Jump to content
Annons

Vem, vilka, hur, när, var?


Reason

Recommended Posts

Och Pellesnusk glider in igen och kniper det. Över till dig igen.

Har jag tråkigt på jobbet i dag kanske 😉 .

Okej, den som plockar denna utan att googla har min respekt:

Vad heter den trummis som spelade på James Browns gamla klassiker Funky drummer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 164
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Den enda James Brown trummis jag kommer på utan att googla är:

Bernard Purdie, så då får det bli min gissning. Han har i och för sig spelat med väldigt många. Såg en uppgift om att han är världens mest inspelade trummis. I vilket fall som helst har han ett gött funkgroove och han blir min gissning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar inte heller kunna vem som är trummis på alla de skivor jag har sådär i största allmänhet...så detta är verkligen nördkunskap i den högre TP-skolan. Men det var inte han som lirade på Funky drummer. (föresten, alla vet väl vilken låt jag talar om, typ säkert världens mest samplade trumtakt)

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

En känd artist som nyligen haft en mycket diskuterad sample rullandes på listorna spelade in en platta med Stomu Yamashta på 70-talet, vem?

Redigerat av Reason
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att Steve Winwood spelade med Yamashta på 70-talet, men jag vet inte om han har någon nyligen diskuterad sample.

Jo Eric Prydz - Call on me

Bollen e din 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att Steve Winwood spelade med Yamashta på 70-talet, men jag vet inte om han har någon nyligen diskuterad sample.

Jo Eric Prydz - Call on me

Bollen e din 🙂

Aha, då har jag lärt mig något nytt idag också. 😛

Ny fråga då, kanske inte så svår.

Vilken svensk musiker har varit med i Blood, Sweat & Tears?

Link to comment
Dela på andra sajter

ingen aning. Stod visst att han dog 74. Gjorde en google sökning och snabbläste och missade hela sammanhanget.

Okej en sångare. Skulle vart en annan femma om det vore en kvinna.

Redigerat av PMFD
Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha, då tog man död på denna tråd genom att fråga om något utanför pop/rock/dans... you ignorant bastards! 😆

Iya Karna heter snubben i varje fall, han spelade in ett album i Tuff Gone studion med The Wailers (med en fantastisk uppställning; Aston "Familyman" Barrett, Earl "Wire" Lindo, Earl "Chinna" Smith, Judy Mowatt, Marcia Griffiths, Carlton Barrett) som kompband 1986 men albumet släpptes först för nått år sen på Rub-A-Dub (sthlm). Musiken är fantastisk och unik genom att det är bland de sista inspelningarna med båda Barrett-bröderna (Carlton blev skjuten året efter). Tyvärr är Iya´s sånginsatser inget att hurra för vilket drar ner betyget rejält.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha, då tog man död på denna tråd genom att fråga om något utanför pop/rock/dans... you ignorant bastards! 😆

Iya Karna heter snubben i varje fall, han spelade in ett album i Tuff Gone studion med The Wailers (med en fantastisk uppställning; Aston "Familyman" Barrett, Earl "Wire" Lindo, Earl "Chinna" Smith, Judy Mowatt, Marcia Griffiths, Carlton Barrett) som kompband 1986 men albumet släpptes först för nått år sen på Rub-A-Dub (sthlm). Musiken är fantastisk och unik genom att det är bland de sista inspelningarna med båda Barrett-bröderna (Carlton blev skjuten året efter). Tyvärr är Iya´s sånginsatser inget att hurra för vilket drar ner betyget rejält.

Intressant!

Tycker nog att Mannex borde få ställa en ny fråga - helst en som jag kan svara på! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...