Jump to content
Annons

Studiobygge - Vilken mick, vilka monitorer, vilket ljudkort?


JamZam

Recommended Posts

Tjena!

Jag har lyckats med att få ett jobb i Norge nu ett par veckor och tjänar nog tillräckligt med pengar för ett mindre studiobygge i ett tomt förrådsrum nere i min farsars källare. Räknar med 15 000 - 20 000:- från jobbet, så just nu ser min budget ut lite såhär (kommer att ändras då jag vet hur mycket pengar jag har att jobba med):

Monitorer - 7000-10 000kr

Mick - 2000kr

Ljuddämpning - ?

Ljudkort - 2000kr

Övrigt - Instrument, t.ex. trummor och slagverk (har redan MIDI Keyboard och gitarrer, både el och akustiskt) samt mjukvara (FL Studio & Komplete 8 om jag har pengar över)

Vad tror ni om den planen? 🙂 Och vad ska jag kolla efter i mick och ljudkort? Ska mest använda micken till att spela in slagverk och gitarr. Och hur mycket pengar behöver jag lägga ner på ljuddämpning? Det är mitt första seriösa studio-bygge så jag är helt ny till allt annat än mjukvara och MIDI-klaviaturer. Kan dock lite om monitorer, inte mycket, men jag vet vad jag vill ha på den fronten och ungefär hur mycket pengar det rör sig om. Funderar även på en sub då jag jobbar mycket med bas i elektronisk musik, men isåfall köper jag den senare.

Tacksam för alla tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vad det gäller monitorer för den summan du skrev,

skulle jag definitivt hålla kolla på blocket/ebay.

Det går att göra ena jäkla klipp nu,

när det verkar som alla mer eller mindre har ekonomiska problem.

Jag har köpt 3 gitarrer helt i nyskick i år, till löjligt låga priser - nästan så man skäms.

Det är verkligen köparens marknad, så länge man inte köper av musikhandeln.

Kan vara nått för dej att fundera på, för vilket märke i den prisklassen du skrev,

spelar mindre roll, då det är av hög klass..

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Väldigt sant! Jag funderar på ett par Adam A7X-monitorer, som kostar 4000kr/monitor på Thomann medans ett par säljs för 3500kr begagnat här på forumet (om Adam A7 och Adam A7X är samma?)

Synd bara att det säljs nu och jag inte kan köpa något förrän om tre veckor.

Edit: Har även tänkt försöka göra en deal med en lokal musikaffär i Umeå om att kanske kunna få massrabatt om jag köper allt på samma gång, borde ju gå när man kommer upp i så mycket pengar.

Edit 2: Skulle kunna gå upp ett snäpp och satsa på Adam A8X istället, värt pengarna..? Blir nog 2000kr dyrare.

Redigerat av JamZam
Link to comment
Dela på andra sajter

Got it. Ingen som har tips på vad jag bör leta efter i ljudkort och mick? Kommer mest jobba med att sampla (spela in) instrument som sagt, men delvis sång också då jag brukar ta in gästvokalister på vissa projekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mick runt 2000:- kan jag föreslå exempelvis ADK Odin, där man har möjlighet att ställa om ljudkaraktären med switchar. Blue Spark kan också vara intressant, liksom Audio-Technica AT2035 .

Exempel på ljudkort kring 2000:- beror förstås på vilka interface du har i datorn, men Mackie Blackjack (USB), TC Electronic Desktop Konnekt 6 (Firewire) och Steinberg CI2 (USB) är ett par förslag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack så mycket för tipsen! Steinberg CI2 och ADK Odin verkar vara intressanta alternativ, ska ta och kolla upp dom lite mer när jag kommer hem från Norge. Har fortfarande den där sista frågan jag verkligen behöver hjälp med, hur lite kan man komma undan med för att få hyfsat bra ljuddämpning? Har aldrig nånsin tittat på något sådant förr så jag är helt borta i vad som egentligen funkar. Har hört att man kan spara pengar på att bara hänga upp täcken runt väggarna? (även detta går ju faktiskt att göra snyggt på nåt sätt)

EDIT: Är dock uppenbarligen inte alls på långa vägar färdigdiskutterat om mick och ljudkort än, så fortsätt tipsa om någon skulle ha mer alternativ! 🙂

Redigerat av JamZam
Link to comment
Dela på andra sajter

Focusrite Saffire Pro 24 Dsp http://www.thomann.d..._pro_24_dsp.htm

Det ska jag beställa

Verkar ju som ett grymt bra kort! (åtminstone jämfört med vad jag är van vid) Lite över min budget, men som det ser ut just nu har jag kanske chans att tjäna lite mer pengar än tänkt. Isåfall överväger jag Focusrite Saffire Pro 24 Dsp 😄 Funkar det bara med FireWire dock? För jag har inget sånt på datorn just nu, men jag kan säkert sätta in en FIreWire-port i datorn om det behövs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar ju som ett grymt bra kort! (åtminstone jämfört med vad jag är van vid) Lite över min budget, men som det ser ut just nu har jag kanske chans att tjäna lite mer pengar än tänkt. Isåfall överväger jag Focusrite Saffire Pro 24 Dsp 😄 Funkar det bara med FireWire dock? För jag har inget sånt på datorn just nu, men jag kan säkert sätta in en FIreWire-port i datorn om det behövs.

Antar att det bara funkar med firewire eftersom att det är ett firewire-kort, vet inte om det finns Firewire-->USB Adaptrar det kan du ju kolla upp 😄 men enklast tror jag är att sätta in en firewire port i datorn 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tackar tackar, överväger Saffire-kortet! Funderar även över vad jag bör kolla efter i mickar? Vet inte överhuvudtaget vilka tekniska specifikationer jag är ute efter... (Många frågor, jag vet)

Redigerat av JamZam
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju ganska många mickar för 2000 spänn som låter bra, en del riktigt bra. Iallafall för de pengarna. Jag själv har en Z3300A i studion som jag gillar som fan. 1916:- på thomann.

Allt beror ju lite på vilken typ av mikrofon du söker. Går säkert hitta en Shure SM7 på blocket för samma pengar, helt annat typ av mikrofon men låter gudomligt även den.

Tror du kommer få minst 1000 tips om mikrofoner, och det är precis som med monitorer, en smaksak. Knalla ner till närmsta butik och be om att få låna hem några och pröva när det närmar sig.

Angående Montiorer, för 10,000:- får du riktigt shyssta monitorer.

Jag har dock inga konkreta tips i den prisklassen då jag inte lyssnat runt överdriver mycket.

Men ett par Genelec 8030 kanske kan vara något att kika på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Det finns ju ganska många mickar för 2000 spänn som låter bra, en del riktigt bra. Iallafall för de pengarna. Jag själv har en Z3300A i studion som jag gillar som fan. 1916:- på thomann.

Allt beror ju lite på vilken typ av mikrofon du söker. Går säkert hitta en Shure SM7 på blocket för samma pengar, helt annat typ av mikrofon men låter gudomligt även den.

Tror du kommer få minst 1000 tips om mikrofoner, och det är precis som med monitorer, en smaksak. Knalla ner till närmsta butik och be om att få låna hem några och pröva när det närmar sig.

Angående Montiorer, för 10,000:- får du riktigt shyssta monitorer.

Jag har dock inga konkreta tips i den prisklassen då jag inte lyssnat runt överdriver mycket.

Men ett par Genelec 8030 kanske kan vara något att kika på?

Sant det där med att micken är en smaksak, men jag funderar bara över vilka specifikationer man generellt brukar kolla på och vad som spelar mindre roll. Men det kan jag söka upp, var bara lite lat och tänkte att jag kanske skulle slippa den delen 😛 Har själv testat en hel del olika typer av mickar och märkt skillnader, men har ingen koll på vilka specifikationer dom mickar jag testat har haft då jag aldrig har köpt själv förr.

Kollade upp Genelec 8030APM, dom verkar skitbra på specsen. Kommer vilja lyssna innan jag köper dock, så jag får hoppas på att det finns i någon musikaffär i Umeå. Såg att dom bara funkar ner till 58hz också så isåfall är en sub på det ett måste, vilket kan kosta en hel del från vad jag har sett... Tveksam till att det blir av eftersom jag vill ha råd med mjukvara också, men tack för tipsen! 😄 Mycket uppskattat. Tror att jag ska satsa på att skippa subbasen nu och köpa in Komplete 8 Ultimate, och kanske spara ihop mer senare till en sub.

Redigerat av JamZam
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...