Jump to content
Annons

Modern Rockbands lösning för penslat sound/recording direkt i replokalen


Martin

Recommended Posts

Annons
Postat (redigerat)

Thanks man. Har du någon input på SS/Tube då? Vill kunna ha gitarrsounds från 60-talet till idag. Finns det nån amp som är perfekt för detta? Med blend mellan SS och Tube?

Agerar också Presonus-bordet ljudkort så man kan spela in och recca precis som på ett vanligt ljudkort?

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle nog vilja säga så här gällande ditt gitarrljud....

...köp en stärkare från 60-talet och få med detta det ljud som används idag!

Långt borta känns de preoduktioner som gjordes på POD:ar å annan bröte.

Det ska du ha till att spela live med eller till förproduktioner.

Aldrig när du ska fästa på ordentligt.

Själv kör jag med en Hiwatt från -69.

Aldrig hört något bättre!

Solid state på gitarr...hmmm...

Den enda vettiga stärkare jag kan komma på och som jag har erfarenhet från är ta mig tusan en gammal Marshall-hybrid som hette Valvestate.

Ruggigt monster som använts på massa metalplattor genom åren.

Klen i rent ljud dock!

Piiiz!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Cruncher... piiiiz!

Tror du inte det här är jävligt mycket vettigare?

http://www.yamahapro...6i/features.jsp

Jävligare!?!?!?

På vilket sätt.

En 01 med ny funktion på. 16 kanaler in och ut via USB2.

Dubbelt så dyr som konkurrenterna kan man ju bara gissa sig till.

Nä!

Det där känns som en pengakalv från Yamaha om jag ska vara ärlig.

Aldrig gillat varken 01, 02, 03 eller DM-borden.

Galet slöarbetade interface. HUGA!!!

Du ville ju ha det snabbjobbat!?

/Crunch'

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ja, interfacet såg inte så värst bra ut när jag kika närmare.

Blir nog Presonus då, men måste lösa Firewire-krets i min dator bara.

Vet du om det går bra med Cardbus/Expresscard på en I5 / HM55-krets?

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett mycket billigt och enkelt sätt att göra sjyssta replokalsinspelningar är en sådan här:

http://www.thomann.d...tascam_dr40.htm

Den kan spela in på fyra kanaler samtidigt. Det betyder att man kan köra de inbyggda mickarna (som låter alldeles utmärkt) och en stereo line-in.

I våran replokal har vi allting kopplat till ett vanligt analogt mixerbord. När man ska spela in kopplar man någon ledig stereo-ut från mixer-bordet (t ex "Ctrl room out") till line-in på DR-40, och ställer den sen någonstans där den är på lagom avstånd från alla ljudkällor. Här får man experimentera sig fram lite.

Sen har man då en inspelning där man har två kanaler med allting som det låter direkt genom mixerbordet, och två kanaler med det akustiska ljudet i lokalen.

Fintrimmar man det här kan man alldeles säkert få ljud som räcker till en skivproduktion på detta vis. Det har visserligen inte vi lyckats med, men det blir mycket lyssningsbara demos.

Edit: Ett tips i allmänhet är att göra det så enkelt för sig som möjligt och inte försöka implementera för omfattande och komplicerande lösningar i ett enda svep. Utan att fokusera på musiken. Annars är det lätt hänt att man lägger 90% av tiden på teknikstrul istället för att faktiskt skapa något.

Redigerat av JJRockford
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Det sista är precis vad jag letat efter till en början, fyfan vad bra du är! TACK. Ska lätt köra på det tillsvidare då jag älskar att mixa lofi-grejer så det låter fett 🙂

Så får vi köra mixer lite senare inpå.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta av Beatles skivor är väl inspelade på 4-kanalsbandspelare, var väl bara på de två sista de hade 8-kanalers? Sen gjorde dom väl för all del en del bouncningar och så, men ändå 🙂

Fast jag förstår också vad du egentligen är ute efter. Vore ju grymt coolt att ha ett helt transparent system som bara funkade med tempon och allt, alla har en lyssning med ett ljud som är som en studio-inspelning o s v.

Men redan med våran setup, som jag precis beskrivit, går det åt alldeles för mycket tid till det tekniska... :/

Tycker ju att Line6 verkar ha någonting riktigt spännande på gång med sitt StageScape-system. http://line6.com/stagescape-m20d/ Lite dyrt än så länge, men fler lär väl komma efter...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

JJRockford: Ja, visst. Less is more maan... Såg intressant med Line6, men jag är lite anti mot deras prylar, tycker inte dem låter så bra. Inte det jag hört i alla fall. Men dom lånar säkert teknologi för att skapa det där. Det låter säkert helshyst. Men vill helst ha ett BORD framför mej, så jag kan ställa alla volymer snabbt och enkelt, då man lär få rodda en hel del för att lägga overdubs i "grundinspelningen" som man kör EN GÅNG live, och sedan lägger man överspår på allt, och penslar ut det som kräver att man SOLAR, så det inte läcker...

Edit: Hittat bordet vi ska ha nu, Yamaha N12 - bättre PRE's än alla andra enligt många, och enligt ett lyssningstest lät det i klass med Trident -A. Man kan också lyssna på alla kanaler direkt ut i dawen, och blenda monitormixen med DAW-mixen, ja men kan göra allt som vi behöver.

http://uk.yamaha.com...g-studio/n/n12/

8B491EBDFE4F4CDEB2BB74034D82D708_12073.jpg

Dock finns det bara 8'pres i det, men det går ju att köpa till pre's löst och köra in i stereo-kanalerna, som gick att få ut i mono i dawen, dessutom kan man köra en billig summeringsmixer på trummorna i början så man får ned dom på 5-kanaler. så har man 4 kanaler över till git1, git2, bas och sång.

Edit: Det verkar finnas 12 pre's i det, man ska kunna koppla TELE -> XLR och gasa på i 4 sista också, men då blir det samma volym för dom ligger i stereo... det bör gå eller hur?

Frågor.

1. Kan man blanda 48v med dynamiska mickar / kondesatormickar?

2. Tips på mickar som isolerar bra och inte är för dyra att micka trummor / bas / gitarr med.

3. Tips på bra Aktiva PA.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

En liten fundering bara, vad är det du tycker att du får med Yamaha-mixern jämfört med Presonus-mixern du länkade till i första inlägget?

1. Jag ställde samma fråga när jag satte upp vårt system i replokalen, och fick ett ja. Har kört så sen dess, och det verkar funka, inget som brunnit upp än 🙂

2. För gitarr är ju Shures SM57 lite av en standard, kostar inte så mycket mer och lär hålla livet ut. Bas är jag osäker på, är det inte lättare att lajna den? För trummorna köpte vi ett av Thomann's egna set, DC1500 tror jag det hette. Har ingen uppfattning om kvalitet eller isolering eller så, men det funkar alldeles utmärkt. Brukar köra efter filosofin att man börjar så enkelt som möjligt, sen uppgraderar man när man verkligen har ett behov.

3. Är du verkligen säker på att det är ett PA ni vill ha? Det är definitivt det som de flesta band köper, men det naturliga är ju egentligen att man skaffar sig en monitor-anläggning istället. Det påminner ju betydligt mer om hur det är att spela live. Om man sen kör med in-ear-monitors eller sådana där vinklade högtalare på golvet är väl en smaksak... Vi kör med IEM nu, och jag skulle verkligen inte vilja byta till något annat.

Edit: För att spara kanaler för rep så kan man ju t ex micka upp trumsetet med enbart två mickar. Eller en. Har för mig att det finns en gammal artikel om det i något nummer av Studio.

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Va fan, ni får komma hit och repa varje gång!

Här finns ju allt ni behöver. Mickar, Lyssning, Bord, Protools HD och nu även Se Electronics Munro Egg 150. Du kommer aldrig vilja lämna studion. (Vilket är min tanke, för du vet att jag tycker att du borde flytta hit och börja fronta mitt band 🥰 )

Ta hand om dig Martin så hörs vi snart igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Va fan, ni får komma hit och repa varje gång!

Här finns ju allt ni behöver. Mickar, Lyssning, Bord, Protools HD och nu även Se Electronics Munro Egg 150. Du kommer aldrig vilja lämna studion. (Vilket är min tanke, för du vet att jag tycker att du borde flytta hit och börja fronta mitt band 🥰 )

Ta hand om dig Martin så hörs vi snart igen!

Haha... 🙂 Om du bara bodde i samma stad skulle vi lätt kötta! Det VET DU! Men måste göra den här första plattan för staden, barndomsstaden, och alla som bor här, mina vänner, och allt som finns här. Sen får vi se vad som händer efteråt.. 🙂 Lycka till med studion och bandet, må ni hitta divine pipes... 🙂

Jag är smickrad, det vet DU.

Rock on maan...

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=2936167143373&set=a.1277375634622.36582.1836953223&type=1&theater

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...