Jump to content
Annons

Lägga upp bootleg remixer och mixtapes på soundcloud?


ramoand

Recommended Posts

Tjo!

Jag har sett många som lägger upp egna bootleg remixer och mixtapes på soundcloud, både kända djs och "vanligt folk" om man säger så. Vissa har ju t.o.m. aktiverat download på sina bootlegs och mixtapes.

Vet ju att det är förbjudet att göra det om man inte har tillstånd men har verkligen även kända djs tillstånd alla gånger? Om det är en bootleg remix så borde ju det betyda att man inte har tillstånd? Och när de gäller mixtapes så sitter väl inte dom o kontaktar alla artister/producenter vars låtar är med i mixtapet och ber om tillstånd?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

det intressanta är väl att ställa frågan till ansvariga för soundcloud?

Jovisst men kollar på deras hemsida så är ju svaret att man får inte ladda upp sånt som man inte har upphovsrätt till. Men soundcloud är ju ett väldigt bra sätt att sprida sin musik och sitt namn som producent. Jag har liksom svårt att tänka mig att även kända djs har tillstånd för alla mixtapes och bootlegs som läggs upp.

En känd svensk dj som heter Stonebridge gav i en intervju tipset till alla "upcoming producers" att försöka få tag på en bra acapella och sen göra en remix på låten. Det strider ju mot allt vad upphovsrätt säger, såvida du inte får acapellan direkt från skivbolaget men hur stor är den chansen liksom..

Samma sak är de ju på youtube, där ligger ju hur många bootlegs/mashups som helst. Även originallåtar som folk laddat upp utan tillstånd. Där blev väl även "Seek Bromance" känd som jag har förstått det. Nån gjorde en mashup, la upp den på youtube och där fick den miljontals plays. Sen blev det ju en officiell release på det..

Link to comment
Dela på andra sajter

martincarlson (oregistrerad)

Bootleg är ju just en remix utan tillstånd. Eftersom hela DJ-kulturen bygger på att man lånar/remixar/gör edits av andras material så brukar dock Lars Ulrich-dispyter aldrig uppstå vid såna här tillfällen. Förutsatt att man aldrig såklart tar betalt eller gör vinst på sina remixer/bootlegs/edits osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bootleg är ju just en remix utan tillstånd. Eftersom hela DJ-kulturen bygger på att man lånar/remixar/gör edits av andras material så brukar dock Lars Ulrich-dispyter aldrig uppstå vid såna här tillfällen. Förutsatt att man aldrig såklart tar betalt eller gör vinst på sina remixer/bootlegs/edits osv.

Håller med att DJ-kulturen bygger på att man lånar/remixar/gör edits av andras låtar. Jag sitter ju själv och gör bootlegs av andra låtar, vågar man ladda upp dom på soundcloud & youtube utan tillstånd? Vet att det är fel egentligen men vad kan hända i praktiken? Det är ju liksom ett väldigt bra sätt att sprida sitt namn...

Link to comment
Dela på andra sajter

martincarlson (oregistrerad)

Om du vill vara safe så skriver du alltid i titeln på låten om det t.ex är en bootleg och skippar downloadmöjlighet. Inte för att det spelar någon roll rent juridiskt, men det kommer förmodligen störa en upphovsman mindre. Har du däremot fått tag på stems från remixtävling osv så får man ju oftast dela enligt CC-principer.

Det värsta som kan hända är att någon ber dig att stänga ner i praktiken misstänker jag. Rent juridiskt och teoretiskt kan du bli stämd/anmäld.

Du får räkna in risken du vill ta i din marknadsföringsstrategi =).

I den beräkningen får du även ta med det faktum att en hel del bootlegs har uppmärksammats och hittats just på detta olagliga sätt och sedan blivit hits.

Det tvetydiga med upphovsrätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Vad är det värsta som kan hända om ett skivbolag / artist hittar min bootleg remix på soundcloud och inte gillar den? Att dom ber mig ta bort den? Risken för stämning är väl rätt låg? Jag menar på youtube t ex. finns det ju MASSOR med olagligt uppladdade videos med låtar, remixer, bootlegs, mashups osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bootleg = Remix utan resurser från artisten som gjort låten. Dessutom får man inte "sälja" sina bootlegs alltså inte få betalt för dom 🙂

Om du lägger upp en låt med Copyright på soundcloud så kommer det upp en ruta som säger att du inte får lägga upp filen

Redigerat av LucasAll
Link to comment
Dela på andra sajter

Bootleg = Remix utan resurser från artisten som gjort låten. Dessutom får man inte "sälja" sina bootlegs alltså inte få betalt för dom 🙂

Om du lägger upp en låt med Copyright på soundcloud så kommer det upp en ruta som säger att du inte får lägga upp filen

Var ser du den rutan? Hur vet soundcloud om att filen jag laddar upp är copyrightskyddad?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

Det här är verkligen ett ämne som jag har funderat över mycke.

Har mängder med mashup och remix idéer some jag framförallt tänkte testa på youtube.

Ta det här exemplet med mixar. Ofta skriver de som lägger upp de så här:

"Copyright Notice!

If you're an artist, producer, record label owner or photographer and you don't want to see your work in this video, please get in contact with me instead of reporting it and i will delete this video as soon as possible! Contact me here:"

Sen har de länkar till de individuella låtarna på tex beatport vilket gör ju att upphovsmännen får gratis reklam liksom.

Var det förresten inte så att Kygo (norsk EDM fjant) blev känd via sina bootlegs och kontaktad av Avicii o Chris Martin tack vare att han lagt upp de på youtube och soundcloud?

Verkar ju fungera om man blir populär helt enkelt. Gäller att producera grymma remixar helt enkelt. Finns ju tom legala mashups på Spotify. Robyn o Oskar "Dancing On My Own Från Och Med Du ( (Patrik Berger Mash-Up)" är ju ett typexempel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...