Jump to content
Annons

Replokalsdemos med USB-mixerbord, bästa lösningen?


Martin

Recommended Posts

Annons

Kanske mer än stereo är önskvärt? I så fall kan ett ljudkort med ett gäng ingångar är bättre. Om jag inte missminner mig så har Alesis en mixer där 8 ljudkällor kan överföras via USB.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Ser ut som att det är 10 mic in och 2 stereo input oxå på det där bordet så det ska väl funka bra.

Redigerat av BurninSven
Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske mer än stereo är önskvärt? I så fall kan ett ljudkort med ett gäng ingångar är bättre. Om jag inte missminner mig så har Alesis en mixer där 8 ljudkällor kan överföras via USB.

Mer än stereo!? Vad menar du!? Jag vill bara ha några ingångar... 🙂 In. Vad menar du?

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Mää hehe det som lirar och låter det gör nog det så man får nog välja, skulle kort sagt tro att allt som lirar på den och liknande manicker följer med USB ut och in i datorn. Däremot så kan man nog köra med ytterligare en mixer och snabla kablar och ha sig mellan dom och köra send och ev return för att uppnå den där flexibiliteten du söker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mer än stereo!? Vad menar du!? Jag vill bara ha några ingångar... 🙂 In. Vad menar du?

Beringer mixern ger trots sina mängder med ingångar bara stereo över usb till datorn.

Alesis multimix 2.0 fx usb (eller nåt sånt i namnet) är jag rätt säker på att usb till dator är upp till 8 separata kanaler plus en stereomix. Denna kostar under 2000kr om jag inte minns fel. Du får läsa på lite på deras hemsida då vissa ger stereo och vissa flera kanaler över usb:

http://www.alesis.com/multimix8usb20#

10-direct outputs to your computer for recording and 2 return inputs for monitoring

High–gain mic/line (XLR and 1/4” balanced) inputs with phantom power, 2 stereo balanced 1/4”

Line inputs, aux send (to onboard or external effects), stereo aux return

Switchable 75Hz high pass filters

100 onboard 28-bit preset effects including reverbs, delays, chorus, flanging, pitch and multi–effects

3–band EQ per channel with high/low shelving and mid band pass/reject

Separate 1/4” balanced main and monitor outs, headphone out

24–bit, 44.1 to 96 kHz operation with high–end A/D and D/A conversion through an integrated USB 2.0 Audio interface

Steinberg Cubase LE included

Includes

USB Cable

Software CD

User Manual

Link to comment
Dela på andra sajter

om du använder mixern du nämnde får du allt på ett stereo-spår i ditt daw(två spår) du kan då inte mixa bara tex sången. om du vill ha varje instrument/mic på ett varsitt spår måste du ha ett ljudkort med många portar. Ska du bara lyssna på en repa tycker jag du ska satsa på en zoom h2n, blir bra ljudkvalitet, är dessutom smidig, kan ställas på ett micstativ.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Aha, nu fattar jag. Vad dåligt! Trodde utvecklingen kommit längre... (Precis innan jag somna så swischa tråden förbi i huvudet, och jag kom på vad som menades också, haha).

En sån där Zoom Z2N blir nog smidiare då. Less ismore.

Men tills man har råd med en sån så funkar väl en Kondesator-mick in i en DAW, likabra? Om man tar me med sig interface hemmifrån?

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Om det bara handlar om att spela in en stereo mix från tex line out på en mixer i replokalen så kan man ju köra med kamera connection kittet till en Ipad eller Iphone och ett billigt (199 spänn) usb ljudkort med stereo in (phono) från kjell o kompany. Man behöver ju en app oxå givetvis.

Vill man inte lagra det på ipaden eller iphonen så kan man streama det till jtv eller veetle med nån av deras appar så lagras sändningen där både ljud och bild. Det går även att göra det privat så bara man själv kan kolla om man vill eller är blyger 😄 . Kräver iofs wifi och internet eller 3g i repan. Spar utrymme på nallen eller paddan och kanske lite skojigare iom video på köpet.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Typ så här men här lirar jag ju genom Logic (men det blir ju samma sak) och in i nallen och sen ut på nätet. Obs det blev ett långt jäkla pass iom att jag testade och grejade så dra till det nästan är slut ända fram till svarta kanten av bilden, där lirar jag lite mer regelbundet.

http://veetle.com/index.php/profile/1427595888#4f47c3e3ece76/64da1eda6706692f7a6793c2e5588225

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Vill ha det så enkelt som möjligt bara, har ingen Iphone eller så. Vill gärna ställa lite EQ på ljudet såklart!

Nån som vet vad det är för typ av mick i en Zoom Z2N ? Likvärdig med en Billig kondesator?

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Med ett Phonic Helixboard får du 16 kanaler samtidig inspelning samt att du kan välja att spela in med eller utan EQ/Effekter etc. och om ljudet ska ut i Pa´t eller bara till datorn...

Har ett själv i replokalen för demoinspelningar, har använt det i ca 3år och det funkar finfint 🙂

Kostar nog inte så mycket heller....

Link to comment
Dela på andra sajter

Man vill ju gärna kunna recca video samtidigt så det hamnar på samma disk så att säga... så man kan ta in det i datorn... då är Iphone det bästa eller?

zoom har en för video+ljud heter q3.

du kan använda en kondensator mick(eller två) och köra in på din bärbara så blir det troligen bra ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill ha det så enkelt som möjligt bara, har ingen Iphone eller så. Vill gärna ställa lite EQ på ljudet såklart!

Nån som vet vad det är för typ av mick i en Zoom Z2N ? Likvärdig med en Billig kondesator?

två kondensatormickar som sitter korsade. tror inte de är de allra billigaste av mickrofoner men med tanke på priset så är det knappast några svindyra 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Zoom's videomodeller spelar in video med 30 bilder per sekund. Detta är inte ett EU-vänligt format. I Sverige bär vi hålla oss till 25 eller 50 bilder per sekund för att inte råka ut för flimmer eller formateringsproblem. Men ska man bara spela in nåt i replokalen utan att bry sig om större videoproduktioner så kan det duga ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Zoom's videomodeller spelar in video med 30 bilder per sekund. Detta är inte ett EU-vänligt format. I Sverige bär vi hålla oss till 25 eller 50 bilder per sekund för att inte råka ut för flimmer eller formateringsproblem. Men ska man bara spela in nåt i replokalen utan att bry sig om större videoproduktioner så kan det duga ändå.

ok. Är 30 ett amerikanskt påhitt?

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Eller så gör man som jag sa vilket för ändamålet dvs inspelning för att kolla hur det funkar nog är det billigaste på planeten i daxläget. Man behöver iofs en nalle eller padda men det kanske nån polare har om man inte själv har. Har inte repans pa eller mixer vettig line out och kanske lite kasst ljud med brus och grejor så duger det med en billlig behringer mixer för några hundra spänn. Två mickar kanske man redan har eller kan låna och med tanke på ljudtrycket i en repa med trummor och stärkare så behövs det nog inte ens vara kondensator mickar.

Men en zoom funkar nog bra oxå.

Link to comment
Dela på andra sajter

ok. Är 30 ett amerikanskt påhitt?

I vissa delar av världen kör man 60Hz i elnätet (USA, Japan). I andra delar 50 Hz (EU, mfl). Ett problem som kan uppstå är att 50 Hz lampor börjar flimra om man filmar med "amerikansk" 30 Hz kameror. Ett annat problem är konvertering om man vill blanda videomaterial från flera kameror och ha EU-standard som slutmål.

Men om du bara ska filma lite till husbehov så spelar det nog ingen större roll.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...