Jump to content
Annons

Hur gör man shepard tone i FL?


willSerrano

Recommended Posts

Tjo! Jag har producerat house ett bra tag men lyckas inte få ordning på den metod som rent tekniskt kallas för the shepard tone. Denna teknik går ut på att göra en illusion av ett ljud som kontinuerligt ökar eller minskar i pitch utan att faktiskt göra detta.

Här är ett exempel på när ett ljud minskar i pitch.

I mitt fall vill jag att ljudet skall verka öka i pitch. Jag har testat att öka pitchen genom automation av pitchhjulet men det blir inte alls samma sak utan ljudet blir snabbt för ljust.

Om någon av er vet hur man tillämpar denna teknik i FL skulle jag vara väldigt tacksam. Hittar inte heller någon VST som kan utgöra denna effekt. Så om någon vet om en VST som kan göra detta är jag även tacksam för det.

/dreas

ps. kommentera gärna om ni anser att jag behöver precisera, gör detta på flyende fot.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Annons

Såg att MDA hade en VST för detta.

Shepard heter den, finns tillsammans med andra plug-ins här:

http://mda.smartelectronix.com/

Det är en effekt-plug-in som laddas på en kanal i mixern.

Dels gör den en enkel shepard ton och sedan finns ring-modulering för att påverka signalen som kommer in i mixer-kanalen för att skapa en lite mer komplex shepard ton.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

White noise, EQing och en viss phaser-inställning ska kunna åstadkomma detta.

Även en detunad square med reverb på 100% wet, 0%dry, allt i mono och pitchen som ökar funkar i krig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...