Jump to content
Annons

FINNS det ingen fungerande DAW-app för Android? Något pg?


ONSatan

Recommended Posts

Jag har haft en iPad 2 "till hands" de senaste veckorna och jag har utvecklat ett beroende som jag känner måste ”stillas”.

Dock, är för mycket ”rebell” för att gå och köpa en Apple (man är ju ingen hipster (finns redan så många här i Malmö))… 😉

Allt som surfa, mail, dokument (Google docs!), film, Spotify, fotosync (Picasa) etc verkar fungera minst lika bra på Android som iPad MEN, musikapparna?!

Finns ingen inspelare som klarar att spela in och mixa likt en gammal hederlig portastudio? Jag vill kunna starta en enkel app för att till tex ett trumkomp kunna lägga på ett par gitarrer, nån, bas och sång. Sen, enkel mix (eq), kanske reverb och kompressor etc.

Detta torde vara noll problem för en fyrkärnig platta som tex vis Toshiba AT300-101 (som ju är låångt kraftfullare än ex en iPad 2 med vilken detta fungerar smidigt)?

OM problemet finns i Android är det sannolikt att detta kommer åtgärdas inom den närmsta tiden (nått år) eller är det ett grundläggande designfel? Utan att veta hur Android är gjort så ska det ju vara Linux i grunden och i Linux gick det då latency var ett problem kring-gå detta via diverse ”specialdrivare”. Borde inte detta funka även i Android?

(en liten sidofråga, någon som fått enkel fjärrstyrning av Cubase att fungera via Android, i.e. start/stop etc ?)

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tror inte att problemen med latency ligger i själva Linux-kärnan, utan snarare java-delen av Android.

Några program finns dock, t ex Zquence studio. Har dock inte använt speciellt mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej och tack för era tips.

Har någon av er testat dessa appar (Pocketband och Zquence studio)?

Klarar de att spela in synkat? Smidiga (i nivå med klassisk porta)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte provat något av dem speciellt noga, det ska erkännas. Tycker fortfarande att det är otroligt bökigt att göra musik med telefonen jämfört med att sitta hemma vid sin stationära dator. För mig går det fortast att nynna/föklara idéerna till diktafon-appen, och sen göra resten när man sitter vid en riktig dator.

Men köp och prova. Du stödjer utvecklingen utan att direkt ruinera dig 🙂 Eller så kan du kolla in demo-videos på YouTube och se om det är något för dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Alla försök jag gjort med Android appar suger bigtime. Funkar om man jobbar med syntar och step sequenser men att använda som porta har hittils varit en mycket dålig upplevelse på Android.

iPad funkar kanon. Men det vet du redan....

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blev en iPad 3 denna gång. NÄSTA gång blir det Android (om de fått ordning på musikdelen till dess).

Tack för era inputs!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur det kunnat bli så här? Påverkar inte latencyproblemet ljudet i andra apps oxå, tex när man spelar upp filmer?

Det kanske är lättare att kompensera vid filmtittande (om det är fixed fördröjning ljud/bild)?

De filmer jag sett på Androider har faktiskt fungerat bättre än på iPad då formatet (längd/breddförhållande) är bättre på Androider. Så sent som för 2 veckor sedan satt jag på flyg med en iPad på ena sidan och en Android på andra sidan om mig och skillnaden var påtaglig (till Androidens fördel).

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Intressant. Skulle bra gärna vilja veta hur hur man kan göra en sån miss.

Kanske inte var med i kravspecen från början (Mobil --> SURFplatta)?

Bara att hoppas att detta får prioritet och att de kan komma runt inom rimlig tid. Annars kanske detta är ett segment Google struntar i (sååå djävla många är vi ju inte som drabbas). Det spelar ju ingen roll för film/spotify/Facebook/surf/mail/foto/(spel?) etc etc (det som de flesta har sin padda till)...

EDIT: Bra och tydlig länk. Cred för den!

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
sadomachine (oregistrerad)

Snabbläste en artikel på CDM tidigare under dagen om att nästa version av Android kommer vara mycket bättre lämpad för utveckling av musikappar.

Jellybean då alltså?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man inget behov av midi-syntar finns Audio Evolution, dom verkar vara bland de som kommit längst på Android hittills:

https://play.google....e=search_result

Har för övrigt för mig att dom skrivit ganska detaljerat om latency-problemen med Android någonstans, men hittar det inte nu.

Edit: Hittade det tror jag: http://www.audio-evolution.com/manual/doku.php?id=android_limitations&DokuWiki=0e3acc063f76c5bf585d541f247a5c72 och http://www.audio-evolution.com/manual/doku.php?id=latency_and_latency_correction&DokuWiki=0e3acc063f76c5bf585d541f247a5c72

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...