Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag ska flytta in i en ny lokal snart och sÀtta igÄng att bygga lite. Lokalen Àr stor (bara inspelningsrummet kommer vara pÄ ca 80 kvadrat), och jag kommer att lÀgga det mesta av krutet pÄ ett kontrollrum till en början (har inte hur mycket pengar som helst, och mÄste komma igÄng med bokningar snarast, och akustiken Àr helt klart duglig för inspelningar som den Àr nu).

Jag vet att det finns mÄnga grymma akustiker hÀr, sÄ min frÄga till er Àr följande:

Vilka Àr dom ultimata förhÄllandena mellan lÀngd/bredd/höjd och vinklar för ett kontrollrum?

(Ge mig gÀrna en ritning och en shoppinglista, ty Àven jag har drabbats av Generation gratis-syndromet och ids icke spendera min dyrbara tid pÄ Google)

Redigerat av Frekvensspektrumanalysator
Annons
Postat

anlita en akustiker. Jag anvÀnde mig av Clas Olhsson at: eora.se. Riktigt trevlig och proffesionell gubbe. Kostade inte speciellt mycket att fÄ konsultation etc. VÀrt vartenda öre om du har bestÀmt dig för att bygga en "riktig" studio.

Postat
  On 2012-06-04 at 12:07 sa Frekvensspektrumanalysator:

"riktig studio" 😛

Yeah det var dĂ€rför jag satte det mellan situations tecken 😛 Det gĂ„r att göra nĂ„gorlunda billiga lösningar och fĂ„ ett bra slutresultat. Jag vet att alla tror att det bara gĂ„r att lĂ€sa pĂ„ nĂ€tet och fĂ„ hjĂ€lp men de timmarna jag fick hjĂ€lp gav mig tiofalt tillbaka.

Postat
  On 2012-06-04 at 11:29 sa Frekvensspektrumanalysator:

Jag ska flytta in i en ny lokal snart och sÀtta igÄng att bygga lite. Lokalen Àr stor (bara inspelningsrummet kommer vara pÄ ca 80 kvadrat), och jag kommer att lÀgga det mesta av krutet pÄ ett kontrollrum till en början (har inte hur mycket pengar som helst, och mÄste komma igÄng med bokningar snarast, och akustiken Àr helt klart duglig för inspelningar som den Àr nu).

Jag vet att det finns mÄnga grymma akustiker hÀr, sÄ min frÄga till er Àr följande:

Vilka Àr dom ultimata förhÄllandena mellan lÀngd/bredd/höjd och vinklar för ett kontrollrum?

(Ge mig gÀrna en ritning och en shoppinglista, ty Àven jag har drabbats av Generation gratis-syndromet och ids icke spendera min dyrbara tid pÄ Google)

Fasen va kul!!!

Kanske blir en ordentlig byggtrÄd i stil med Wellness galna anda hÀr pÄ forumet igen dÄ!!!

Avseende den optimala rumsstorleken sÄ har vi snackat om det en del förr.

BBC tog ju fram en modell baserad pÄ nÄn tuff och kunnig professor ii akustik nÄn gÄng runt Är 142 f.K!

MHSoft har ju kalkylatorn vilken du hittar hÀr!

Den bygger pÄ harmoniska frekvenser, jÀmnt fördelat baserat pÄ tre axlar.

En sorts gyllene snitt för alla akustiska rum.

Kontrollrum som liverum!

Kolla och rÀkna lite.

LÀttast Àr nog att utgÄ frÄn takhöjden!

Bygg med stÄlreglar och glöm för fasiken inte att rÀkna in det flytande golvet som höjs ordentligt frÄn befintligt golv!!!

Piiiz...., du pajk med förjÀvla lÄngt nickname!

http://www.mh-audio.nl/RoomDim.asp

/Mojje

Postat (redigerat)
  On 2012-06-04 at 16:00 sa Cruncher:

Bygg med stÄlreglar och glöm för fasiken inte att rÀkna in det flytande golvet som höjs ordentligt frÄn befintligt golv!!!

Jag behöver vÀl inte ett flytande golv om jag inte behöver ljudisolera? Eller har jag missförstÄtt nÄt dÄ?

Jag har alltsÄ en rÀtt stor lokal med högt i tak, sÄ jag tÀnkte bygga in en "box" som kontrollrum, med sÄ bra mÄtt som möjligt, akustiskt sett.

Postat
  On 2012-06-04 at 16:12 sa Frekvensspektrumanalysator:

Jag behöver vÀl inte ett flytande golv om jag inte behöver ljudisolera? Eller har jag missförstÄtt nÄt dÄ?

Jag har alltsÄ en rÀtt stor lokal med högt i tak, sÄ jag tÀnkte bygga in en "box" som kontrollrum, med sÄ bra mÄtt som möjligt, akustiskt sett.

Antar att du iaf vill ha ljudisolerat mellan inspelningsrum och kontrollrum...? Om dessa delar samma golvkonstruktion sÄ kommer ju en hel del stomljud att vandra mellan dessa... Om du ÀndÄ bygger ett dedikerat rum frÄn början sÄ verkar det ju lite dumt att inte börja frÄn början, med golvet (lite svÄrt att göra nÄtt Ät i efterhand). DÀremot kanske du inte behöver flyta golven i bÄda rummen om du inte har nÄgra grannar...

Postat
  On 2012-06-04 at 17:07 sa MrBluesman:

Antar att du iaf vill ha ljudisolerat mellan inspelningsrum och kontrollrum...? Om dessa delar samma golvkonstruktion sÄ kommer ju en hel del stomljud att vandra mellan dessa... Om du ÀndÄ bygger ett dedikerat rum frÄn början sÄ verkar det ju lite dumt att inte börja frÄn början, med golvet (lite svÄrt att göra nÄtt Ät i efterhand). DÀremot kanske du inte behöver flyta golven i bÄda rummen om du inte har nÄgra grannar...

Ja, det har du nog rÀtt i. Jag har kollat pÄ lite lösningar med sand, det verkar ju funka bra, och sÄ riskerar man inte att bygga en resonanslÄda.

Sand, spÄnskiva, parkett??

Postat

det viktiga Àr att en lÀngd Àr över 6m.

ca 6,5 Àr det som brukar rekomenderas. 27hz som lÀgsta modala frekvens om jag mins rÀtt.

följer man ORD sÄ blir det

H: 4230mm

B: 5414mm

L: 6500mm

midre storlek funkar naturligt vis ÄxÄ sÄ lÀnge modala frekvenser gÄr ner till 40hz eller lÀgre(större rum)

vad Àr det för takhöjd?

Àr det betong golv? om sÄ behöver du inte göra nÄtt Ät golvet om du inte har stora krav pÄ perfect ljudisolering.

nÀr man bygger "pro-studios" Àr Àr det oftast betongplatta(separerad mellan rummen) eller flytande betongplatta.

trÀreglat spÄnskive golv pÄ gummi kossar Àr inte speciellt bra, experter brukar inte rekomendera sÄdana golv.

sand under golv har jag förmig inte Àr sÄ bra, dÀremot lager av mineralull med iso-pads som man gjuter armerad betongplatta pÄ Àr en bra variant. finns beskrivning pÄ john sayers sida:

http://johnlsayers.c...ages/Floors.htm

Àr bra att lÀsa igenom Acoustics: http://johnlsayers.c...anual/index.htm

man behöver ju inte följa ORD vad gÀller sorlek och form pÄ rummet men det bor pÄ vilken kontrollrumms modell man bygger efter.

LÀttat Àr att bygga Àfter ORD(rektangulÀrt med bra modal spridning) och bygga geometeriskt innerskal för akustiken.

ett exempel frÄn john sayers:

post-19551-0-31998600-1338832092.jpg

Postat (redigerat)

Det Àr en gammal industrilokal med betonggolv. Inga grannar som kan bli störda. Ca 4 meter i takhöjd.

Tack för tips. Jag ska fördjupa mig lite nu pĂ„ en gĂ„ng. (Jag borde ju egentligen kunna det hĂ€r, klarade ju proven i plugget utan problem..) 😊

Edit: DÄ skippar jag flytande golv. Men det kanske vore en idé att bygga ett trumpodium? Skulle det rÀcka med t.ex. stepisol och trÀdgÄrdsplattor/spÄnskiva?

Postat

Kul att du ska bygga!! Och hoppas vi fÄr en trevlig trÄd att följa.

Testa som Crunch sa att kolla upp room ratios pÄ MH Soft och utgÄ frÄn dem pÄ ett ungefÀr för ditt kontrollrum.

John Sayers lÀnkarna adrumrum postade Àr guld vÀrda! En kompis Àr inne i slutfasen pÄ att montera in högtalarna i vÀggen, sÄ kallad flush eller soffit mount och det lÄter sjuukt bra.

kul!

Postat (redigerat)
  On 2012-06-04 at 20:09 sa krillepille:

Kul att du ska bygga!! Och hoppas vi fÄr en trevlig trÄd att följa.

Testa som Crunch sa att kolla upp room ratios pÄ MH Soft och utgÄ frÄn dem pÄ ett ungefÀr för ditt kontrollrum.

John Sayers lÀnkarna adrumrum postade Àr guld vÀrda! En kompis Àr inne i slutfasen pÄ att montera in högtalarna i vÀggen, sÄ kallad flush eller soffit mount och det lÄter sjuukt bra.

kul!

Jag har funderat över om jag bör bygga in mina högtalare, det blir ju snyggt och lÄter jÀvla bra. MEN dom Àr aktiva (mackie hr824) och har ju basport pÄ baksidan. Blir det inte brandrisk ocksÄ?

Edit: 824 ska det ju vara.

Postat

Jag utgÄr frÄn att du har tÀnkt dig ett separat liverum och ett kontrollrum!?

Ett av dom mÄste byggas som ISO sÄ till vida de inte ligger med ordentligt avstÄnd frÄn varandra.

Om inte sÄ kommer du fÄ problem med överhörning vilket i sig leder till att du inte hör vad som faktiskt försigÄr inne i liverummet!

Du kommer att fÄ en mix av resonanser och det ljud som mikrofonerna faktiskt tar upp.

Gilbert hade ett bra ord pÄ det dÀr en gÄng i tiden om den grÀns i tid mellan direkt ljud och resonant ljud som örat behövde för att kunna sÀrskilja de tvÄ Ät.

Egentligen bara matematik men inget jag har i huvudet just nu.

Oavsett!!!!!!!!

Ett av rummen mÄste ISO-behandlas.

Antingen genom tÀtning eller med avstÄnd!

Hur ska du annars kunna höra alla snygga reverbsvansar i ditt mastodontrum!?!?!?

VIKTIGT!!!!!

Piiiz!

/Mojje

Postat
  On 2012-06-04 at 21:07 sa Frekvensspektrumanalysator:

Jag har funderat över om jag bör bygga in mina högtalare, det blir ju snyggt och lÄter jÀvla bra. MEN dom Àr aktiva (mackie hr84) och har ju basport pÄ baksidan. Blir det inte brandrisk ocksÄ?

det brukar finnas anvisning om hur högtalare ska flush monteras.

man brukar ha en "luftigare" lÄda till högtalare med basport pÄ baksidan.

sökte lite och hittatde en trÄd som kan va intressant:

http://homerecording.com/bbs/general-discussions/studio-building-display/soffit-mackie-hr824-barefoot-john-sayer-63841/

skulle gissa pÄ att det gÄr bygga pÄ samma sÀtt som för genelec 8050(om jag begrep det rÀtt att hr84 Àr 8") atsÄ att 1 3djedel(om ajg mins rÀtt) högtalaren sicker ut ur flushlÄdan samt att lÄdan Àr större sÄ det blir luft runt.

Postat

jag Ă€r ju rĂ€tt pepp om man sĂ€ger sĂ„ 😉 sĂ„ jag satt och skissade lite i sketchup (alla mĂ„tt Ă€r höftade pĂ„ den hĂ€r och inredningen Ă€r modell lunchkafĂ© i Kaliningrad) och det kĂ€nns vĂ€l som att det kommer funka bra. Tror ni jag kommer behöva bygga sĂ„ngbĂ„s?

post-26561-0-54282600-1338854172_thumb.jpg

Postat

Fantastiska utrymmen du fÄtt tag pÄ. Som sagts innan bör du göra ett av rummen flytande och om du inte stör eller blir störd av ljud frÄn omgivningen Àr det ju billigast att göra k-rummet flytande dÄ det Àr minst. Eftersom du Àr beroende av att komma igÄng snabbt kan du ju rigga ett provisoriskt k-rum i ett av mittenrummen som du ritat in. DÄ kan du ju bygga det riktiga kontrollrumet i lugn och ro samtidigt som produktionen kan hÄllas i gÄng. Alternativet Àr ju och göra som jag gör och aldrig bli fÀrdig - ha ha!!

Jag har aldrig lyssnat pÄ nÄgot J.S.-rum men det Àr ju vÀl kÀnda och du fÄr ett beprövat koncept som mÄnga talar varmt om och flushmontering av monitorerna Àr nÄgot jag rekommenderar oavsett vilken layout du gÄr med. SjÀlv tycker jag om lite större kontrollrum men det beror ju pÄ arbetssÀtt och sÄ. Grymt spÀnnande projekt!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.