Jump to content
Annons

Fördröjning pga av dåliga högtalare?


kr002

Recommended Posts

Hej!

Jag har ännu inte skaffat ett par monitorer. Så jag sitter på en stereo anläggning. 1 förstärkare och två högtalare!

När jag sitter å lirar lajnad gitarr med hörlurar, då har jag inga problem med fördröjning!

Men när jag sitter utan och lirar hörlurar, alltså med stereon inkopplad till mitt saffire 6, då har jag problem med att spela pga av fördröjningen.

Kommer ett köp av monitorer fixa det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du borde inte ha någon hörbar fördröjning i en vanlig stereo. Kolla ditt ljudkort och dator...fördröjningen ligger där. Latency i datorn?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir alltid en naturlig "latency" när du har högtalare - vare sig det är hifi eller studiomonitorer. På grund av ljudets hastighet i luft, så ger ett avstånd på ca 3.4m en fördröjning på 10ms.

Det är bara att vänja sig vid det - för om du ska uppträda live, kommer du att ha din medhörning ett par meter bort, med den fördröjning det innebär. Är du då van vid att lyssna enbart i lurar så kommer det att bli väldigt jobbigt i början...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan bli en fördröjning för jag antar att du använder dessutom usb till ditt saffire 6 när man spelar gura genom en dator så kolla om du kan sänka latency mer

jag tror inte det har med ljudets hastighet i luft som claes var inne på i detta läge utan antagligen dina drivrutiner, jag har varit med om samma sak och dessutom blir man vansinnig på detta eko särskilt om man ska ha någon plug-in på ,och det ända som hjälpte i mitt läge var annat ljudkort för det är inte alla ljudkort som fixar det bra alltid .Men jag hade inte ett saffire, så har du tur så går det kanske och fixa .

I ditt läge kommer tyvärr inte ett par nya monitorer hjälpa .

Går säkert och googla om detta problem.

http://globalmusix.com/m/articles/view/latency

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...