Jump to content
Annons

Indisk/Arabisk Proggmetal!


Fick du nå fjärran östkänsla av de här då?  

33 röster

  1. 1. Fick du nå fjärran östkänsla av de här då?

    • 3- jajamensan!!
      23
    • 2- kanske
      3
    • 1- nä va f-n menar du?
      3


Recommended Posts

* LÅTNAMN: Tabla Rosa

* ARTIST/GRUPP: Jonas Ekestubbe

* GENRE: Indisk/Arabisk Proggmetal 🙂

* LÅTLÄNGD: 06:10

* KOMPOSITÖR: Jonas Ekestubbe

* INSPELNINGSÅR: 2004

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 5,9MB

* STATUS:Färdig demo

* LÅTLÄNK: Tabla Rosa

En gammal liten låt som jag nu reviderat lite rent arr-mässigt och ljudbildsmässigt.

Såga på! 🙂

Mvh / djonas

Redigerat av djonas
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Cool!

Jag har bara lyssnat en gång, men tyckte att den var riktigt bra. Saknade kanske en tydligare eller startkare melodi/tema, men det kan också bero på att jag inte är inlyssnad på genren progressiv metall.

Är visserligen bara en nybörjare i hemmastudiosammanhang, men jag blev verkligen imponerad av ljudet. Kan du berätta lite om låten och hur du har gjort den, vilka plug-ins, etc?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag saknar bara en gapande Glenn Hughes. Annars är detta ascoolt. Möjligtvis har jag lite svårt för stråkarna där vid 2 minuter. De låter lite konstiga i staccatto. undrar om de ligger för lågt ner i oktav? Fräckare när de är dubblade med gitarren.

Gitarrgrejorna är toppklass tycker jag. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Cool!

Jag har bara lyssnat en gång, men tyckte att den var riktigt bra. Saknade kanske en tydligare eller startkare melodi/tema, men det kan också bero på att jag inte är inlyssnad på genren progressiv metall.

Är visserligen bara en nybörjare i hemmastudiosammanhang, men jag blev verkligen imponerad av ljudet. Kan du berätta lite om låten och hur du har gjort den, vilka plug-ins, etc?

Jag kan hålla med om att låten saknar en bra och tydlig temamelodi men just den här låten är uppbyggd mer kring tablas/darbuka - kompet än en given gitarrmelodi. 😎

Pluggar jag använt är följande;

trummor - edirol super quartet

bas - edirol super quartet

gitarr - jag 😆

sträk - edirol orchestral

tablas/darbuka - delvis samplade grejer som jag klippt och ändrat om och delvis samplat själv och lagt in i battery.

Till tablakompet har jag även lagt på taschatrumma (indisk liten snärtig trumma som man spelar på med blompinnar 😲 ) som jag själv samplat för att få de höga tonerna.

Själva låtidéen fick jag av tablasrytmen som jag samplade.

Kul att du gillade den. 😆

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörde den här för nåt år sen på demomusic och blev lika impad då som nu 😲

Fan du kan verkligen lira och när det gäller att bygga upp en fet ljudbild så är du kung!

Så jävla bra gjort!

Tackar och Bockar för en uppvisning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer inte åt stycket härifrån jobbet.... måste kolla hemma...

Någon som vet vad som hände med Culloden förresten???, gillade hans metalverk också...

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis, var är Culloden??

För övrigt har jag inte vågat lyssna ännu, Djonas! Är det lika äckligt begåvat som den där 800-ackordslåten Du slängde ihop för ett tag sedan så vill jag inte höra! Efter den kräktes jag lit över min uselhet som människa. Jag skall dock ta mod till mig och lyssna så småningom.

PS: Till råga på allt så är Brojd näpsig mot mig i andra trådar. Säg till honom! DS.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror jag lyssnat på 3 av dina låtar Djonas. Den här är den jag tycker bäst om. Tveklöst högsta betyg.

Teknisk fråga/tips: Du är ju en strängbändare av klass, så jag undrar varför du inte lirar in vanlig elbas också? Det låter ju svinbra som det är, men möjligen skulle du vinna en dimension till:)

::

Och innan nån hinner hoppa på mig: JA, jag vet att en elbas inte är en gitarr, och att man inte per automatik är en bassist för att man är en gitarrist osv osv osv ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Men, Vallhagen, bara för att man är en duktig gitarrist så behöver ju inte det betyda att man kan spela bas. Det är ju fatkiskt en helt annan grej. Jag blir sjukt besviken på Dig. Jag har respekterat alla Dina tidigare inlägg men nu föll Du som en sten! Det här var nåt av det mest befängda, dumma och omdömeslösa inlägg som någonsin gjorts på detta forum. Jag kommer att anmäla detta till Olsberg och jag kommer att PM:a till varenda kotte och varna dem. Innan jag gör det skall jag dock säga till Dig att......................................................... ................................................................................

................................................................................

.

.......................................................................JAG SKOJAR!

Redigerat av wonderboy
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag viste det jag visste det jag viste det jag visste det jag viste det jag visste det jag viste det jag visste det jag viste det jag visste det jag viste det jag visste det jag viste det jag visste det jag viste det jag visste det ... 😕

Wonderboy! Seså seså! Lyssna på låten nu!

Edit: Fan, stavade fel på "visste" och copy n pastade äsh då.

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

Jaja, jag skall väl lyssna på eländet då då!!!! Vad är väl en låt av Djonas? Den kan ju vara fruktansvärt dötrist och tråkig ochlångochinveckladochutanrefrängochmedmångataktbytenochutansångochgitarrbögigoc

hkompadavtrummaskinerochlåtsasbasar och...............................ALLDELES UNDERBAR!!!!!!!!! 😉😛🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan va häftigt måste jag säga! Impad .. känns gött att du använt dej av lite mer annurlunda trummor än dom här vanliga pumpiga metal-trummorna o maxvis med compress! Diggar dina tunga Meshuggah-tugg/riff 🙂 tummen upp dude!

Cheers.

Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt kreativ låt. Jag gillar trummorna/pukorna vilket ger ett slutet Sepulture stuk i vissa delar av låten. Det ska bli intressant att höra fler kompositioner utav dig i framtiden.

MvH Rickard Gerthsson

Oj man tackar...Sepultura är ju inget dåligt betyg. 🙂

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

5/5

Men lite väl mycket bas på sina ställen.

Det är ju snyggt med bas, men det blir lite mullrigt känns det som, och då är det inte så fint längre. (jag kan dock ha fel på den punkten, jag har spelat trummor hela dagen idag, så mina öron är LITE trötta just nu. :rolleyes:) Men dubbelkolla om inte det är lite mullrigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

... heter det inte tabula rasa förresten? Tom tavla om jag inte minns fel

Hehe, trodde inte någon skulle märka det. Tabla Rosa heter ju låten för att den är uppbyggd på ett Tablas/Darbuka/Tascha-komp. 😳

Försökte ju vara lite fyndig där, men det gick visst inte så bra, haha. 😉

Tabula Rasa betyder förresten ordagrant "oskriven blad" enligt den engelske filosofen och empirikern John Locke (1632-1704) som jag tror först myntade uttrycket. 🙂

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

cotte00 (oregistrerad)

Jag ville bara skriva att jag hatar dig.....

för att du lirar som en gud..

snyggt som satan..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörde den här för nåt år sen på demomusic och blev lika impad då som nu 😛

Fan du kan verkligen lira och när det gäller att bygga upp en fet ljudbild så är du kung!

Så jävla bra gjort!

Tackar och Bockar för en uppvisning.

Tackar och bockar för de fina kommentarerna. 😉

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Har t.om. laddat hem den så jag kan njuta av den "offline" så att säga

grymmt jävla bra....älskar blandningen av bongo trummor, piano och el-gitarr...sen stråkarna....får håret på nacken att resa sig....fruktansvärt bra!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fantastisk komposition, återigen! Fantastiskt gitarrspel, fantastisk programmering! Du är så jättebra!

Lite konstruktiv(?) kritik dock. Jag upplever det som om trummsetet "levde sitt eget liv". Det ligger på något sätt separerat från allt annat för sig själv i mitten och framför allt annat. Basen ligger ju också i mitten men den "sitter ihop" med de andra instrumenten. Det känns som om trummorna blir lite väl torra och lite "instängda" i en budgetstudio medans resten låter som om det spelats in i en bättre och dyrare studio. Trummorna lever ett eget liv och sitter inte riktigt ihop med resten av ljudbilden. Förstår någon överhuvudtaget hur jag menar?

Jag hade nog försökt få till lite mer rumskänsla eller något slags reverb på trummorna bara för att blöta ner dem något lite. Hade jag tillgång till ett riktigt bra reverb hade jag nog också försökt att lägga ett superförsiktigt kort litet, litet rumsreverb på masterkanalen. Det hade kanske fixat problemet.

Men jag tycker återigen att Du är så jätteduktig och jag är avundssjuk, arg och förtvivlad över att någon på det här forumet får lov att vara så bra!!!!!!!!!! Än en gång, heja Djonas!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Jag tror jag lyssnat på 3 av dina låtar Djonas. Den här är den jag tycker bäst om. Tveklöst högsta betyg.

Teknisk fråga/tips: Du är ju en strängbändare av klass, så jag undrar varför du inte lirar in vanlig elbas också? Det låter ju svinbra som det är, men möjligen skulle du vinna en dimension till:)

::

Och innan nån hinner hoppa på mig: JA, jag vet att en elbas inte är en gitarr, och att man inte per automatik är en bassist för att man är en gitarrist osv osv osv ...

Tack så mkt för de fina orden. 😄

Yes jag har funderat på att skaffa en riktig elbas ett bra tag men ännu inte slått till på någon. Jag lirar även bas trots att jag är gitarrist 🙂 så visst jag håller med om att jag nog skulle vinna minst en dimension till på att ha riktigt ljud på låtarna, men whatta häck...det finns ju saker man kan få en midibas att göra som man inte är i närheten av att kunna prestera på en vanlig bas, så midibas får duga tills jag har råd att införskaffa äkta varan. 😛

Mvh / djonas

Redigerat av djonas
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...