Jump to content
Annons

Ändra projektmapp i Cubase 6.5?


ramoand

Recommended Posts

Jag skulle behöva ändra projektmapp för mina projekt i Cubase 6.5 för när jag importerar ljudfiler så hamnar dom helt fel. Dom hamnar under dokument/cubase/untitled-01 osv.

Hur gör jag det? Jag vill att ljuden jag importerar ska hamna i samma mapp som projektet ligger i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Börja med att skapa en ny mapp när du startar ett nytt projekt, så blir det lättare att hålla ordning på allt.

Har det redan blivit fel, så att filerna inte hamnar där du vill, så kan du göra "prepare archive", så samlas alla filer ihop på samma ställe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Börja med att skapa en ny mapp när du startar ett nytt projekt, så blir det lättare att hålla ordning på allt.

Har det redan blivit fel, så att filerna inte hamnar där du vill, så kan du göra "prepare archive", så samlas alla filer ihop på samma ställe.

Jag skapar en ny mapp för varje projekt men det hjälper inte. Har även provat att köra "prepare arhive" men det blir ingen skillnad....

Link to comment
Dela på andra sajter

När du importerar en ljudfil till projektet, så får du upp en fråga om den ska kopieras till den aktuella mappen eller inte - och det ska den förstås för att det ska gå att ha ordning på det.

Det är kanske möjligt att det strular med prepare archive, just för att ljudfilen finns i en annan låts projektmapp, typ...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag har kryssat i den "cooy file to project folder". Ljuden ligger på skrivbordet och det gör även mina projektmappar (skrivbord\cubase 6 projekt\projekt 1 osv.) Av nån anledning hamnar allt i Dokument\Cubase Projects\Untitled-05\Audio

Ska jag göra nåt mer än trycka på prepare archive? När jag gör det så står det bara "Pool is ready for achive!"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör du med en template i början så att Cubase frågar dig om var projektmappen ska ligga? Det låter nämligen som om du inte gör så. Jag har aldrig varit med om att audiofilerna hamnar fel om man gör på det sättet - men om man skapar en ny mapp manuellt, så hamnar det automatiskt under dokument-mappen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej - så funkar det inte. Du måste låta Cubase skapa en ny mapp för varje nytt projekt - annars blir det världens soppa i slutänden.

Du kan ställa in en annan audiomapp genom att högerklicka på ett audiospår och välja "set record folder", men huvudmappen fortsätter ändå vara den som skapades från början.

Link to comment
Dela på andra sajter

Prepare Archive gör så, att det flyttar in alla använda filer i den aktuella projektmappen - men om du använder en projektmapp som hör till en annan låt, så händer det inte så mycket, eftersom det ju redan är den som används...

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ska kanske istället köra "Back up project", i file-menyn. Då gör du en backup till en ny projektmapp, som du sedan kan fortsätta jobba vidare med. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ska kanske istället köra "Back up project", i file-menyn. Då gör du en backup till en ny projektmapp, som du sedan kan fortsätta jobba vidare med. 🙂

Provade detta men när jag importerar audio så hamnar det fortfarande fel..... Kan inte fatta hur detta kan vara så krångligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör "Backup project" men se till att du inte har "keep current project active" ikryssat. Sedan bör det ha löst sig.

Ok får testa det då. Jag hade aldrig detta problemet i Cubase 5.5. Då la sig ljuden direkt i den mappen som jag projektet i...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...