Jump to content
Annons

Vill du skicka dina spår genom rullband och mixerbord? Ett litet experiment...


Jon Rinneby

Recommended Posts

Hej vänner.

Många av er känner säkert till att jag är en förespråkare av Nebula 3 pro, som jag tidigare bl.a. skrivit om på min blogg. Utan att gå in på för många tekniska detaljer så är Nebula i dagsläget oslagbart gällande autencitet och ljudkvalité (vill man läsa mer är det bara att följa länkarna).

Nu till frågan: Skulle du vara intresserad av att få diverse spår skickade genom r2r rullband 15ips eller 30ips, samt mixerbord, för att sedan jämföra med orginalfilerna i en mixsitution.

Personligen hör jag en stor skillnad, och upplever mitt mixande mer tillfredställande, med mindre jobbig diskant och en "mer sammansatt ljudbild"

Tanken med experimentet är också lite för att se om folk skulle vara villiga att betala en billig slant, säg 100-200 kr per låt, för att få denna "digitala helkroppsmassage". Är det värt besväret? 🙂

24/44.1, 88.2 eller 96khz är att föredra. Jag kan även upp, eller ner-sampla om behov finnes.

Det är bara att höra av sig. Först till kvarn!

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har sett liknande tjänster vad gäller hårdvara, men jag undrar hur lukrativ marknaden är för mjukvara. Fördelen med den här typen av tjänst, som jag ser det, är att man kan använda den när man känner för men slippa lägga tid och pengar på underhåll av apparatur. För att inte tala om den tid det kan ta att hitta en för rätt pris.

Mjukvara är inte en knapp resurs på samma sätt och kräver inte heller underhåll på samma sätt. Även om hårdvaran man kör den på kan behöva det. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Nä självklart kan man införskaffa nebula 3 pro själv samt en masa bibliotek, men det kostar ganska många tusenlappar och är väldigt tidskrävande att sätta sig in i. Detta kommer man runt genom att låta mig göra det, som dessutom har koll på vilka inställningar och annat som passar.

Sen är det viktigt att inte blanda ihop Nebula med "annan mjukvara" då det inte handlar om emuleraringar i vanlig ordning, utan faktiskt av autentiska icke linjära impulser, för att uttrycka det enkelt.

Som sagt, det är fullkomligt valfritt och mest som ett kul experiment.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menade inte att likställa Nebula med något annat program. Ville mest föra fram vinkeln att liknande tjänster fungerar för hårdvara. Däremot undrar jag om affärsidén är direkt överförbar till mjukvara. Delvis därför att mjukvara inte är en begränsad resurs på samma sätt. Mycket går att köpa direkt online. Och delvis för att program inte kräver underhåll på samma sätt som hårdvara gör. Investeringen ligger så att säga i inskaffandet av produkten och inte så mycket i att hålla den i trim.

Jag menade inte heller att diskutera prissättning på Nebula i sig.

Mer att den hårdvara den ska emulera kan fluktuera ganska mycket i pris. Dels beroende på vilket skick den är i, men också från säljare till säljare. Har man tillgång till en eftertraktad hårdvara i gott skick som dessutom är svår att få tag i blir den i princip ovärderlig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag menade inte att likställa Nebula med något annat program. Ville mest föra fram vinkeln att liknande tjänster fungerar för hårdvara. Däremot undrar jag om affärsidén är direkt överförbar till mjukvara. Delvis därför att mjukvara inte är en begränsad resurs på samma sätt. Mycket går att köpa direkt online. Och delvis för att program inte kräver underhåll på samma sätt som hårdvara gör. Investeringen ligger så att säga i inskaffandet av produkten och inte så mycket i att hålla den i trim.

Jag menade inte heller att diskutera prissättning på Nebula i sig.

Mer att den hårdvara den ska emulera kan fluktuera ganska mycket i pris. Dels beroende på vilket skick den är i, men också från säljare till säljare. Har man tillgång till en eftertraktad hårdvara i gott skick som dessutom är svår att få tag i blir den i princip ovärderlig.

Absolut. Men jag tror visst att affärsidén är direkt överförbar till mjukvara, det är helt enkelt en del av den tid vi lever i. Du betalar ju för ett sound och en tjänst, inget annat. Precis som mixing, inspelning eller mastring. Tid och kunskap har ett eget värde = pengar.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...