Jump to content
Annons

Snart kan vi bota tinnitus?


SadamJR

Recommended Posts

Annons

Dream on det låter som pure bs och inget som helst som beskriver hur dom skall motverka eller bota detta, aftonbladet host host...

I artikeln finns en länk till Daily Mail som hade storyn från början. Lägger för säkerhets skull ut den oxå så att det inte behöver handla om ifall AB är bra eller inte. Tycker att artikeln är klart läsvärd.

http://www.dailymail.co.uk/health/article-2142874/A-cure-tinnitus-Hope-millions-tormented-ringing-ears-scientists-edge-closer-developing-drug-treatments.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite väl fantastisk rubriksättning på tråden. Artikeln säger ju inte att vi snart kan bota tinnitus. Den säger att vetenskapliga genombrott har ägt rum, vilket banar väg för de första potentiella farmakologiska försöken. Det är en betydande skillnad. Att behandla ett problem som beror på malfunktion i en specifik typ av cellulära jonkanaler är inte det enklaste. Tro mig, jag vet.

Däremot så hoppas jag, som också lider av dessa problem, att det här är ett första steg mot något nytt. Det vore, minst sagt, välkommet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas gör man alltid men ingen av artiklarna gav mig något större hopp. Det kommer ett par sådana här artiklar om året som visar framsteg eller tar upp "nya" fakta. Hoppas gör jag ändå. Efter 15 års tjutande börjar man bli aningen trött på det hela.

Följde med kompisen till kyrkan för några dagar sedan. (förnedrade oss själva först genom att klampa in i en begravningsceremoni så vi gick snabbt som attan ut och kom tillbaka en timma senare) Väl inne i kyrkan, som efter en renovering för ett par år sedan blivit väldigt tyst, slog det mig. Holy fucking shit vad det tjuter i total tystnad. Tände ett ljus och bad en bön för mig själv och alla andra som lider av tinnitus. Jag ber inte många böner.

Hoppas gör man alltid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Framstegen som görs inom den här forskningen är förvisso små men ändå framsteg. Det är ändå ett steg i rätt riktning.

Bra tråd, Sadam! 🙂

Vänligen,

CHAE

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har problem med tinnitus mest på vänster öra. Och det har säkert uppkommit med tanke på att jag gör och spelar all musik i hörlurar. Har precis kommit hem efter en utlandsvistelse och eftersom jag är både flygrädd och blir lätt åksjuk blev jag rekommenderad postafen 25mg åksjuka tabletter. Och när jag åt dom så försvann det pipande ljudet och det har faktiskt inte kommit tillbaka än. Jag skall kontakta bolaget bakom postafen på måndag och berätta om detta.

Postafen innehåller meklozin som dämpar innerörats funktioner, och det verkar vara just detta som tar bort pip sus ljudet. Detta är receptfritt på apoteket.

Här är från bipacksedeln

Observera att läkare kan ha ordinerat läkemedlet för annat användningsområde och/eller med annan dosering än angivet i bipacksedeln. Följ alltid läkarens ordination och anvisningarna på etiketten på läkemedelsförpackningen.

Vad innehåller läkemedlet?

1 tablett innehåller

Aktivt ämne: meklozinhydroklorid 25 mg.

Övriga innehållsämnen: laktosmonohydrat 75 mg, majsstärkelse, talk, povidon, kalciumstearat, kolloidal vattenfri kiseldioxid.

Tabletterna är vita, plana med mittskåra, märkta UCB.

Hur verkar läkemedlet?

Meklozin som är ett antihistamin, dämpar innerörats funktioner som har med balansen att göra och ger på så sätt effekt mot illamående och kräkningar. Verkningstiden är ca 12 timmar.

Edit: hela bipacksedeln

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19540913000011&DocTypeID=7

Redigerat av Henber77
Link to comment
Dela på andra sajter

Framstegen som görs inom den här forskningen är förvisso små men ändå framsteg. Det är ändå ett steg i rätt riktning.

Bra tråd, Sadam! 🙂

Vänligen,

CHAE

Här håller jag helt med. Men eftersom jag läst forkarnas egna rapport kände jag mig tvungen att kommentera angående rubriken.

Jag hoppas verkligen att detta leder fram till något användbart och/eller betydelsefullt. Det har i alla fall hög potential jämfört med många nonsens-idéer som kommit fram de senaste åren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har problem med tinnitus mest på vänster öra. Och det har säkert uppkommit med tanke på att jag gör och spelar all musik i hörlurar. Har precis kommit hem efter en utlandsvistelse och eftersom jag är både flygrädd och blir lätt åksjuk blev jag rekommenderad postafen 25mg åksjuka tabletter. Och när jag åt dom så försvann det pipande ljudet och det har faktiskt inte kommit tillbaka än. Jag skall kontakta bolaget bakom postafen på måndag och berätta om detta.

Postafen innehåller meklozin som dämpar innerörats funktioner, och det verkar vara just detta som tar bort pip sus ljudet. Detta är receptfritt på apoteket.

Kanonbra att det har kunnat hjälpa. 🙂

Många får också bra lindring av tinnitus med antidepressiva mediciner - förmodligen för att de slappnar av mer då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanonbra att det har kunnat hjälpa. 🙂

Många får också bra lindring av tinnitus med antidepressiva mediciner - förmodligen för att de slappnar av mer då.

Ja det var helt oväntat 🙂 man blir riktigt avslappnad av dessa tabletter. Har för mig att jag läste att dessa hade röd triangel innan. Men det är avskaffat nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror hjag läste en artikel i Illustererad vetenskap om att några forskare i Holland hade hittat "botemedlet" mot tinnitus. Man opererad in något form av chip i någon hals ven/muskel/nerv? som på något vis stimulerade bort tinnitusen. Lät väldigt intressant och trovärdigt ialla fall.

Jag tror vi som är under 30 kommer under vår livstid kommer få uppleva "tysta" öron igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror hjag läste en artikel i Illustererad vetenskap om att några forskare i Holland hade hittat "botemedlet" mot tinnitus. Man opererad in något form av chip i någon hals ven/muskel/nerv? som på något vis stimulerade bort tinnitusen. Lät väldigt intressant och trovärdigt ialla fall.

Jag tror vi som är under 30 kommer under vår livstid kommer få uppleva "tysta" öron igen.

Jag tror att du syftar på retrograd vagusstimulering. (Vagusnerven = kranialnerv 10, förmedlar parasympatisk innervering till bl.a hjärtat, och innerverar många av våra bukorgan etc.) Det är en lovande teknik, helt klart. På fler områden än tinnitus, dessutom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har problem med tinnitus mest på vänster öra. Och det har säkert uppkommit med tanke på att jag gör och spelar all musik i hörlurar. Har precis kommit hem efter en utlandsvistelse och eftersom jag är både flygrädd och blir lätt åksjuk blev jag rekommenderad postafen 25mg åksjuka tabletter. Och när jag åt dom så försvann det pipande ljudet och det har faktiskt inte kommit tillbaka än. Jag skall kontakta bolaget bakom postafen på måndag och berätta om detta.

Postafen innehåller meklozin som dämpar innerörats funktioner, och det verkar vara just detta som tar bort pip sus ljudet. Detta är receptfritt på apoteket.

Här är från bipacksedeln

Observera att läkare kan ha ordinerat läkemedlet för annat användningsområde och/eller med annan dosering än angivet i bipacksedeln. Följ alltid läkarens ordination och anvisningarna på etiketten på läkemedelsförpackningen.

Vad innehåller läkemedlet?

1 tablett innehåller

Aktivt ämne: meklozinhydroklorid 25 mg.

Övriga innehållsämnen: laktosmonohydrat 75 mg, majsstärkelse, talk, povidon, kalciumstearat, kolloidal vattenfri kiseldioxid.

Tabletterna är vita, plana med mittskåra, märkta UCB.

Hur verkar läkemedlet?

Meklozin som är ett antihistamin, dämpar innerörats funktioner som har med balansen att göra och ger på så sätt effekt mot illamående och kräkningar. Verkningstiden är ca 12 timmar.

Edit: hela bipacksedeln

http://www.fass.se/L...011&DocTypeID=7

Kan ju vara så att trycket i flygplanet eller nått sånt tog bort det också, eller en kombo 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...