Jump to content
Annons

Nybörjarköp ?


Pappa Parbrink

Recommended Posts

Jag skall köpa mig ett Cubase program !

Har ni några förslag.....

Jag behöver ett program som det finns svensk litteratur till.

Kostnad ca 1000- 2000 kr

Jag har en M box mini med två ingångar och tänker spela in 1 - 2 instrument i taget

Soundet skall bli rent och enkelt dvs inget hip hop, techno mm

men vill kunna lägga på, blås, midemusik, trummor.

Detta är första gången jag försöker göra mig förståd på detta forum

så ursäkta om det fattas inf. eller annat mm

Anders Parbrink

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Köp reaper i stället, kostar 400 kr, tycker det är mycket smidigare än cubase, som jag hade kört med i två år, reaper fattade jag var bättre efter några minuters testande.. dessutom gratis fullversion i 30 dagar. Dock vet jag inte om det finns någon full blown litteratur till det. Men litteratur i dessa sammanhang (cubase och andra inspelningsprogram) Brukar vara så döfött... Dock kan man lära sig kortkommandon, men dem ser man i programmen. Det viktigaste är endå principerna, och dem kan man använda i alla program. therecordingrevolution.com har sjukt många bra videos som visar tekniker på ett inspirerande sätt. Litteratur är fan inte inspirerande.

Mvh

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Retromannen (oregistrerad)

cubase elements, ca 800,- köp sedan cubasehandboken.eller låna den på biblioteket. även äldre cubase-böcker funkar. Enkelt sedan om du behöver hjälp på tex detta forum, finns massor av folk som kan cubase och gärna hjälper till. Lycka till! (Du kan såklart ladda hem ett demo som du kan prova en månad innan du köper)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för ditt svar: jag har jobbat ihop inf. den senaste veckan och du bekräftar det jag ´redan visste´ dvs man måste veta en sak två gångar för att veta att man visste- Då är det handboken samt en specialtidning om Cubase från Studio forum, samt äldre böcker om Cubase som gäller.

En siste fråga innan jag köper program: Cubase 5 finns det bra litteratur om, vad kostar en light Cubas 5 verson ? Ps. det är svårt att hitta den uppgiften på nätet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för ditt svar: jag har jobbat ihop inf. den senaste veckan och du bekräftar det jag ´redan visste´ dvs man måste veta en sak två gångar för att veta att man visste- Då är det handboken samt en specialtidning om Cubase från Studio forum, samt äldre böcker om Cubase som gäller.

En siste fråga innan jag köper program: Cubase 5 finns det bra litteratur om, vad kostar en light Cubas 5 verson ? Ps. det är svårt att hitta den uppgiften på nätet.

den får man på köpet när man köper tex ett ljudkort. gav min till en som köpte nåra prylar av mej. Borde finnas någon här som har en över.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, Cubase 5 år svår att få tag på pga att fabrikören drar tillbaka alla 5 ex. när 6an kommer ut, samt att licensen på en begagnad 5a står på en annan människa.

Pluset ligger på att 5an har litteratur på svenska.

Då blir mitt val att köpa 6an och läsa 5an litteratur pga att 5an är så pass lik 6an att den går att använda på en nyare utgåva.

Är det någon som kan bekräfta min tankegång

eller skall jag göra något annat ?

Ps jag vill kunna läsa anvisningarna på svenska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...