg) får jag fram att mina huvudsakliga problemfrekvenser är 41, 53 och 87 Hz.

Och då är vi framme vid frågeställningen; hur snävt absorberar en avstämd basabsorbent egentligen? Alltså, klarar jag mig med en sån eller måste jag ha en för varje problemfrekvens, d.v.s. tre stycken!?

Jag har inte tid att bygga egna absorbenter så att köpa färdiga är det som gäller. Jag har läst att Svanås avstämda absorbenter Varitune V4 och V6 ska vara relativt prisvärda, men de är ju ändå inte direkt gratis och jag hade helst sluppit behöva köpa tre stycken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du pröva att snedställa någon vägg och/eller taket? Jag tänker då med någon extra panel som du monterar upp och vinklar bara lite snett så att rymmet inte blir helt fyrkantigt. Det här borde minimera utsläckningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hammurajen (oregistrerad)

Kan du pröva att snedställa någon vägg och/eller taket? Jag tänker då med någon extra panel som du monterar upp och vinklar bara lite snett så att rymmet inte blir helt fyrkantigt. Det här borde minimera utsläckningen.

Sneda väggar eller tak, alltså en oregelbunden form på något sätt, är ju att föredra i ett ljudrum. Men med den begränsade storlek (framför allt takhöjd) jag redan har plus det faktum att rummet liksom är renoverat och klart gör att jag inte är så sugen på ett sånt ingrepp.

Någon som har svar på frågan om det behövs en avstämd basabsorbent för varje specifik problemfrekvens eller om en kan täcka upp för alla tre för att bli av med stående-vågor-problematiken?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sneda väggar eller tak, alltså en oregelbunden form på något sätt, är ju att föredra i ett ljudrum. Men med den begränsade storlek (framför allt takhöjd) jag redan har plus det faktum att rummet liksom är renoverat och klart gör att jag inte är så sugen på ett sånt ingrepp.

Någon som har svar på frågan om det behövs en avstämd basabsorbent för varje specifik problemfrekvens eller om en kan täcka upp för alla tre för att bli av med stående-vågor-problematiken?

Förr var det tex vanligt att i kontrollrum vinkla bakväggen som ett "V" för slå ut reflexerna men vinklade ytor är väldigt svåra att räkna på och undviks ofta av den anledningen.

Vad gäller basabsorption så kan man antingen absorbera bredbandigt med vanliga friktionsabsorbenter eller med avstämda Helmholtzabsorbenter, antingen fasta (tex. spaltpanel) eller variabla (tex. Varitunes). De fasta jobbar då oftast bredbandigt.

Det första exemplet är dock väldigt utrymmeskrävande då absorbenten behöver vara väldigt djup, men det går. Audiorama i Stockholm har 2 meter tjocka absorbenter i sina väggar för att ta ett exempel.

Mer vanligt är att använda sig av en bredbandig spaltpanel med uträknade avstånd på spalt, paneltjocklek, panelbredd och mängd absorptionsmaterial.

Enklast är de variabla basabsorbenterna som funkar på samma sätt som en Helmholtzpanel förutom att de inte är bredbandiga utan bara jobbar i en avstämd frekvens och då med ett mycket snävt Q-värde. Har du då tre problemfrekvenser så behöver du teoretiskt alltså MINST 3 st sådana basabsorbenter för varje frekvens.

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Bobecca (oregistrerad)

Kan du pröva att snedställa någon vägg och/eller taket? Jag tänker då med någon extra panel som du monterar upp och vinklar bara lite snett så att rymmet inte blir helt fyrkantigt. Det här borde minimera utsläckningen.

Vadå sneställa någon vägg för att minska utsläckningen. Det där funkar faktiskt inte. Du kommer fortfarande ha moder i rummet och det enda du gör är att flytta moderna någon annanstans i rummet/frekvensbanden.

Redigerat av Bobecca
Link to comment
Dela på andra sajter

Bobecca (oregistrerad)

Sneda väggar eller tak, alltså en oregelbunden form på något sätt, är ju att föredra i ett ljudrum. Men med den begränsade storlek (framför allt takhöjd) jag redan har plus det faktum att rummet liksom är renoverat och klart gör att jag inte är så sugen på ett sånt ingrepp.

Någon som har svar på frågan om det behövs en avstämd basabsorbent för varje specifik problemfrekvens eller om en kan täcka upp för alla tre för att bli av med stående-vågor-problematiken?

Alltså, nu ska jag vara ärlig mot dig. DU MÅSTE BÖRJA MÄTA UPP DITT RUM!! Om du nu ska få en hum med vad du har för problem.

För att svara på din fråga så vet man inte om det behövs 3 avstämda lådor. Hur vet du att det är just dessa 3 frekvenser. Att räkna ut för hand och mäta upp rummet är två helt skilda saker. Räkna för hand tar inte hänsyn till eventuella läckage i rummet och styva/lösa väggar, fönster dörrar och rum kopplade med varandra om du nu har det.

Jag skulle börja med 2 V6:or och 2 V4:or. Det kommer du långt på. Glöm bredbandsabsorbenter under 100 Hz för det funkar inte fast de heter basabsorbenter.

Men man vet bättre om du gör en mätning av rummet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, nu ska jag vara ärlig mot dig. DU MÅSTE BÖRJA MÄTA UPP DITT RUM!! Om du nu ska få en hum med vad du har för problem.

För att svara på din fråga så vet man inte om det behövs 3 avstämda lådor. Hur vet du att det är just dessa 3 frekvenser. Att räkna ut för hand och mäta upp rummet är två helt skilda saker. Räkna för hand tar inte hänsyn till eventuella läckage i rummet och styva/lösa väggar, fönster dörrar och rum kopplade med varandra om du nu har det.

Jag skulle börja med 2 V6:or och 2 V4:or. Det kommer du långt på. Glöm bredbandsabsorbenter under 100 Hz för det funkar inte fast de heter basabsorbenter.

Men man vet bättre om du gör en mätning av rummet.

Håller absolut med dig i vad du skriver och att jobba med Helmholtzare under 100 Hz är ju naturligtvis både enklare och mer praktiskt. Tog bara upp ett exempel att det faktiskt går att absorbera bas bredbandigt om utrymmet tillåter.

En enkel grejj som man faktiskt kan göra för att förbättra ett hopplöst rum är att bygga upp en lättviktsvägg av gips med isolering bakom och utnyttja membranverkan i konstruktionen.

Men som du skriver så behöver man först mäta rummet för att ta reda på problemen och utifrån det lägga upp en plan för hur akustikregleringen ska göras.

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Bobecca (oregistrerad)

Vill bara tillägga att jag tittar inte längre på bredbandsabsorbenter och kommer aldrig att köpa en enda panel av den sorten som säljs på diverse akustik företag som GIK, Realtraps, ACS, RPG osv. Varför, jo för ingen av dem visar ordentligt att det fungerar under 100 Hz, bredbanstypen så att säga. Börjarde med detta i början av mitt akustiska behandling men idag så kommer dessa bredbandare aldrig att vara min första prioritet. Sparar hellre dom pengarna och skaffar Varitunes en efter en och fixar resonanser och pikar och dalar i frekvenserna under 100 Hz.

Det sägs att det behövs 2 meter för att det ska funka men realisitisk vem kan utnyttja det i våra små rum. Det andra är när 2 meter används är att man kan inte vistas i rummet för det blir så himla tryckande så att öronen får fnatt.

Använder man HH typ Varitunes så tar man bara de problem som behövs och det strular inte någon annanstans i frekvensbanden, veterligen.

Sen att använda vingarna gör inte saken sämre vilket jag tycker att du Wellness har förståt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hammurajen (oregistrerad)

Alltså, nu ska jag vara ärlig mot dig. DU MÅSTE BÖRJA MÄTA UPP DITT RUM!! Om du nu ska få en hum med vad du har för problem.

För att svara på din fråga så vet man inte om det behövs 3 avstämda lådor. Hur vet du att det är just dessa 3 frekvenser. Att räkna ut för hand och mäta upp rummet är två helt skilda saker. Räkna för hand tar inte hänsyn till eventuella läckage i rummet och styva/lösa väggar, fönster dörrar och rum kopplade med varandra om du nu har det.

Jag skulle börja med 2 V6:or och 2 V4:or. Det kommer du långt på. Glöm bredbandsabsorbenter under 100 Hz för det funkar inte fast de heter basabsorbenter.

Men man vet bättre om du gör en mätning av rummet.

Men jag har ju mätt rummet - med tumstock... 😕

Om du menar att det är helt nödvändigt att mäta upp rummet med REW så innebär det ju att du underkänner det Claes skriver om att man "lätt kan räkna ut" problemfrekvenser för stående vågor i sin välkända artikel: http://wiki.kontroll...oblemfrekvenser. Är det så?

Men jag kommer inte undan att det är (minst) tre stycken avstämda absorbenter som gäller, förstår jag på svar både från "Bobecca" och "Wellness".

Men jag fattar inte riktigt det här fullt ut i alla fall. Låt oss säga att uträkningen stämmer och det är 41, 53 och 87 Hz som är mina problemfrekvenser och jag kan behandla just dessa med tre avstämda absorbenter. Var är då de övriga frekvenserna som jag rimligtvis då borde höra? 44, 50, 62, 69 Hz etc? Min subjektiva bedömning är ju att det är "basfattigt", men om det är tre specifika frekvenser som släcks ut så borde jag väl höra resten? Eller har jag missförstått något igen?

På tal om rummets utformning, läckage och dyl. så kan jag inte säga hur stor roll det spelar men min subjektiva bedömning är att det ex inte blir någon större skillnad på basregistret om jag har innerdörren öppen eller stängd...

Så här ser det för övrigt ut. Rummet har två små fönster. Fönstren är dubbla, alltså det sitter ytterligare ett måttbeställt fönster med isolerglas innanför de ursprungliga källarfönstren, för att få bättre ljudisolering. Luftventilen är byggd som en ljuddämpad sluss. Ytterväggarna är uppreglade med OSB-skivor +gips. Golvet är uppreglat. Innerväggarna liksom taket är av sten/betong. Innerdörren är ombyggd vilket jag visade i denna tråd: http://forum.studio....-studiodorrar/. Bakom draperier har jag satt upp hörnabsorbenter i tre av hörnen (i det fjärde förvaras div kläder, dynor m.m.).

Monitorerna står tillfälligt på bordet men ska monteras på stativ (har använt provisoriska stativ när jag har testat olika positioner)

post-14873-0-56852400-1360499936.jpgpost-14873-0-73193400-1360499951.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Mctwins (oregistrerad)

Hallo...

Har du provat med att placera högtalarna mot framväggen, alltså till höger om vad du nu har placeringen, nu tittar jag på bilden.

Vad är måtten på ditt rum? ser inte att du har nämnt detta.

Men som sagt, en mätning av rummet säger mer än beräkningar. Skulle vilja se vattenfallskurvan.

Redigerat av Mctwins
Link to comment
Dela på andra sajter

Bobecca (oregistrerad)

Men jag har ju mätt rummet - med tumstock... 😕

Om du menar att det är helt nödvändigt att mäta upp rummet med REW så innebär det ju att du underkänner det Claes skriver om att man "lätt kan räkna ut" problemfrekvenser för stående vågor i sin välkända artikel: http://wiki.kontroll...oblemfrekvenser. Är det så?

Men jag kommer inte undan att det är (minst) tre stycken avstämda absorbenter som gäller, förstår jag på svar både från "Bobecca" och "Wellness".

Men jag fattar inte riktigt det här fullt ut i alla fall. Låt oss säga att uträkningen stämmer och det är 41, 53 och 87 Hz som är mina problemfrekvenser och jag kan behandla just dessa med tre avstämda absorbenter. Var är då de övriga frekvenserna som jag rimligtvis då borde höra? 44, 50, 62, 69 Hz etc? Min subjektiva bedömning är ju att det är "basfattigt", men om det är tre specifika frekvenser som släcks ut så borde jag väl höra resten? Eller har jag missförstått något igen?

På tal om rummets utformning, läckage och dyl. så kan jag inte säga hur stor roll det spelar men min subjektiva bedömning är att det ex inte blir någon större skillnad på basregistret om jag har innerdörren öppen eller stängd...

Så här ser det för övrigt ut. Rummet har två små fönster. Fönstren är dubbla, alltså det sitter ytterligare ett måttbeställt fönster med isolerglas innanför de ursprungliga källarfönstren, för att få bättre ljudisolering. Luftventilen är byggd som en ljuddämpad sluss. Ytterväggarna är uppreglade med OSB-skivor +gips. Golvet är uppreglat. Innerväggarna liksom taket är av sten/betong. Innerdörren är ombyggd vilket jag visade i denna tråd: http://forum.studio....-studiodorrar/. Bakom draperier har jag satt upp hörnabsorbenter i tre av hörnen (i det fjärde förvaras div kläder, dynor m.m.).

Monitorerna står tillfälligt på bordet men ska monteras på stativ (har använt provisoriska stativ när jag har testat olika positioner)

post-14873-0-56852400-1360499936.jpgpost-14873-0-73193400-1360499951.jpg

Det Claes beskriver är teorin bakom beräkningen för moder i ett idealt rum. Den tar inte hänsyn till försluster i din konstruktion samt olika materials egenskaper etc etc......och den här beräkningen tar heller inte hänsyn till det allra viktigaste nämligen, din lyssningspos samt högtalarens placering i rummet. För att svara på din fråga, så JA, så underkänner jag den.

Men en mätprogram tar hänsyn till allt detta.

Efter att en mätning är gjord och granskad så är det den som avgör hur många Varitunes som behövs. Jag sa att 2 V4:or och 2 V6:or kan man börja med, ingenting annat.

Jag förstår inte hur du har kommit fram till dina frekvenser??? Hur vet du att detta gäller i ditt rum?

Min fråga till dig är, vad är dina problemfrekvenser??

Link to comment
Dela på andra sajter

@ hamurajen:

Oavsett mätning eller ej, börja med att leta reda på bästa möjliga position för sweetspot i rummet. Brukar vara den position där du får jämnast respons i basregistret. Se till att få upp monitorerna i rätt lyssningshöjd (ser inte ut att vara det nu). Bara det kan göra en stor skillnad med tanke på att taket är 1,95. Fortsätt sedan med att justera högtalarna i sid resp. djupled. testa även att spela mot kortväggen när du gör dina mätningar.

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Hammurajen (oregistrerad)

Hallo...

Har du provat med att placera högtalarna mot framväggen, alltså till höger om vad du nu har placeringen, nu tittar jag på bilden.

Ja,jag har provat det. Skillnaden var marginell. Basen blev lite bättre när jag flyttade ut monitorerna mot hörnen och höjde upp dem, men då tyckte jag istället att diskant/mellanregister blev lidande för de kom lite för långt bort. Eftersom skillnaden var så liten flyttade jag tillbaka då det passar möbleringen bättre.

Vad är måtten på ditt rum? ser inte att du har nämnt detta.

Jo, i trådens första inlägg.

Men som sagt, en mätning av rummet säger mer än beräkningar. Skulle vilja se vattenfallskurvan.

(Suck!)... ja, det skulle jag också vilja. Men som sagt, jag har aldrig använt någon REW och vet m.a.o. inte hur man gör. Började studera en tutorial för ett tag sen men hängde inte med och gav upp. Var för invecklat. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Men nu vet jag inte längre om jag vill ha några basabsorbenter. Sätter jag upp såna är jag rädd att jag blir av med den lilla bas jag har. Eller är det jag som fattat fel...?

Några tips?

Här ska du få ett tips som inte innefattar mätningar, utan enbart nyttjar din hörsel och hur du tolkar ljudet:

...men först:

1. För det första säger du att dina monitorer är nyinköpta. Vet du hur dessa "ska" låta?

2. Hur låter dessa i fritt utrymme, t.ex. ute i trädgården, eller i ett rum du vet låter bra

med annan "vanlig" utrustning som t.ex. hifi-högtalare och vanlig stereo?

3. Hur mycket bas förväntar du dig av dina monitorer?

[edit]

Man bör börja med att ta reda på hur grunderna ser ut, d.v.s. hur ska dina monitorer låta,

innan man börjar spekulera i vad som är fel. Det kanske inte är så "fel", utan ditt nya "ljud"

kanske uppfattas fel av dig?! För vad jag förstår har du kört med subwoofer och hifi-högtalare

tidigare, och om du jämför dessa med dina studiomonitorer är risken rejält stor att du uppfattar

ljudet fel från dina studiomonitorer... bara en tanke, lixom..

Om ej mätningar etc. ska ske....

Det första du måste veta är HUR dina nya monitorer SKA låta. Pröva därför att lyfta in

dom till t.ex. Ert vardagsrum med vanlig stereo, placera dom enligt hifi-högtalarna som

redan finns där, och koppla in dom till Er vanliga stereo. Med Equalizer/bas/diskant/loudness

på neutral (0), låter det fortfarande som om det är för lite bas, eller någorlunda likt ljudet du får i studion?

Om man kan så är ett bra sätt att höra hur ett par monitorer är tänkta att låta, att placera dessa i

ett öppet utrymme, som t.ex. i trädgården eller liknande, där du inte har några "hinder" eller liknande som

kan skapa stående ljudvågor etc.

Alla förväntar sig olika mycket av olika frekvenser, så även bas, och i ditt fall vet jag inte om du kanske

förväntar dig mer basåtergivning än dessa monitorer är tänkta att leverera? Anledningen till att jag undrar

är om du dels förväntar dig mer basåtergivning än vad monitorerna är tänkta att ge, samt att det verkar röra

sig om all bas enligt beskrivning, och inte bara enstaka frekvenser.

Ovan kanske kan ge dig en annan vinkel på hur du tacklar problemet?

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...