Jump to content
Annons

Apogee One + Ipad, Videoinspelningstest (min Utöya-låt)


Erik dP

Recommended Posts

Gjorde ett litet videoinspelningstest med Apogee One och Ipad. Mest för att testa arbetsflödet. Men då det blev rätt ok så postar jag videosnutten.

Jag spelade in med den vanliga Ipad-videoinspelaren. Tyvärr så är Ipad-apparna oftast "USA/Japan"-format, dvs 30 bilder per sekund istället för EU-ländernas 25/50 bilder per sekund. Inget för proffs, men duger till nätet.

Använde den sämre kameran på framsidan då det bara var en test, och jag ville se mig på skärmen.

Apogee One är strax utanför bild, ca 50 cm från mig. Inbyggd mick.

Enda gjorda ljudediteringen var att dra upp ljudnivån något i videoredigeraren.

Använde Avid Studio (Ipad-app) som videoredigerare. Men det verkar inte som man kan spela in på de övriga tre ljudspåren med videoljudet på. Så inga pianopålägg blev aktuella.

Utöya-låten är egenskriven.

(Apogee One kräver strömförsörjd usb-hub och CC-kit, och även Garageband för att växla dess ingångar för andra appar.)

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
BurninSven (oregistrerad)

Det finns ett USB ljudkort med stereo in på kjell och kompany för några hundra som funkar på Ipaden med CC kitet. Dvs man kan koppla in ytterligare diverse ljudkällor via en mixer eller dator.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

...Jo. Jag letade lite efter ett kort med fler ingångar. Tex Lexicon Omega fixar 4 samtidiga ljudkällor till ipad-appen Multitrack DAW, som i sin tur klarar upp till 8 samtidiga källor. Omegan har även midi.

Jag var dock ute efter ett 1400-kronors Mackie Blackjack (som jag läst ska funka till ipad) som även levereras med en ok DAW när jag snubblade över en Apogee One. Med den och ett usb-midikeyboard så kan man spela in piano (midi) och sång samtidigt i Music Studio 2.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Jo men det jag menar är om man redan har en dator och ljudkort med förinspelade spår/eller en mixer och några fler musikanter så behöver man inte mer utan du kan koppla ut ljudet in i Ipaden via det här stereo ljudkortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

...Det finns massor med lösningar. Behringers lilla stereo usb-interface kostar drygt 200 kr hos tysken.

Fördelen med Apogee One är att den har inbyggd mick och fantommatad ingång och instrumentingång i ett litet smidigt paket. Lätt att ta med. På en mac (funkar inte till pc) så kan man koppla ihop flera interface om man vill spela in fler samtidigt. Men samtidig midi funkar på ipad.

Jag visar hur det kan låta med givna förutsättningar. Ett testskott. Men jag tror man ska vara lite närmare micken än vad jag var för att slippa rummets inverkan. Sladden räckte dock inte till sängen, därför 50cm.

Nästa gång använder jag Röde NT2 som sitter på samma stativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...