Jump to content
Annons

Råd hur organisera/spela in, när datorn börjar "knäa"?


Superfly

Recommended Posts

Intro och bakgrund:

Vi spelar in demo i repan med mitt firewire kort och Cubas 5.

Medelmåtta dator.

Jag har spelat in först trummor på 8 spår. ( 3 mik på pukor, 2 ÖH, 2 virvel(sejare och slasida) och 1 baskagge).

Sen mixar jag lite så jag får ett shysst ljud ( enl mig), Eq, kompressor, gate osv... Pukor skickar jag sen till ETT gruppspår. Virvelmickarna till ett annat , samt ÖH mickarna till ett gruppspår.

Och slutligen går alla dessa grupper till en s.k. Trummgrupp. Tanken är att där är allt färdigtmixad,

( detta för att sen enkelt kunna höja/sänka volymen när gittarer och annat tilkommer).

Sen lägger vi på bas gittar. ( jag brukar sen dupplicera basspåret , fasvända ena spåret och köra det i (lite-lite)stereo, men lite olika plugins.. Knappast märkbart, men ljudet blir fylligare då tycker jag.

Men.... nu kommer isue

Och sen kommer en eller två gittarer som vi spelar in...

sen trumpet,,,

sen synth.... och då blir datorn trött.... Börjar hacka och knastra.

Jag förmodar att det helt enkelt börjarbli för mycket datat datorn som ska processa ( för många audio spår)

Fråga:

Finns det bra tipps hur jag kan göra då?

Så har jag provat , eller tänker prova - 1:

Jag har funderat exportera trummor till ett stereo audiospår och lägga in det på nytt ( och ta bort då de 8 spåren) för att spara på kraften. Men då kan jag INTE redigera slutligen om jag kommer på att något ska höjas/sänkas i volym eller så... Inte bra m.a.o.

Så har jag provat , eller tänker prova - 2:

Eller, att jag gör så , fast flyttar mina trummor och bas tex till ett annat projekt?

Och fortsätter inspelningen med de mixade trummorna. Sen, näår allt är klart, OM dt behövs mera jobbe med trummorna, får jag gå till de andra projektet med 8 ch trummor, mixa om / ändra- exportera och lägga in de i projektet... Bökigt... men bör funka...

Så har jag provat , eller tänker prova - 3

Om jag stänger av nästan alla efekter, comp, reverb, gate m.m, går datorn lite bättre. Då kan vi spela in analogt allt. Men den dagen jag vill mixa kommer det gå åt skogen igen, för då lär den börja hicka igen, när jag börjar slå på alla efekter.

Har ni andra bra tipps ( istället för att köpa ny dator) hur jag kan göra, då jag inte tycker de ovanstående metoder är så bra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

det finns ett snabbare sätt, men jag minns inte det. Jag brukar välja limtuben i verktygslådan och klicka på den första "klutten" tills hela spåret är ihoplimmat. Sällan jag arbetar i cubase, så nån annan kanske kommer ihåg hur det här med fill gaps funkar!

Aha.... Så det finns det ( har ej framför mig ) altså någon slags "limtub" där saxen , pennan m.m finns?!? Toppen. Ska prova.

Men kom på en annan sak nu, knutet till "limma ihopp". 😏 ....

Ställde nyss en annan fråga i annan tråd i detta forum Cubase- " Hur göra när datorn börjar knäa".

Nämligen så börjar min PC börjar knäa och hacka när det blir över 10- 12 audio spår....

ALLA datorer bör gilla att ha mindre data jobba med, Prestandan är ju självklart högre med mindre data.

Så allt "urklippt" vi pratade nyss om, skulle gör att den orkar mera.

Men om jag limmar ihopp det ,då läser datorn ( visserligen) tomt parti...

Och här kommer frågan...

.Frågan bara är om den "processar det tomma" vilket också tar kraft till ingen nytta eller om cubas har inbyggd någon slags "gate" som gör att " toma audio partier" jobbar den inte med, men om det kommer några DB så börjar den ...?!?!?

Redigerat av Superfly
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Vad är det för dator, cpu och diskspecar?

Det måste vara en redigt trött dator. Min gamla 3Ghz P4 klarade av betydligt mycket mer.

Prova att höja buffern till nåt högre än vad du har idag.

Spelar du in i 44khz 24 bitar eller kör du nåt annat?

44.1khz coh 24 bitar är good enough för dom flesta produktion och sparar processorkraft.

Det finns en massa trick man kan göra för att få fart på sina grejer.

Börja med att ladda ned http://www.thesycon.de/deu/latency_check.shtml

Jag gissar att du får svaret att din dator inte lirar korrekt och får förslag på vad du skall göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Antalet audiospår är inte kritiskt, utan där kan normalt en ganska kass dator hantera massor av spår, så mest hjälp har du om du skippar alla effekter.

Blir det fortfarande trassel så höjer du latency för att datorn ska ha lättare att hantera allt.

Vid mix kan du höja latency till max för att avlasta datorn. Då blir ju allting fördröjt lika mycket, så det spelar ingen roll vilken latency du kör med då. Om du kör med många insert-effekter, så kan du tänka igenom det hela och se om vissa av effekterna (t ex reverb, som är tungt för datorn) kan köras som send-effekt istället, så att flera spår skickas till samma reverb.

EDIT: ...och kolla med DPC Latency Checker, som drloop nämnde, så att du ser om det borde vara ok eller inte. Det kan ju finnas drivrutiner som inte är riktigt ok. Är det en bärbar dator så är det vanligt att nätverkskortet bråkar så att det behöver stängas av.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tomt audiospår ger precis samma belastning som ett som är fyllt med musik, så på det sättet är det bättre att klippa bort det som inte ska användas.

Det låter dock lite skumt om det bara går att köra 10-12 audiospår. Första PC:n jag använde till musik, var en P3 på 450MHz - och den hade inga problem att köra 50+ samtidiga audiospår med den inbyggda Cubase-kompressorn på alla och lite andra effekter...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Kanske är det någt annat som spökar?

Det är en stationer PC med Win 7, normalprocessor och minne m.m . Inget värsting grejor någonstans, men inte heller det sämsta. Tror den gick på 5000 papp utan skärm för 1 1/2 år sedan. Dock köpte jag inte in den för musikändamål.

Ljudkoretet är ett externt 8 ch Presonus, anslutet med firewire.

Det som händer är att det börjar "hacka" , samt ett knaster uppstår. Som sagt , när vi börjar passera 10, 12 spår.

Tänker på en annan sak.

Kanske ska man "ställa in " och välja någonstans någon uplösning ???

Jag vet att jag fick mickla med latency i början. ( vet ej hur det är inställt heller , men vi lyssnar på instrument vi förstärkare m.m ( di/spiterbox) vid inspelning så latency märker vi inte av)

Det gör jag när jag exorterar som wav eller MP3 file. (Dock har jag ingen anning vad man ska ha, jag brukar drämma till med någoting "högt" fär säkerhetskull) ,

Sen har jag set en ruta som , där man ställer in latency som heter någonting som "Buffer". Har för mig att man kan ändra till 1, 2, 3, 4... Tror den står på 2 idag. Något att pillra på?

Jag vet inte vart , eller om det går, ställa in upplösning i projektet, när man spelar in , eller upp, och om det är eventuellt något sådant som gör att jag upplever datorn trött då? (Typ Hz, bit, eller liknande?)

Redigerat av Superfly
Link to comment
Dela på andra sajter

Datorn är 1 eller 2 år gammal. Win 7. Varken bra eller dålig. Men som ni beskriver, så bör den funka bra .

Bufferetn ska jag kolla.

Det är den där Finns något , jag tror inställt på 2 (sek???) idag.

Där väljer jag även mitt Presonus audio kort ( har nyaste drivrutiner till den) , så "pc" ljudkoretet blir ju avaktiverat där.

Sen det där med upplösningen måste jag kolla- för det har jag aldrig gjort. Vart gör man det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Datorn är 1 eller 2 år gammal. Win 7. Varken bra eller dålig. Men som ni beskriver, så bör den funka bra .

Bufferetn ska jag kolla.

Det är den där Finns något , jag tror inställt på 2 (sek???) idag.

Där väljer jag även mitt Presonus audio kort ( har nyaste drivrutiner till den) , så "pc" ljudkoretet blir ju avaktiverat där.

Sen det där med upplösningen måste jag kolla- för det har jag aldrig gjort. Vart gör man det?

Sen ska jag försöka inte använda reverb på mina spår , utan köra en send. Har testat bara en gång innan. Men ska göra det .

Om inte det funkar, så laddar jag ner det där programmet du föreslog mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som är inställt på 2, handlar nog om millisekunder och inte sekunder - och 2ms är väldigt kort latency. Höj det så kommer det säkert att fungera bättre.

Du kan också tänka på att högre samplingsfrekvens belastar datorn mer. Det räcker normalt med 44.1kHz, så att man slipper extra omvandling när man vill göra en audio-CD.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...